Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor Jorisss » 19 Sep 2016, 20:50

Is een Sonabel van 560 mm, is daar een kunststof membraam voor te vinden? En zo ja, waar vind ik die?
Zal in ieder geval ook eens op zoek gaan naar zo'n kapje.

De hoorn uit het filmpje heb ik even gegoogled, ziet er inderdaad mooi uit, nadeel vind ik wel dat de luchtslang buitenom zit, bij Sonabel ziet die mooi in de voet weggewerkt.

Is er een nieuwe, vergelijkbare compressor dan die ook 2 bar levert op 12V?

René, de luchthoorn van Sonabel is ook eivormig aan de achterzijde, en de compressor ook een zwaar ijzeren ding.
Heb jij een adres, of naam in Bussum waar je die kunststof membraam haalt.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor Klaver vier » 19 Sep 2016, 20:54

Nautic bout in bussum en in almere
Gr René
Klaver vier
 

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor quichot » 19 Sep 2016, 21:56

Wat ik tot dusverre mis in dit draadje is dat je de afstand tussen trilplaat en hoornmond op elkaar kan/moet afstellen. Althans bij mijn luchthoorn. De hoorn los je door de borgmoer tegen het trilplaathuis te lossen, waarna je de hoorn iets naar binnen of naar buiten kan schroeven. Doe dat terwijl iemand anders (of jezelf als je lange armen hebt) het hoorncontact ingedrukt houdt. Al draaiende aan de hoorn, hoeft soms maar een halve slag strakker of losser, hoor je dan het gepiep weer overgaan in het vertrouwde volle signaal. Draai dan de borgmoer weer vast. Klaar.
Ik heb mijn hoorn al zo'n 25 jaar, en ik heb er verder nooit iets aan hoeven doen dan af en toe die hoorn iets te verdraaien. Hard slijten zal hij overigens niet, ik toeter hoogst zelden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor Jorisss » 19 Sep 2016, 22:01

quichot schreef:Wat ik tot dusverre mis in dit draadje is dat je de afstand tussen trilplaat en hoornmond op elkaar kan/moet afstellen. Althans bij mijn luchthoorn. De hoorn los je door de borgmoer tegen het trilplaathuis te lossen, waarna je de hoorn iets naar binnen of naar buiten kan schroeven. Doe dat terwijl iemand anders (of jezelf als je lange armen hebt) het hoorncontact ingedrukt houdt. Al draaiende aan de hoorn, hoeft soms maar een halve slag strakker of losser, hoor je dan het gepiep weer overgaan in het vertrouwde volle signaal. Draai dan de borgmoer weer vast. Klaar.
Ik heb mijn hoorn al zo'n 25 jaar, en ik heb er verder nooit iets aan hoeven doen dan af en toe die hoorn iets te verdraaien. Hard slijten zal hij overigens niet, ik toeter hoogst zelden.

Had ik wel gemeld hoor, dat het niet aan het afstellen ligt. Komt trouwens vrij precies vaak. Vooral bij het vastdraaien van de borgmoer even goed op letten dat de hoorn zelf niet weer iets verdraait.
Maar ik kan me niet voorstellen dat na 3 of 4 keer toeteren alles weer afgesteld moet worden. Zo vaak toeter ik ook niet, maar juist die keer dat het wél nodig is, komt er van dat l*llige gefluit uit :(
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor aquanaut » 19 Sep 2016, 22:12

Hoe verder de druk afwijkt van de benodigde druk, positief of negatief des te nauwkeuriger wordt het afstellen.

Het fluiten is lekkage zonder dat het volledige membraan in trilling wordt gebracht.

De bandbreedte tussen "fluiten" (te ver uit of vervuild) en "ploppen of niets doen" (te ver in) wordt smaller naarmate de druk afneemt.

Foto-tje van compressor en hoorn?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor Jorisss » 20 Sep 2016, 16:11

Zal zodra het kan een fotootje maken. Hoewel een Sonabel luchthoorn er volgens mij altijd hetzelfde uitziet.
Heb geïnformeerd bij Nautic (mailtje) maar nog niks teruggehoord van ze.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor kajoe » 20 Sep 2016, 16:53

had vroeger een fiaam hoorn met compressor ,nooit een misser of storing , geluid iets veranderen , even de aansluitmoer iets oplossen hoorn losser of vaster draaien en blazen maar.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Luchthoorn, leg mij nou eens uit.

Berichtdoor Klaver vier » 20 Sep 2016, 17:15

Joriss bellen is sneller,ik reageer ook nooit zo snel op een mailtje,want mijn computer staat niet elke dag aan.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten