teervervanger

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

teervervanger

Berichtdoor Daxiepaks » 11 Sep 2016, 18:21

Hoi hoi,
We hebben onlangs zeer verschillende uitleg mogen horen, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen x-componenten verf + antifouling op een onderwaterschip of behandeling met teervervanger..

En : wat is juist een verzinkte romp ??
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: teervervanger

Berichtdoor Marie Christina » 11 Sep 2016, 20:21

Antifouling is verf,vermengd met gif of iets anders waar beestjes en plantjes niet tegen kunnen.
Aangezien het verf is heeft het een laagje nodig om zich te kunnen hechten aan het staal: de primerlaag.
Teervervanger is gebaseerd op bitumen.
Die mogen meestal zo op het staal.

En verzinkt staal is staal dat met een chemisch/ elektrisch proces voorzien is van een laagje zink, zodat het niet meer roest.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: teervervanger

Berichtdoor Daxiepaks » 11 Sep 2016, 23:18

Marie Christina schreef:Antifouling is verf,vermengd met gif of iets anders waar beestjes en plantjes niet tegen kunnen.
Aangezien het verf is heeft het een laagje nodig om zich te kunnen hechten aan het staal: de primerlaag.
Teervervanger is gebaseerd op bitumen.
Die mogen meestal zo op het staal.

En verzinkt staal is staal dat met een chemisch/ elektrisch proces voorzien is van een laagje zink, zodat het niet meer roest.


Dankjewel voor de info !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: teervervanger

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Sep 2016, 23:45

Daxiepaks schreef:En : wat is juist een verzinkte romp ??

Ik denk dat een verzinkte romp ,een romp is dat geschopeerd is.
Thermisch verzinkt.
Want in een electrisch geleid bad zal het denk ik niet gaan.
Dan moet het bad een beetje groter zijn dan de romp.
Ook moeten er dan allerlei gaten in zitten ,waar het vloeibare zink uit kan lopen.
En volgens mij worden zaken verzinkt, die niet meer bewerkt gaan worden,want anders heeft het roestweringsproces geen zin.
En via een electrisch geleid bad, heet het galvaniseren.

Schoperen gaat anders.
Dat gaat via een spuitlans, waar een zinkdraad doorheen loopt die verhit wordt,en erop gespoten wordt.
Op die manier krijgt het oppervalk ook een dun zinklaagje.
Ik denk ook niet dat een romp geheel verzinkt wordt.Alleen van buiten denk ik.
Noordvaarder
 

Re: teervervanger

Berichtdoor vuuren1 » 13 Sep 2016, 21:20

Dat zal idd schoperen zijn en dat doet men niet meer.

In de tijd gaat dat verpoederen en komen er zinkzouten vrij.
De lak krijgt dan allerlei blazen (net zoals de Doerakken).
De ene krijgt het binnen 15 jaar en de andere die altijd goed in de verf is gehouden later.
Eén zekerheid heb je: Het komt altijd vroeg of later.

Vooral met recent geschilderde schepen die te koop liggen moet je oppassen want dan zie je het niet omdat het is weggewerkt.

Ik heb Doerakken gezien waar hele plakken vanaf vielen en andere met gewoon steeds weer blazen.
Die werkte men dan weer weg en ieder jaar kwamen er weer nieuwe blazen.
Schoperen werkt uitstekend tegen roest maar het is, net zoals alles, tijdelijk.
Stralen en daarna coaten met epoxy is de (dure) oplossing én de manier die al jaren nog wel steeds wordt toegepast.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: teervervanger

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Sep 2016, 22:20

vuuren1 schreef:Dat zal idd schoperen zijn en dat doet men niet meer.

Dat deden ze vroeger ook bij de chassis van tankopleggers.
Was schijnbaar ook geen succes, want later werden ze geaamkt van RVS, of gewoon gespoten.
Ik heb Doerakken gezien waar hele plakken vanaf vielen en andere met gewoon steeds weer blazen.

Daarom heb ik mijn andere een paar terug laten stralen en opnieuw in de verf gezet.
Stralen en daarna coaten met epoxy is de (dure) oplossing én de manier die al jaren nog wel steeds wordt toegepast.

Duur? Nee hoor. Het kost gewoon meer.
Duur is iets, wat steeds opnieuw moet.
Gewoon de eerste keer even de knip beter opentrekken. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: teervervanger

Berichtdoor vuuren1 » 14 Sep 2016, 22:05

Als je veel geld over hebt dan is stralen betaalbaar..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: teervervanger

Berichtdoor peter jansen » 15 Sep 2016, 07:06

Als je veel geld over hebt voor je boot is stralen betaalbaar moet dat zijn volgens mij hans.....

in den helder zit een prima straalbedrijf welke nog eerlijke prijzen hanteert. Ik ben er afgelopen jaar in ieder geval prima geholpen! Stralen en juist conserveren betekend werk voor zeker 10 jaar afkopen..... reken dat maar eens door. Dan is stralen niet zo duur meer.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: teervervanger

Berichtdoor Onze tobbe » 15 Sep 2016, 07:32

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: teervervanger

Berichtdoor peter jansen » 15 Sep 2016, 08:47

Nope... straalbedrijf schouten aan de oostoever.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten