Luik zelf lozend

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Luik zelf lozend

Berichtdoor JerryR » 09 Sep 2016, 15:58

Heren, ik wil van de winter een dekluik maken in mijn voordek, echter wil ik niet dat het dekluik erbovenop ligt. Heeft hier iemand hier een luik op zelflozende basis? En daar toevallig een foto van?

U profielen rondom waar het water in loopt en vervolgens via een afvoer weer naar buiten kan?

Mijn voordek loopt iets achterover en de bun eronder krijgt onderin ook een afvoer (voor evt gas bij lekkage)
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Luik zelf lozend

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Sep 2016, 13:52

JerryR schreef:Heren, ik wil van de winter een dekluik maken in mijn voordek, echter wil ik niet dat het dekluik erbovenop ligt.

Ik heb wel een mooi luikje voor je gevonden op internet.
http://clements-jacht-en-scheepsbouw.nl/?page_id=20
Onder het kopje Luiken/Deuren staat op de 2de rij, eerste foto, hoe die eruit kan zien.
Afbeelding
Maar maak niet de fout die de maker hier heeft gemaakt,want zo te zien kan de luik er nooit meer uit,tenzij je een snijbrander pakt.
Want de linkse scharnier zit verkeerd om.
Als je namelijk de scharnieren er zo hoog mogelijk in maakt, dan schuif je het luik in overhaakse geopende toestand net over de bovenkant van het frame naar de zijkant weg.
En in gesloten toestand kan het luik er toch niet uit,ook al staan de scharnieren in dezelfde richting.
Dan kun je overal bijkomen om te verven,en een keer een beetje vet aan de scharnieren te doen.
Het laatste kan bij deze nooit weer.
Houd wel rekening met waar de scharnieren in het U-profiel komen,want die moet breder zijn i.v.m. de omgezette smalle kant van het luik.
Want die moet wel ruimte hebben om te kunnen scharnieren namelijk.

Mocht je verder willen zoeken, zoek dan met de term "verzonken luik".
Dat geeft de meeste respons.
Noordvaarder
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten