leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor Daxiepaks » 30 Aug 2016, 10:24

Kan iemand mij (als leek) even uitleggen :
- wat het verschil is tussen een natte en droge uitlaat, maa vooral welke vd 2 de voorkeur geniet ?
- hoe werkt een chemisch toilet eigenlijk ? (moet je dan zeld die bak ledigen ? hoe gaat dit ?)
- in welke prijscategorie moet ik denken als ik een vuilwatertank wil laten inbouwen in een stalen schip met een onderwateruitlaat ? - en hoe werkt de lediging van zo'n tank? wordt overgepompt in een jachthaven - septische tank ?

Dank voor de info ! ;-)))

mvg
G
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor Mopolcamper » 30 Aug 2016, 10:36

Voor een antwoord op al je vragen: http://www.vaartips.nl/tipa.htm
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor JerryR » 30 Aug 2016, 12:29

Droge uitlaat werkt het zelfde als bij de auto.
Vaak is de motordan ook voorzien van een gesloten koelsysteem

Voordeel is dat je hem niet winterklaar hoeft te maken.
Nadeel het geluid is vaker harder
Nadeel hij wordt bloedheet.
Nadeel hij moet van stalen pijp gemaakt worden.

Natte uitlaat wordt d.m.v het koelwater dat door de warmtewisselaar/direct door de motor loopt gekoeld.
Vaak is de motor da met buitenwater gekoeld.

Nadeel deze kan bevriezen in de winter als hij niet winterklaar wordt gemaakt.
Voordeel geluid wordt door het water gedempt
Voordeel veel minder heet.
Voordeel hij kan met slang uitgevoerd worden.

Mijn voorkeur gaat uit naar een natte uitlaat. Veiliger kwa temperatuur en ik vaar niet in de winter.
Wil je in de winter varen dan zou een droge uitlaa de voorkeur geven

In een chemisch toilet wordt door chemicalen de afvalstoffen afgebroken,deze moet je zelf legen.

Inbouw vuilwatertank durf ik geen cijfers van te geven maar als er al een chemisch toilet in staat zul je een ander type wc moeten hebben dat i.c.m. Vuilwatertank pomp e.c.t. Loopt het snel op naar een honderdje of 7
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor varg » 30 Aug 2016, 22:09

droge uitlaat...altijd. Het mooiste is 2 typen dempers achter elkaar, net zo stil als een natte uitlaat, maar dan zonder 'geblurp'. Je moet er ruimte voor hebben, Alles moet worden ingepakt met speciale hittewerende matrassen. Let goed op hoe je het flexibele stukje leiding monteert. Dit moet alle beweging van de motor kunnen opvangen.

Vuilwatertank is een dure zaak. Ook al omdat je na een paar jaar alle leidingen moet vervangen, ze gaan dan stinken. Overweeg rustig een goed chemisch toilet (cassette-model).
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor vuuren1 » 31 Aug 2016, 01:21

Leidingen/slangen gaan pas ruiken als er niet voldoende met water wordt verdunt met doorspoelen.

De keuze van een uitlaatsysteem is persoonlijk maar in de handel is het allemaal standaard nat/waterinjectie.
Droog kost meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor Popeye » 31 Aug 2016, 08:15

vuuren1 schreef:Leidingen/slangen gaan pas ruiken als er niet voldoende met water wordt verdunt met doorspoelen.

Ik dacht dat die slangen geurdicht waren.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor varg » 31 Aug 2016, 22:31

De duurdere (Vetus) slangen hebben een opdruk waarop staat dat ze gegarandeerd 5 jaar geurdicht zijn.
Op het zeilersforum wordt een aantal keren gemeld dat de slangen na 5 tot 7 jaar gaan stinken (= stank doorlaten). De geurdichte slangen kunnen wel tot €25,-/meter kosten.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: leken vraagjes : natte of droge uitlaat / wc

Berichtdoor swblom » 01 Sep 2016, 09:31

Ook ik moet beslissingen nemen voor het nieuw in te bouwen toilet. Ik zat te denken om eventueel dikwandig PVC te nemen in plaats van slangen. Iemand ervaring hiermee, voor/tegen?
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten