Welke anode

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Welke anode

Berichtdoor jkos » 29 Jul 2016, 16:09

In mijn polyester Harding sloep (zie mijn topic in projecten) zit een aluminium schroefaskoker
Hierin draait een rvs schroefas met een diameter van 40 mm, deze is gelagerd met stalen kogellagers en vetgesmeerd, en drijft een bronzen schroef aan.
De aluminium schroefaskoker steekt ongeveer 20 cm uit het achterschip.
Ik zie nu na ongeveer 7 weken in het zoute water de eerste tekenen van elektrolytische inwerking op dit stuk van de schroefaskoker.
Het is duidelijk dat hier wat aan moet gebeuren natuurlijk, maar welke anodes moet ik nu gebruiken?
Op het roer en de kielbalk heb ik zink anodes gebruikt, op deze onderdelen zie je nog geen enkele reactie, so far so good.
Zou een schroefas anode dit probleem oplossen en zo ja van welk materiaal moet deze dan zijn?
Het materiaal van de anode moet in ieder geval minder edel zijn dan het te beschermen aluminium, en daar begint het probleem.
De ene leverancier zegt je moet zink anodes gebruiken terwijl de andere zegt dat zink juist edeler is dan aluminium.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke anode

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jul 2016, 17:11

jkos schreef: Ik zie nu na ongeveer 7 weken in het zoute water de eerste tekenen van elektrolytische inwerking op dit stuk van de schroefaskoker.
Het is duidelijk dat hier wat aan moet gebeuren natuurlijk, maar welke anodes moet ik nu gebruiken?
Het materiaal van de anode moet in ieder geval minder edel zijn dan het te beschermen aluminium, en daar begint het probleem.
De ene leverancier zegt je moet zink anodes gebruiken terwijl de andere zegt dat zink juist edeler is dan aluminium.

Als je alleen in zout water vaart,dan gebruik je zinkanodes.
Wissel je veel van zout naar zoet,dan gebruik je aluminium anodes.
En vaar je alleen in zoet water dan zijn magnesium anodes het beste aan te bevelen.
Noordvaarder
 

Re: Welke anode

Berichtdoor henkvd » 29 Jul 2016, 17:43

Hier heb je denk ik wel een punt, de schroefaskoker is de minst edele in de reeks en indien onbehandeld is dat nu je anode, dat schiet natuurlijk niet op.
coaten een optie want magnesium en zoutwater is ook geen optie, die zijn zo weg.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke anode

Berichtdoor jkos » 29 Jul 2016, 18:02

Los van het feit of ik nu op zoet of zout water vaar; aluminium anodes lijken mij geen optie.
Immers er is dan geen onderscheid tussen de anode en de te beschermen alu schroefaskoker.
Het gaat mij meer om de vraag wat minder "edel" is aluminium of zink?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke anode

Berichtdoor henkvd » 29 Jul 2016, 18:24

Als je de tabelletjes erbij pakt wordt de twijfel alleen maar groter, is AL in eens edeler dan zink, wordt er niet makkelijker op.
Zal ook sterk van de AL legering afhangen of het materiaal edeler of onedeler is dan zink.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke anode

Berichtdoor jkos » 29 Jul 2016, 18:31

Henk,

Ik heb in ieder geval maar een schroefas anode van zink gekocht, niets doen is ook geen optie.
En omdat je aan de overige alu onderdelen zoals het roer niets van electrolyse ziet, heb ik maar gekozen voor een alu anode.
Ik ging enkel twijfelen omdat verschillende leveranciers verschillende argumenten hadden/hebben
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke anode

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jul 2016, 18:41

Ik denk dat er voor jou maar 1 ding overblijft.
En dat is de schroefaskoker op een ander manier beschermen dan met een edel of onedele metaal.
Wat Henk al eerder schrijft, magnesium is zo weg in zout water.
Dat kan dus niet.Alu heeft geen zin,want dat is gelijk aan je koker,en zink is lawter aan de beurt dan alu.
Coaten of een andere schroefaskoker erin (als dat al mogelijk is) die van een metaal is,en die hoger in de lijst staat.
Of niet meer varen op zout water,en magnesium anodes gaan gebruiken.

Ik weet niet of die er zijn,maar probeer magnesium/alu anodes.
En dan regelmatig nieuwe erop.
Noordvaarder
 

Re: Welke anode

Berichtdoor jkos » 29 Jul 2016, 18:55

Er varen hier in Zeeland zat aluminium werkschepen rond van binnenvissers, ik zal daar eens mijn licht opsteken.
Sommige van die schepen varen al jaren rond en er worden nog regelmatig nieuwe opgeleverd, en dat is niet omdat de oude zijn weg gevreten.
Het moet dus wel kunnen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke anode

Berichtdoor henkvd » 29 Jul 2016, 19:21

Zeewaterbestendig aluminium en dan ongeschilderd geeft geen problemen, daarom zijn de meeste ook onbehandeld van die werkscheepjes, bij je sloep was het bij de bouw geen issue, boot hing in de davids.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke anode

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jul 2016, 21:43

Industrieel aluminium is anders van samenstelling dan de zgn. aluminium anodes die je kan kopen.

Ook dat hebben we getest:
Een strip industrieel aluminium deed in 5 jaar niks als anode, een aluminium anode uit de handel was in 5 jaar op (onder dezelfde boot op zoet en brak water).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten