Welke anode

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke anode

Berichtdoor varg » 29 Jul 2016, 21:44

b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke anode

Berichtdoor jkos » 30 Jul 2016, 11:45

Inmiddels gelezen
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke anode

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jul 2016, 20:51

Corrosie en m.n. elektrolyse is een complex onderwerp.
Daar zijn en worden dikke boeken over geschreven en hoe meer je er van leest en weet hoe angstiger het onderwerp wordt.

Ik ben een aantal weken in Den Helder bij TNO geweest (bij een cursus over dit onderwerp) die vooral voor de marine werken en allerlei proeven hebben uitstaan.

Als je alle voorbeelden als serieus neemt durf je je ouwe schoenen niet eens meer op een boot te laten staan.
Gelukkig zijn dergelijke voorbeelden meestal uitzonderingen maar het toont wel aan dat een probleem in een klein hoekje kan zitten.

De basis van conserveren is het verfsysteem.
Als daar iets aan mankeert moeten er een juiste cathodische bescherming zijn in de vorm van anodes.
(voldoende en van de juiste soort)

Verder werken anodes om o.a. schroef en as te beschermen (ook al is een boot van kunststof).

Als een boot afgemeerd is en aangesloten op walspanning kunnen er forse problemen bijkomen.

Twee identieke reddingsboten liggen achter elkaar aan een steiger van een oliemaatschappij:
Bij de ene is de schroef tot op de naaf weg gecorrodeerd en bij de andere is er niks loos..
Ook de RVS as van de ene boot vertoonde flinke putcorrosie.

Dan sta je toch raar te kijken.
In dat geval ga je meten of er zwerfstromen zijn die via het water, damwanden, metalen steigerpalen of zelfs landvasten lopen.
(meten met een platina elektrode op verschillende plaatsen in het water en in eerste instantie meet je spanningsverschillen)

Het manco zat in de walstroom aansluiting van de ene boot.
Dat heeft men na die conclusie opgelost maar ik heb nog niet vernomen wat er exact loos was met die aansluiting.
(hopelijk hoor ik dat nog een keer)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke anode

Berichtdoor jkos » 30 Jul 2016, 22:53

Hans,

Er zijn inderdaad al boeken over vol geschreven, blijkbaar complexe materie.
Ik weet nog uit mijn visserij periode dat de opbouw van kotters welke van zeewaterbestendig aluminium zijn ook wel eens problemen gaf.
Zo had de ene kotter na verloop van tijd problemen met deze opbouw en de andere totaal niet, en dat soms al na enkele jaren.
Later bleek dit meestal te liggen aan lekstroompjes e.d. Ook gebruikt men tegenwoordig galvanisch gescheiden transformatoren, dit blijkt ook al een stap in de goede richting te zijn.
Terug naar mijn probleem(pje); ik denk dat ik eerst maar eens een zinkanode op de schroefas zet, tenslotte is deze nog niet voorzien van welke elektrolytische bescherming dan ook.
Ik denk dat het probleem dan al een eind is opgelost
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke anode

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jul 2016, 23:11

Ik zou eerst voor veilig gaan en aluminium kiezen maar het kan zomaar zijn dat een zinkanode wel werkt terwijl je industriële aluminium soorten onder water hebt.

Zoals eerder omschreven kwam ik er achter dat industrieel aluminium iets heel anders is dan de zgn Aluminium anodes.
Zo ook kan je verwachten dat zinkanodes bestaan uit een legering uit een combinatie van materialen.


Bij een stalen kotter met een aluminium opbouw speelt er weer een ander probleem.
Staal, zout water en aluminium gaan niet samen.
Om die reden monteert een goede bouwer de aluminium opbouw op de stalen boot met triclad als isolator:
http://www.triclad.com/
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke anode

Berichtdoor jkos » 15 Aug 2016, 11:32

Even een update van mijn probleempje,
Ik heb een draadje getrokken van de lagerkap aan de binnenkant van de schroefaskoker naar de roerkoning.
Doordat het roer en daarmee ook de roerkoning zijn voorzien van anodes is de schroefaskoker nu ook beschermt tegen elektrolytische werking.
Vooralsnog lijkt het probleem opgelost, een ieder bedankt voor zijn/haar adviezen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten