Onderwaterschip doerak 650 behandelen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor Broertje » 15 Feb 2012, 20:38

Ik wil aankomend voorjaar het onderwaterschip van mijn doerak 650 kaalhalen met de perago.

Nu is mijn vraag welke epoxy primer kan ik het beste gebruiken? het moet namelijk ook een beetje betaalbaar blijven ;)

iemand suggesties en tips :?:
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor vuuren1 » 15 Feb 2012, 23:11

Goeie vraag..

Je hebt te maken met een gescopeerde ondergrond waar zink op zit.
Dat krijg je er mogelijk / zeer waarschijnlijk niet 100% af.
Houdt je rekening met gegevens m.b.t. het dauwpunt en de andere eisen die door de fabrikant worden gesteld?
En op welke manier zorg je voor een goede basis om te kunnen coaten?
Eén epoxyprimer? Ik denk dat je diverse producten moet hebben (primers en coating).
Een vochtig nachtje met je kale boot kan de zinkresten al doen oxideren en dan blijft het -rommelen- onder de nieuwe lagen.
Het moet betaalbaar zijn, Voor weinig?

Dan zou ik gokken op een 1-componenten Intertuff (de beroepsvaart uitvoering in 20 liter blik) in 7 dikke lagen. Dat product kan wat amateurfoutjes hebben.
Epoxy niet.
(Er zijn diverse Soorten Intertuff)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor Broertje » 16 Feb 2012, 00:09

Heb op internet gekeken zijn diverse doerakkers die het op deze manier aanpakken.
Plan is stuk kaalhalen en meteen in de primer te zetten.

Ik ben er wel uit ga interprotect gebruiken van international.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor jasperr » 12 Apr 2012, 16:41

ik had ook een vraag over dit onderwerp

ik vraag me af of het wel verstandig is om de zinklaag eraf te halen met een perago
ik was dit ook van plan maar dit werd mij afgeraden omdat de zinklaag belangrijk is voor de bescheming van mijn doerak 600

hopelijk kan iemand mij helpen bvd

jasper
jasperr
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Apr 2012, 16:38
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor vuuren1 » 12 Apr 2012, 19:25

Jasper,

Ieder conserveringssysteem is een keer op en uitgewerkt, zo ook de gechopeerde laag zink.
De tegenwoordige oplossing is stralen en met epoxy behandelen, de DHZ manieren kunnen daar van afwijken en hebben het risico dat je aan de gang blijft.

Als je niet laat stralen zal er altijd zink achterblijven en moet de nieuw op te brengen primer daar mee om kunnen gaan.
Vraag het een een paar verffabrikanten (geen winkeliers) en kies het best passende advies.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor Broertje » 12 Apr 2012, 20:36

Ik ben op dit moment bezig mijn onderwaterschip van onze doerak 650 kaal te halen met een perago schijf ik doe dit gedeelte voor gedeelte en zet dan hetzelfde stuk weer in de Interprotect van International.

Ik moet morgen nog een klein stukje en ben dan blij dat ik eraf ben, als ik ooit bij een andere boot weer moet laat ik het onderwaterschip stralen.

Gr Broer
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor vuuren1 » 12 Apr 2012, 21:54

Na de Perago actie moet het oppervlak na worden geschuurd en worden gewassen met thinner om de zinkzouten te verwijderen, daarna dezelfde dag afdekken met de juiste primer.
Anders komen de blazen mogelijk weer terug.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor Broertje » 12 Apr 2012, 22:09

Ik heb het advies gekregen het onderwaterschip met de perago kaal te halen en dan ontvetten met thinner dit heb ik gedaan en daarna de laag primer erop.

Ik heb dit bij meer mensen met een doerak gehoord en die hebben ook geen problemen meer met blazen.

Gr Broer
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor vuuren1 » 12 Apr 2012, 23:06

Adema schreef:Ik heb het advies gekregen het onderwaterschip met de perago kaal te halen en dan ontvetten met thinner dit heb ik gedaan en daarna de laag primer erop.

Ik heb dit bij meer mensen met een doerak gehoord en die hebben ook geen problemen meer met blazen.

Gr Broer


Een Perago levert vrij grof werk, vandaar ik een stapje verder ga om er meer zeker van te zijn de zinkzouten te verwijderen.
Als aanvulling noemde ik het direct afdekken (anders worden er weer zinkzouten gevormd en is 1 nachtje zonder al fataal).
Blazen komen niet op korte termijn terug, maar bij een minder goede behandeling wel na een aantal jaren.
Daarom is het zo belangrijk om het meteen zo goed als mogelijk te doen (stralen en epoxy is eigenlijk de echte oplossing).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip doerak 650 behandelen

Berichtdoor jasperr » 13 Apr 2012, 13:25

bedankt voor je antwoord vuuren1 ,

wat u voorstelt was ik in eerste instantie ook al van plan, het zou kunnen dat de zinklaag na 35 jaar inderdaad niet meer in takt is maar mischien ook wel
ik zal eens kijken of ik een paar verf fabrikanten om advies kan vragen
jasperr
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Apr 2012, 16:38
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten