Piep zei de muis. euhh.. boot - motorsteunen vervangen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot

Berichtdoor vuuren1 » 31 Jul 2016, 21:57

Steve,

De motor optillen kan vaak heel eenvoudig met een simpele schaarkrik.
Die neemt weinig ruimte in en kan ver omhoog.
De keerkoppelingflens naar de Pyton zal wel los moeten.
Of je zet hem neutraal zodat de oude dempers juist onbelast zijn en draait de steunen van de keerkoppeing los, dan neem je e.e.a. zo weg, wissel je de dempers en zet steun + demper weer terug.
Voor aan de motor kan dat lastiger zijn maar met de schaarkrik eerst voor en dan achter (of andersom) dempers vervangen lukt het meestal wel.

Afstellen is niet moeilijk maar je moet even de tijd nemen.
De M16 moeren goed vastdraaien is vaak lastig als je er niet geweldig goed bij komt.
Tevens willen de kappen (en dus de rubbers) verdraaien als je de M16 moeren vast zet.
Ook lastig bij krappe ruimte.

Het met de kont omhoog werken aan een motor is idd niet heel prettig maar als er ruimte is valt dat ook wel mee.
En je kan wat pauzes inlassen
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot

Berichtdoor elrenegado » 01 Aug 2016, 12:33

ik denk niet dat ik er een schaarkrik onder kan zetten,
maar wellicht kan het ook met een takeltje.... en die kan ik wel ergens lenen.

Hans,
Nu zijn er tig verschillende soorten steunen,
Kan jij aan de hand van de foto van de oude zien welke ik nodig zou moeten hebben ??
Afbeelding
Afbeelding


En waar zou de python los moeten ?
Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor elrenegado » 01 Aug 2016, 15:43

Never mind.....
Ze worden vervangen op 10 augustus.

Na overleg met de vrouw vond ze mijn gezondheid waardevoller dan die paar 100 euro arbeidsloon ....
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor Ardi » 01 Aug 2016, 16:02

Hoeveel draaiuren gaan die rubbers eigenlijk mee :?:
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor vuuren1 » 01 Aug 2016, 20:10

Het soort dempers die er nu onder zitten is helemaal niks..
Die kosten niks en dempen dan ook niet.

Ik zou type Metalastic dempers toepassen, die ook worden verkocht onder het Vetus en Allpa merk.
Het zijn de dempers met de ietwat goudkleurige kappen boven het rubber.

Zijn ook niet duur maar werken prima.

In jouw situatie denk ik aan 55-65 graden shore hardheid.

De steek van de bouten op de fundatie is meestal standaard maar zou ik toch even nameten.
Het draadeind is M16.

Ardi:
50 jaar bij de meeste boten :D
Maar dan doen ze al 30 jaar weinig meer..
Het ligt aan de belasting, het type motor (een V12 trilt bijna niet en een 1 cilinder erg veel), of er olie op is gekomen, de leeftijd etc.
Samengevat is het zo dat je dergelijke dingen net zoals de rest gewoon periodiek moet (laten) nakijken en beoordelen.

Bij een 4 cilinder dieselmotor met goede dempers en juist onderhoud is 5000 uur geen uitzondering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor elrenegado » 03 Aug 2016, 07:56

in 2008 is deze motor erin gezet, gereviseerd.
Maar dan vermoed ik dat ze hem gewoon op de oude dempers gezet hebben dan.
Want 8 jaar is wel erg vlot om ze te "verslijten"
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor aquanaut » 03 Aug 2016, 11:00

Nee hoor, de motor is er zo te zien gewoon op zn "drinkwaards" ingezet.

Motor compleet met steunen en vul platen op de oude fundatie gezet, "uitgelijnd" en vervolgens de vul platen aan de oude fundatie gelast.
De foto's kunnen vertekenen maar volgens mij staat het één en ander nog scheef getrokken, dat zorgt voor trilling en overmatige slijtage.

Daarbij is dit type demper, zoals Hans al opmerkte, niet echt een hoogvlieger.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor Arthur » 03 Aug 2016, 12:40

Ik lees al die verhalen over motorsteunen, in mijn boot zitten 2 dikke houten balken die onder in de boot zijn vastgezet en daarop een stalen fundatie waar de motor koud op vastgebout is, er zitten natuurlijk wel opvulplaatjes onder om het spul in lijn te brengen.(Het is een houten boot)
Kan dat niet bij grotere boten?
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Aug 2016, 13:25

Arthur schreef: Het is een houten boot.

Ik denk dat motorsteunen met rubberdempers gebruikt moeten worden,als het gebruikte materiaal waarvan de boot is gemaakt,gelijk is aan- , of stijver is dan het materiaal waarvan de motor is gemaakt.
Als je dus een Grenen boot hebt,zul je m.i. weinig tot geen last hebben van resonantie.
Ik zie ze namelijk niet gauw een boot van Wengé of Merbau hout maken.
Ik denk namelijk,dat het met het absorberend vermogen te maken heeft van het materiaal waarvan de boot is gemaakt.
En Wengé en Merbau absorberen niks,evenals staal.
En kijk maar naar al het rijdend materiaal dat er is.
Er is geen Trein, auto of vrachtauto,waar de motor koud in het chassis geplakt zit.
Overal gebruiken ze rubbers,zelfs bij de wielen zit een vering,om maar niet de onbelans die er mogelijk in kan zitten,zo weinig mogelijk door te geven aan de carrosserie.
En een trein of auto van hout,is er niet.
Zolang men al bezig is,vaar- en vooertuigen te bouwen,is men ook al bezig om onderdelen te gebruiken,die trillingen door het ene veroorzaakt,te dempen met andere materialen die dat kunnen opvangen.
Zo maar een gedachte,of een ander er net zo over denkt,is aan hem of haar.
Noordvaarder
 

Re: Piep zei de muis... euhh.. de boot - motorsteunen vervan

Berichtdoor aquanaut » 03 Aug 2016, 14:27

Arthur schreef:Ik lees al die verhalen over motorsteunen, in mijn boot zitten 2 dikke houten balken die onder in de boot zijn vastgezet en daarop een stalen fundatie waar de motor koud op vastgebout is, er zitten natuurlijk wel opvulplaatjes onder om het spul in lijn te brengen.(Het is een houten boot)
Kan dat niet bij grotere boten?


Ja hoor, dat kan, alleen zal je een dergelijk zware fundatie moeten bouwen om de veroorzaakte trillingen te absorberen.
Daar zijn rekenmodellen voor.
Om deze complexe berekeningen achterwege te laten en de motor gewoon op een paar profieltjes te kunnen plaatsen zonder een tonnen zware fundatie, passen we trillingsdempers toe.

Maar een gefixeerde opstelling is niets vreemd bij zwaardere motoren, immers trillingsdempers zijn moeilijk oneindig zwaar te maken.

Als jij geen problemen ondervindt met de starre opstelling zou ik het lekker zo laten zitten!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten