Opgelost: drukvat en buitendouche

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Opgelost: drukvat en buitendouche

Berichtdoor luukie25 » 22 Jul 2016, 00:09

In onze boot zit en Jabsco waterpomp. Toen ik laatst de bodem open had ligen ontdekte ik een jabsco drukvat dat niet aangesloten was. Snel de koppelingen gekocht en het vat aangesloten.

In de keuken werkt dit uitstekend. Ook is er een buitendouche aan boord. De eerste avond ging dit prima al was de druk behoorlijk variabel. Sinds die ene keer lukt douchen niet meer. Het water komt bijna druppelsgewijs de douche uit, terwijl het in de keuken prima loopt. Zonder drukvat heeft het altijd gewerkt.

Wat zou dit kunnen zijn? Te klein drukvat (1L), te lage druk of te hoge druk? (Het vat is op te pompen cq druk te verlagen). Bedankt!
Laatst gewijzigd door luukie25 op 22 Jul 2016, 14:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Drukvat en buitendouche

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2016, 08:58

Waterdruk in een gesloten systeem is afhankelijk van twee variabelen: de opvoerdruk van de pomp, en het hoogteverschil tussen de tappunten.
De opvoerdruk is weliswaar in alle uithoeken van het systeem exact gelijk, maar de totale druk is op lagere tappunten toch hoger, als gevolg van de waterkolom die er boven staat. Is de douchekop (niet de kraan!) bijv. 1 meter hoger dan de uitloop van de keukenkraan, dan is de druk daar 0,1 kg/cm2 lager. Dan kan, zeker bij verkalking van de douchekopgaatjes, of vervuiling van de leiding, nét dat verschil maken. Hoe hoger de opvoerdruk van de pomp, hoe relatief kleiner de invloed van de hoogte. De opvoerdruk moet minstens 2,5 bar zijn om daar geen last van te hebben.
Het feit dat de douche bij jou de eerste keer wél goed heeft gefunctioneerd, kan echter met het hoogteverschil niet te maken hebben. Dat duidt eerder op losgelaten vuil uit het (lang niet gebruikte) drukvat dat zich ergens in de doucheleiding heeft genesteld.
Overigens is 1 liter wel erg klein. Dan vangt het vaatje hooguit wat waterslag op.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Drukvat en buitendouche

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2016, 10:37

Haal de douche kop er maar is helemaal af, dan doet hij het waarschijnlijk wel.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Drukvat en buitendouche

Berichtdoor luukie25 » 22 Jul 2016, 14:58

Beide bedankt voor het antwoord. Hoogte dacht ik ook aan, daarom de druk iets omhoog gegooid. Mocht niet baten. Toen heb ik het kastje van de buitendouche eraf gesneden (kit) en zag ik dat de flexibele rvs leiding erg gedraaid en geknakt was. Deze uitgedraaid en het werkt reeds veel beter. Binnenkort een nieuw stukje slang en dan moet het geregeld zijn!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten