Stuurinrichting aanpassen naar Vetus Hydraulisch

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Stuurinrichting aanpassen naar Vetus Hydraulisch

Berichtdoor Thiemen » 18 Jul 2016, 21:16

Ons nieuwe scheepje stuurt minder direct dan onze Curtevenne, enerzijds waarschijnlijk door de rompvorm maar daarnaast misschien ook door de gebruikte stuurinrichting?
Het scheepje lijkt niet heel koersvast op dit moment, daarnaast reageert ze wat traag bij het veranderen van richting. Is hier verbetering in te krijgen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thiemen op 04 Aug 2016, 20:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Stuurinrichting

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jul 2016, 21:36

Een mono kabelbesturing heeft altijd speling, stuurt daardoor onrustiger en minder zeker dan hydrauliek of een ander spelingsvrij systeem.

Verder is iedere boot anders, koersvastheid is afhankelijk van vele factoren zoals o.a:
-Het roer (grote, balansdeel, vorm etc.)
-De roeruitslag
-De afstand tussen roer en de schroef
-De rompvorm
-De diepgang en hoogte boven water
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuurinrichting

Berichtdoor Thiemen » 20 Jul 2016, 20:15

Zijn er nog andere suggesties? Of is een eerste stap overgaan op hydraulische besturing als ik het "zwalk" gevoel af wil? Of zou het beter in een andere volgorde kunnen, v.w.b. zaken uitsluiten?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Stuurinrichting

Berichtdoor JerryR » 21 Jul 2016, 12:12

bij ons zat het zelfde monostuur systeem en dat was continu corrigeren, vooral op kanaaltjes vond ik dit heel vervelend.

hiervoor in de plaats een hydraulisch systeem geplaatst van mavimare. en al mijn problemen zijn weg.
ook heb ik op het uiteinde van mijn roer een hoekprofiel gelast van 60x60 dit scheelde enorm met sturen. ik kan nu bijna om mn as heen draaien.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Stuurinrichting

Berichtdoor Thiemen » 04 Aug 2016, 17:59

Na een beetje inlezen en advies inwinnen wil ik dan toch maar voor een (setje) van Vetus kiezen.
Nu is mij alleen niet duidelijk welke cilinder/pomp ik moet kiezen, wat zou jullie advies zijn?

Ik zie onder andere mtc30 tot mtc175, hoe kom ik tot de juiste keuze?

Ons scheepje meet 9.x bij 3.3
http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=2621
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Stuurinrichting aanpassen naar Vetus Hydraulisch

Berichtdoor vuuren1 » 04 Aug 2016, 20:50

Vetus is daar erg duidelijk in.
Je kan daar pompen en cilinders combineren aan de hand van o.a. het gewenste aantal stuuromwentelingen.
Voor het type cilinder is er ook informatie wat wijst naar de scheepsgegevens.

Ik zou je wel adviseren om een pomp te kiezen met ingebouwde terugslagkleppen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuurinrichting aanpassen naar Vetus Hydraulisch

Berichtdoor Thiemen » 07 Aug 2016, 17:22

Vandaag nog enkele foto's gemaakt, vanaf mijn roer loopt eerst een stang naar rechts, deze gaat vervolgens via een andere stang (zie eerdere foto) langs de zijkant van het schip naar de aansluiting op de stuurkabel.
Als ik straks de hydraulische besturing wil aanleggen, sluit ik deze dan op de zelfde plek aan waar nu de stuurkabel zit (langs de zijkant van het schip), of moet deze uiteindelijk direct op het roer komen aan de achterkant?

Additionele foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Stuurinrichting aanpassen naar Vetus Hydraulisch

Berichtdoor vuuren1 » 07 Aug 2016, 22:54

Het is gebruikelijk en tevens aan te bevelen om de cilinder op de helmstok aan de roeras aan te sluiten.
Zo staat het in alle installatie handleidingen.
Tevens geeft Vetus aan wat de hart op hart afstand tussen de kogelkoppeling van de cilinder en de roeras moet zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuurinrichting aanpassen naar Vetus Hydraulisch

Berichtdoor Amersfow » 08 Aug 2016, 07:22

Hmm, als je nu tussenstangen hebt, kun je wellicht (voldoende?) verbetering behalen door de monokabel rechtreeks op het roer te zetten? Als je maar 1 stuur hebt is monokabel probleemloos
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten