Warm water doet vreemd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2016, 20:36

Een drukbeveiliging monteer je eigenlijk altijd op de uitgaande aansluiting aan de 'warme' kant´(hoewel het in theorie niks uitmaakt als er geen onverwachte terugslagklepjes in het systeem zijn opgenomen).

Er staat een pijl op het onderdeel welke richting het water er uit moet kunnen, dat is simpel.

Het aardige is dat deze ´dure´overstort ook een drukmeter heeft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jul 2016, 22:17

elrenegado schreef::

1 ding is duidelijk,
Wybren is een echte groninger, zo koppig als een..... reminds me aan mijn ex schoonvader..

Snap ook niet dat bij wybren er geen pulsatie in zijn waterleiding is.
Vermoedelijk heeft hij een low budget pompje met lage druk, als je dan de kraan telkens gewoon vol open zet, dan pulseert hij inderdaad niet.


Nee dat heb je mis.
Ik heb GEEN goedkoop pruldingtje,maar een echte Jabsco waterpomp.
Heb er ooit 2 stuks gekocht ,1 Jabsco en 1 Vetus pomp ,op een openbaring verkoping van een failliete boel.

De Vetus ligt nog op de plank als reserve,en de andere zit in mijn Doerak 680S.
Ik heb en 110 liter blauwe vat,die horizontaal ligt,met in het grootste gat, de vul aansluiting,en in het kleinste gat,die onderaan zit,zit de aansluiting van de pomp op.
Circa 1 meter leiding naar de pomp,en 1 meter leiding van pomp naar aanrechtkraan.
Ik kan mijn kraan half open zetten,vol open zetten,bijna dicht,alle mogelijkheden.
Mijn pomp gaat NIET stotteren,nog nooit meegemaakt.
Hij zit er nu ongeveer 10 jaar in.
Ik heb enkel 1 leiding voor koud water,en geen mogelijkheid in die boot voor warm water.
Hoe het komt dat de mijne niet pulseerd weet ik niet,waarschijnlijk een hele goed pomp denk ik maar. :mrgreen:
En wat Dhr Van Vuuren eerder aangaf,niet ieder systeem is gelijk,dus ik bemoei me er niet verder mee,er zijn hier papieren tijgers genoeg die er verstand van hebben.

Bij de andere Doerak, de 850AK ,heb ik geen drukvat tussen de pomp en de boiler kunnen ontdekken.
Daar zit een pomp in,die om de e.o.a. redenen NIET afslaat,maar wel pompt.Daarvoor heeft een eerdere eigenaar een extra aan/uit schakelaar erin gebouwd.Kraan aan de wasbak kan open blijven staan,en je bediend dus de pomp via de schakelaar.
Ik ga dat t.z.t. nog veranderen,want ik vind dat een goedkope oplossing.

Ik wou enkel even de wereld uit hebben,dat ik met een "goedkoop low budget" pompje werk en even vermelden hoe mijn systeem in elkaar steekt.

Ik ga hier niet meer zitten discussiéren dat mijn systeem in principe niet zou kunnen werken.
De theorie en de praktijk stroken wel eens niet met elkaar.
Ik ben een man van de praktijk die niks met theorie heeft,dat niet werkt.
Ik heb dus besloten hier niet verder op in te gaan.
Für mich ist nur wichtig das mijn system arbeitet ohne probleme.

Med venlig hilsen,
Wybren.

P.S.
@ Amersfow, heb je ook het merk of de verkoper van die geyser?
Ik zoek ook zoiets,want die boiler flikker ik eruit.
Noordvaarder
 

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2016, 22:50

In mijn eerste (privé) boot had ik een Jabsco membraan pomp met een voetschakelaar (dat was een luchtkussen-schakelaar op de vloer). Werkte perfect.

Een zgn. hydrofoor systeem is of lijkt luxer maar het moet wel in balans met elkaar zijn.
De pomp is druk gestuurd middels een pressostaat die bepaalt wanneer de pomp in en af schakelt.
Ook bestaan er vele verschillen in uitvoering van pompen (zie ook de grote prijsverschillen).

Zonder drukvaatje kan het dus goed gaan maar dan heb je eigenlijk geluk en een optimale combinatie van onderdelen..
Daar tegenover kan een foute combinatie met een drukvaatje niet goed werken.
Er hoeft bv. maar een slang verkeert te lopen of de boiler staat op de kop gemonteerd en je hebt een mogelijk probleem.

Zo is iedere situatie uniek en kunnen we op een forum niet altijd meteen een oplossing geven zonder dat we exact weten hoe het zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor Amersfow » 14 Jul 2016, 08:37

Simpel en doeltreffend; http://www.megamove.nl/
Heb natuurlijk wel permanente afvoer van verbrandingsgassen; gasdetector in de bilge en koolmonoxidealarm
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Jul 2016, 11:56

Amersfow schreef:Simpel en doeltreffend; http://www.megamove.nl/

Is dezelfde als de Broyeurfabriek.
Zit op ind.terr. Arnestein bij Middelburg.
Zat voorheen in Nieuw en St Joostland.

Vreemd, op hun site is dat ding uitverkocht,en via MP in een advertentie van vandaag,wordt deze gewoon aangeboden.
Ik heb nog even gegoogled op dat ding,maar de garantie zaken handelt deze zaak slecht af.
Om eerlijk te zijn,ik koop bij die firma nooit weer.
Die firma doet in partij handel.
Heeft ook al Zibro's Kamin's verkocht.
Toch bedankt,en ik ga even zoeken onder welke naam ze nog meer uitgebracht worden,want de naam Megaflame is van hem en niet van het produkt zelf.
Noordvaarder
 

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jul 2016, 21:14

We dwalen af naar discussie over de voorkeur hoe je het beste aan warm water kan komen.
Ik zeg: Een (veilige) geiser.

Een boiler op de motor lijkt aardig maar als de motor stil staat is het water al vrij snel lauw.
En een 6- of 800 Wtt 220v element op walstroom houdt een douche ook niet bij.

Een geiser is niet altijd even praktisch om in te bouwen.
Een alternatief wat ik zelf had was een Truma scheepsboiler (gas en elektra).
Die is niet duur, veilig en de gas unit geeft voldoende vermogen om te kunnen douchen (opwarmen naar 65 graden vanaf koud duurt 20 minuten).

Alleen was het meegeleverde overdrukventiel ook daar een prul..

Voor grotere schepen is de mooiste oplossing een diesel gestookte combi ketel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor Jan Huibers » 15 Jul 2016, 00:56

Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jul 2016, 22:45

Jan,

Ik versta onder grotere schepen dat ze groter zijn dan 8-10 meter.
Dit forum heeft gemiddeld gezien weinig leden met een boot die 7KW verwarming nodig heeft.

Afhankelijk van de te verwarmen inhoud en isolatie kan je bij een 10 meter boot gemakkelijk toe met een Trumatic hete lucht verwarming van 2,8 KW.
In een Dutch Tender met een flinke salon + voorkajuit is dat meer dan genoeg, zelfs in de winter bij vorst.

Dan ga je geen 7KW combi kopen, dat is over de top.
Tevens heb je een sinus omvormer nodig en is het bedrijfsvermogen 255Wtt, dat is meer dan 20A uit een 12V accuset...

Dat gaat een hele dure on onzinnige hobby worden...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor Amersfow » 16 Jul 2016, 09:08

Ha en 3 ltr warmwater wordt heen en weer lopen onder de douchekop om nat te worden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Warm water doet vreemd

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jul 2016, 09:23

vuuren1 schreef:We dwalen af naar discussie over de voorkeur hoe je het beste aan warm water kan komen.
Ik zeg: Een (veilige) geiser.


Als ik dan ook nog even een duit in het zakje mag doen:
Dan zeg ik: een 2000 watt omvormer, en een doodnormale 220 Volt boiler, en een walstroomaansluiting.
Varende kan de boiler verwarmd worden via de draaiende motor.
En aan de walstroom via de , ehrm, nou walstroom dus.

Deze heb ik ingebouwd: https://www.gamma.nl/assortiment/pliege ... b021264289
Wekt perfect, en het water dat ik overdag opwarm tijdens het varen is de volgende dag nog zo warm dat je je hand er net niet, net wel onder kan houden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten