Hechting RVS

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hechting RVS

Berichtdoor Basher » 10 Jun 2016, 22:15

Terug van vaarvakantie i.v.m. een irritant druppellek in mij BB-RVSwatertank. (Vele kleine druppels maken grote emmers vol heb ik ontdekt :evil: )
Het lekje zit op een lastig plekje onder de tank bij de steun. Van het trillen van de boot denk ik.

Tank zit natuurlijk vast op de steun geplakt met een soort polymeer denk ik.(Leve het inzicht van de scheepswerven :oops:)
Tank (300 ltr) kan er niet uit zonder de hele boot te slopen.

Nu heb ik een op sika291 glijkende plastische kit die redelijk soepel blijft. Heb ik nl ook een nieuwe afvoer in de douchevloer mee opgesloten/afgedicht.

Nu was mijn vraag, of dit spul ook op RVS zal hechten. Kan dit wel proberen, maar als het mislukt krijg ik de rotzooi niet meer weg.
Of is er iets anders wat goed op RVS wil hechten ?
Welke kenner weet raad ?
Ik heb geen ruimte om te experimenteren. Als het mislukt zit ik letterlijk in de boot. Ik heb nl. erg weinig werkruimte daar onder die tank.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jun 2016, 22:23

Sika 291 moet ook op metaal kunnen hechten.
Ik zou het rvs wel goed met korrel 80 opschuren voor een betere hechting.

Een beetje boot trilt dermate weinig dat een tank daar nooit van mag gaan lekken.
Het kan zomaar zijn dat de lasnaden na het lassen niet zijn behandeld (gepassiveerd) zodat de ontchroming bij het lassen niet is hersteld.
Dan roesten de lasnaden op den duur door.
(mindere werven 'vergaten' dat gewoon omdat lekkage toch langer na het vervallen van garanties ontstaat..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jun 2016, 22:32

Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Jun 2016, 23:32

Van de winter heb ik rvs stootstrips gekocht voor op de zijkant van de boot. Deze heb ik ook met sika 291 vast gekit.

Van de leverancier kreeg ik onderstaande afbeelding.. het zit als een huis

Afbeelding
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Hechting RVS

Berichtdoor varg » 11 Jun 2016, 10:22

Ik heb thuis een bekertje van RVS met een gepuntlast handvat er aan. Voor het opschuimen van de melk.
Puntlas ging al snel kapot. Geplakt met MS polymeerkit, De opp. is minder dan 1 cm2 en het zit nu al weer 3 jaar muurvast, en dat in een milieu van stoom en afwaswater. Voorberwerking: opgeschuurd met een schuursponsje. Voor het beschreven probleem met de watertank zou ik altijd MS polymeer nemen. Als het metaal nog wat vochtig is geeft dat ook geen hechtingsprobleem. De Bison/doorzichtig variant geeft teleurstellende resultaten. De grijze of zwarte kit van den Brave (Bouwmaat) is het sterktst naar mijn ervaring. De HighTack versie is minder geschikt om een gaatje te dichten, de standaardkit smeert makkelijker uit.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor Basher » 11 Jun 2016, 11:58

Heren
Veel dank voor de info.
Ik ga morgen eens kijken of ik goed duidelijk kan krijgen waar en wat het lekje is.
Kom er op terug. Wordt vervolgd..... :roll:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jun 2016, 21:43

Er zijn verschillen tussen lijmcapaciteit en afdichtende eigenschappen van kit soorten.

Een goede / reguliere lijmende kit (dus ook een combi van vullende en lijmende eigenschappen) krijg je bij een goede hechting niet los met 30 kg per cm2 kracht.
Bij bv. multiplex zal de kit het niet begeven maar het hout zal los komen als je probeert de verbinding te slopen.

In het geval van een watertank moet de kit ook afdichten, dat zal wel lukken omdat de vullende eigenschappen van kit daaraan wel voldoen mits er voldoende laagdikte kan worden aangebracht.
Verder is de omschrijving van Blacktoppie een zeer goede tip omdat de fabrikant daarin precies aangeeft hoe e.e.a. voor te behandelen.

Hopelijk is het lekje een incident en geen gevolg van onbehandeld laswerk wat bij RVS noodzakelijk is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor Basher » 11 Jun 2016, 23:58

Zijn er vervangers voor die Sikavoorbehandelingsspullen?
Scotsch Brite heb ik wel, en ontvetten kan je ook met thinner volgens mij.
Maar ja welke primer is gelijkwaardig en vlot te krijgen bij de DHZ.
Zomaar een paar vragen.

En als het inderdaad onbehandelde/niet gestabiliseerde lassen zijn, dan heb ik pas echt een uitdaging.
Van de winter wordt het dan veel klussen :D
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor Basher » 12 Jun 2016, 15:27

Na een uitvoerige probleemverkenning ben ik er achter, dat het lek al bestond :!: :evil:
Mijn voorganger heeft dit opgelost door er een plastische kleverige kit tussen te smeren/spuiten.
Gezien de ruimte bestaat er geen enkele kans om dit schoon te maken en een probate oplossing toe te passen.
Ga morgen nog aan de slag met een scherp geslepen zaagblad, fijn scchuurpapier en isopropanol om het zo schoon mogelijk te maken als ik er tussen kan komen (11-4 mm ruimte).
Daarna zie ik wel verder wat ik er tussen doe. Ws stuk fietsband op de steun en daarop weer een plastische kit. Morgen ff buurten bij de DHZ.
Waarom fietsband? Probleem is ws een galvanisch reactie. Zie nl op de probleemplek veel roest op de steun. Dat rot door op het rvs. Isoleren dus.
Afbeelding
Werhoogte is 23 cm naar 11 cm :!: :evil: Dus er is sprake van een serieuze uitdaging.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Hechting RVS

Berichtdoor Beemer » 12 Jun 2016, 16:48

Kun je de tank iets lichten van de draagbeugels? (bijvoorbeeld met wat plankjes op het vlak en de tank en hiertussen een potkrikje)
Dan inderdaad schoonmaken tot op blank staal en dan met een iets dikker laag dichtkitten.
Pas na voldoende doordrogen van kit (soms enkele dagen) potkrik weghalen. Door de dikke kitlaag is extra rubber fietsband e.d. dan ook onnodig.
Sikaflex met de voorbehandeling is uiteraard het meest voor de hand liggend. Goede ervaringen heb ik beslist met Zwaluw hybrifix, is beduidend voordeliger dan Sikaflex. (ca 8 euri)

Ps
Zo'n 15 jaar geleden heb ik bij buurmans schip een miniem gaatje in zijn RVS watertank met Sikaflex en een 5 cent munt (toen nog gulden centen!) gedicht. (een dag voor de start van zijn vakantie)
Ik vertelde hem toen wel dit als een 'noodreparatie' te beschouwen. Maar ik weet dat er echt nooit meer naar is gekeken. En tot op heden heeft nog steeds geen lekkage! :lol: :lol:
(gat zat midden tussen de draagsteunen, waarom juist daar een lekkage weet ik niet)
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten