morse kabel weer lopend maken - OPGELOST

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

morse kabel weer lopend maken - OPGELOST

Berichtdoor Amersfow » 13 Feb 2012, 09:02

Ik heb een zeer stroef lopende stuur-monokabel en 2 morsekabels. Ik wil proberen er olie oid in te krijgen. Hoe zou dat kunnen? Ik zit te denken aan een trechter bovenop, die dan met zelfvulcaniserende tape te omwikkelen en daar dan olie in.
Laatst gewijzigd door Amersfow op 18 Feb 2012, 15:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor quichot » 13 Feb 2012, 09:36

Pas op dat het middel niet erger wordt dan de kwaal! Van fietsremkabeltjes is bekend dat olie tussen binnen- en buitenkabel een weekje geweldig werkt, tot er door die olie zoveel vuil aankoekt dat de boel helemáál vast zit. Het enige dat blijvend helpt is schoon en droog maken. Ik zou dan eerder kiezen voor siliconenspray.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor gast » 13 Feb 2012, 10:18

WD 40

enne Amersfow, je hebt de primeur.

Kan nu voor de eerste keer op dit forum zeggen, gebruik de zoekfunctie er is al eerder over geschreven 8-)
gast
 

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor Amersfow » 13 Feb 2012, 12:44

En hoe krijg ik WD40 IN de kabel?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor Bejakruiser » 13 Feb 2012, 13:25

Als je er zelf even over nadenkt zal je zien dat het niet echt moeilijk is hier iets op te verzinnen.
Aan de spuitbus zit een kort plastic slangetje, probeer dit tussen de binnen en buiten kabel te krijgen. Rondom met tape dicht zetten, en dan spuiten tot het er aan de andere kant uitkomt.
Enkele malen op en neer en daarna herhalen. Komt er aan de andere kant veel roest uit dan gooi de kabel maar weg.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor gast » 13 Feb 2012, 14:29

Vaak door lange stilastand worden dit soort kabels stroef en gaat het steeds zwaarder, zelfs zover dat je er haast geen beweging in kan krijgen.
Het is dan een kwestie van inspuiten- bij voorkeur kabel omhoog houden- en daarna de kabels bedienen, hiervoor is vaak wat geduld vereist, de WD 40 moet zijn werk doen.

Wel even de kabels losnemen van de motor, ook de mono, dat werkt veel makkelijker.
gast
 

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor vuuren1 » 14 Feb 2012, 01:16

WD 40 is leuk, maar vaak een tijdelijke oplossing.
Vooral als er sprake is van corrosie in een kabel.
Als het vet na vele jaren is verhard kan het wat helpen, maar voor hoelang?

Soms moet je bepaalde onderdelen na 30 jaar af kunnen schrijven.
(dat geldt overigens niet voor restaurateurs van antieke onderdelen met museale waarde ;) )
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor dennis » 14 Feb 2012, 03:32

hallo,

ik zou eerst eens kijken of er in de kabel geen scherpe bochten zitten, dan kan de kabel ook zwaar sturen, ik kreeg ook een tip van een steiger genoot, op sommige plaatsen het beschadigde plastic/rubber weghalen inspuiten met wd40, kijken of de kabel goed/beter stuurt, en daarna weer dicht tapen. ik ga het zelf nog proberen, als ik de kans heb om de kabel (9m) los te krijgen en dan (als het redelijk weer is) eerst met wd40 doorspoelen, (met stevig plakband aan 1 kant dicht getaped om terug spuiten te voorkomen) daarna met naaimachine olie doorspoelen. ( ook met stevig plakband dicht getaped)
nog een vraagje, zijn de 2 kabels tegelijkertijd aangesloten? als de ene kabel zwaar stuurt, stuurt de andere dan ook zwaar.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor gast » 14 Feb 2012, 08:18

Vet is niet een geschikt middel, het is geen gesloten verbinding en vet gaat er voor zorgen dat vuil juist de kans krijgt binnen te komen en te blijven.
Kabels opensnijden is een zeer aparte oplossing, afdichten met tape nog vreemder. Denk alleen maar aan het vuil wat aan de binnenzijde van het tape blijft zitten.

WD 40 is een reinigend smeermiddel welke zijn werk zeer goed doet. Maar het betekend wel dat je de kabels bij stilstand ook moet onderhouden om ze soepel en gangbaar te houden.
gast
 

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor Harini » 14 Feb 2012, 08:50

neem een sterke flexibele slang en schuif deze over het begin of eindstuk van je stuurkabel.
Zorg dat er 15 cm slang vrij blijft.
Zet hem aan de opgeschoven kant vast met een goede slangklem op de buitenkabel.
Neem staartolie (olie 90), dat is dik en toch vloeibaar.
Giet dit in de 15 cm vrije slang ruimte.
Neem een platbektang en knijp het einde van de slang zeer stevig samen.
Ga nu de slang met de tang oprollen.
Je perst de dikke olie nu tussen de binnen en buitenkabel.

Lukt het niet om de kabel gangbaar te krijgen op deze wijze, moet je hem afschrijven.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten