morse kabel weer lopend maken - OPGELOST

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor vuuren1 » 14 Feb 2012, 22:47

Harini schreef:neem een sterke flexibele slang en schuif deze over het begin of eindstuk van je stuurkabel.
Zorg dat er 15 cm slang vrij blijft.
Zet hem aan de opgeschoven kant vast met een goede slangklem op de buitenkabel.
Neem staartolie (olie 90), dat is dik en toch vloeibaar.
Giet dit in de 15 cm vrije slang ruimte.
Neem een platbektang en knijp het einde van de slang zeer stevig samen.
Ga nu de slang met de tang oprollen.
Je perst de dikke olie nu tussen de binnen en buitenkabel.

Lukt het niet om de kabel gangbaar te krijgen op deze wijze, moet je hem afschrijven.


Een inventief idee en wellicht werkt het ook nog.
Ik zou het nu niet doen omdat het te koud is voor die nogal dikke olie.
De 15 cm vertegenwoordigt een bepaald volume; ik zou zeggen -totdat de olie er aan de andere kant uitkomt-.

Denk er wel aan dat een kabel die al een poosje zwaar heeft gelopen ook mechanisch beschadigd kan zijn en hier of daar los kan schieten, breken o.i.d.
Een nieuwe kabel zou bij deze luxe hobby te betalen moeten zijn..
Er bestaan al een poos low-friction kabels die wel licht lopen (ook in kortere bochten).
Dat werkt perfect, alsof je hydraulisch schakelt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor reijmerink » 14 Feb 2012, 23:27

lui, ik vind het idee van hanini helemaal geweldig,,als een conserven blikje met olievoorraad gewoon oprollen....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor Wim Niessen » 15 Feb 2012, 01:41

Dit soort discussies begrijp ik echt niet. Een bedieningskabel is - lijkt mij - een redelijk belangrijkl attrubuut op je boot. Ga je dan voor pak weg drie of vier tientjes lopen tobben met alle onzekerheden en risico's van dien?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor reijmerink » 15 Feb 2012, 02:15

kom op he...slechts een 30 footer met haven in/uit en stroeve bediening....is dit hier alleen maar voor motorboaters ?grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2012, 00:21

Wim Niessen schreef:Dit soort discussies begrijp ik echt niet. Een bedieningskabel is - lijkt mij - een redelijk belangrijkl attrubuut op je boot. Ga je dan voor pak weg drie of vier tientjes lopen tobben met alle onzekerheden en risico's van dien?


Mee eens Wim,

Maar als het nog enige kans van slagen heeft mogen we de vraagsteller dit niet ontnemen.
Waarschuwen mag altijd..
Alsmaar verkondigen dat iedereen (ook na >35 dienstjaren) iets wellicht beter kan vernieuwen levert immers vaak commentaar op.

Ik weet inmiddels dat jij dat anders aanpakt (en ook de mogelijkheden hebt), maar veelal dromen mensen opvallend impulsief en romantisch over oude schepen waarbij het allemaal blijft duren.
Alsof het realistisch is dat we een taxibedrijf kunnen beginnen met gebruikte auto's uit 1980...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor gast » 16 Feb 2012, 08:36

vuuren1 schreef:
Wim Niessen schreef:Dit soort discussies begrijp ik echt niet. Een bedieningskabel is - lijkt mij - een redelijk belangrijkl attrubuut op je boot. Ga je dan voor pak weg drie of vier tientjes lopen tobben met alle onzekerheden en risico's van dien?


Mee eens Wim,

Maar als het nog enige kans van slagen heeft mogen we de vraagsteller dit niet ontnemen.
Waarschuwen mag altijd..
Alsmaar verkondigen dat iedereen (ook na >35 dienstjaren) iets wellicht beter kan vernieuwen levert immers vaak commentaar op.

Ik weet inmiddels dat jij dat anders aanpakt (en ook de mogelijkheden hebt), maar veelal dromen mensen opvallend impulsief en romantisch over oude schepen waarbij het allemaal blijft duren.
Alsof het realistisch is dat we een taxibedrijf kunnen beginnen met gebruikte auto's uit 1980...[/quote]

Bij Ter Apel in de buurt zit een man en die is een taxibedrijf begonnen (al een tijdje)met enkele belastingvrije W124 Mercedessen.
gast
 

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Feb 2012, 09:17

chaea schreef:Bij Ter Apel in de buurt zit een man en die is een taxibedrijf begonnen (al een tijdje)met enkele belastingvrije W124 Mercedessen.


Dat hoort echt niet te kunnen. Dat ze daar maar eens wat wetten voor verzinnen want dat kan echt niet.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor buldog » 16 Feb 2012, 10:38

Maakt voor een taxibedrijf niets uit ,zij betalen immers nooit bpm .
Er zijn meerder taxibedrijven die met nostalgische taxi rijden o.a de oude Londense taxi,s en de blok en geelband taxi,s u.s.a.
Qua bedrijfsvoering is dit veel duurder om deze voertuigen rijdend te houden ,als elke 5 jaar nieuw en de bpm en btw terugkrijgen.
Dit alles natuurlijk als je er voldoende werk voor hebt.
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor Klaas » 16 Feb 2012, 10:54

en daarbij als ze heel mooi onderhouden worden en verder aan de eisen van de wvw voldoen, is er toch niets mis mee. er zijn mensen welke er in willen trouwen. :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: morse kabel weer lopend maken

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Feb 2012, 17:41

Een taxi rijdt over het algemeen erg veel. En een nieuwe Mercedes is een stuk schooner dan zo'n oud geval. Wij als bedrijf moeten aan allerlei milieu eisen voldoen waarom hun dan niet?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten