henkvd schreef:Voor de rest, ontsnappend gas van de gasbun mag alleen uitkomen op de buitenlucht, een volle voorraad fles moet daar ook aan voldoen.
Dat staat buiten kijf.Degene die dat niet heeft,is onverantwoordelijk bezig.
Maar in dit gavel ging het daar niet over.
Het ging over de opmerking, verpichte bestickering van gaskisten/cq een gasbun voor pleziervaartruigen.
En/of deze pleziervaartuigen 10 of 25 meter zijn,is /was niet aan de orde.
Als dat verplicht zou zijn,dan hadden alle vaartuigen,groot of klein,die een gasbun achterop hebben, inpandig of uitpandig,allemaal van een sticker moeten worden voorzien.
In dat geval is er een hoop werk te verzetten,om alle mensen ervan te doordringen dat deze noodzaak verplicht is.
Want nergens zie je dat.
Niet op oude boten,maar ook niet op nieuwe.
Het kwam mij dus totaal onbekend voor.
Wat je nu wel eens ziet,is dat ze een gasbun achterop het zwemplateau hebben,maar bij menigeen gaat de onderkant van gasfles soms door het water.
Zwemplateau ligt dan,net of net niet boven het wateroppervlak omdat ze achterop een boot zitten,waarop een dektent is gemaakt.
Dit mag dus ook niet.
De gasfles moet in de bun op een vlonder geplaatst worden, zodat bij lekkage het gas onder de fles weg kan stromen. Gas is zwaarder dan lucht en zal bij lekkage direct onderin de gasbun zakken. De afvoerleiding met een diameter van 22 milimeter, dient schuin naar beneden af te lopen en
de huiddoorvoer moet minimaal 5 centimeter boven de waterlijn uit komen
Er zijn er genoeg die daar niet aan voldoen.
Bij mij staat de gasfles achterin in een gasbun,die een afgesloten gedeelte uitmaakt van de boot.
Hij staat in wezen boven het roer,achter de roerkoning.
Daarin zitten 2 ontluchtingsgaten aan de achterkant onderin,die ruim boven het wateroppervlak uitkomen.
De bun is aan de achterzijde NIET bestickerd.
Boot is een Doerak 850 AK(855 lang)