Lekkage roeras

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2016, 20:54

Je kan ook iets meer nadenken alvorens de hele boot in te smeren met allerlei middeltjes :D

Daarom schreef ik ook 'rondom verdachte plaatsen een krijtstreepje zetten'.

Dat is ook ietwat subtieler dan baby poeder of talk poeder rondstrooien. Uche, uche...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor elrenegado » 30 Mei 2016, 09:03

Heb je een natte uitlaat met waterlock ??


Ik had na de winter ook ineens wat water in de bilge liggen als de motor had gelopen,
bleek er achterop m'n waterlock een schroefplug te zitten die niet goed vast zat en zodoende dus water lekte.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor luukie25 » 30 Mei 2016, 09:59

Dank voor alle nuttige tips. In ieder geval zondag (en misschien eerder) ben ik weer aan boord, dan ga ik alle tips af! Bij de roer afdichting zou ik mij ook goed kunnen voorstellen, net als ergens bij de uitlaat. Dat zijn namelijk precies de punten waar het voor mijn idee vandaan moet komen naast de eerder bedachte schroefasdichting. Daar een flinke dot vet in mocht nog niet baten afgelopen weekend. Het vet kwam er weer uit aan de andere kant, maar het papier eromheen werd niet nat.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor Arthur » 30 Mei 2016, 10:09

Vorig jaar boot op het droge gehad voor onderhoud, daarna weer het water in en lekkage ergens achter in wat van tevoren niet was.
Boot weer op het droge, bleek het een gescheurde schroefas koker te zijn die pas 2 jaar oud was.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor elrenegado » 30 Mei 2016, 13:10

luukie25 schreef:Dat zijn namelijk precies de punten waar het voor mijn idee vandaan moet komen naast de eerder bedachte schroefasdichting. Daar een flinke dot vet in mocht nog niet baten afgelopen weekend. Het vet kwam er weer uit aan de andere kant, maar het papier eromheen werd niet nat.


Meestal lekt er dan water uit het deel waar de schroefas je galant in verdwijnt.
Daar kan je geen papier omheen doen, aangezien dat draait.
Wellicht een bakje eronder zetten als de andere opties ook geen duidelijkheid bieden.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor luukie25 » 30 Mei 2016, 16:37

Ah ja tuurlijk. Ik dacht daar waar het vet erin gaat :roll: Dat punt zal ik als eerste nalopen. Dank.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor pleysant » 30 Mei 2016, 20:33

Altijd een bakje onderzetten,daar hij een drupje moet lekken voor goede werking!

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor luukie25 » 05 Jun 2016, 00:15

Ik denk dat ik het lek heb gevonden. Na alles open te maken zag ik één roest vlek direct onder de huid doorvoer van de uitlaat. Ook lag daar als laatste nog water. De aansluitringen binnen zaten muurvast maar er zit een millimeter tussen huid en doorvoer. Die heb ik voor zover in het water mogelijk afgekit maar dat zal nooit 100% dichten. Komende winter op de kant dus maar loshalen en helemaal goed doen. Morgen weet ik het!

Edit: Helaas. Ik heb het idee dat dit na het kitten wel minder is, maar absoluut niet voorbij. Misschien dat ik komende week bij Drinkwaard het even laat doen.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor luukie25 » 27 Jul 2016, 22:39

Zo, de vaarvakantie is loopt weer aan zijn einde en daarbij achter de lekkage aan gegaan. De uitlaat is het uiteindelijk toch niet. Hans van Vuuren gaf in het begin van dit topic reeds de roeras koker aan. Deze lijkt het nu te zijn. Ik ben vergeten een foto te maken, maar in mijn scheepje lijkt het zeer op onderstaande foto. Tot bovenin was dit nat, vandaar het verdenken.

Heel voorzichtig heb ik de twee bouten 1/8e slag aangedraaid (ging heel soepel) en geprobeerd wat vet toe te voegen in een reservoirtje dat ik hier tegenkwam. Het binnengekomen water vandaag was maximaal 10% van gisteren, yes! Maar nog niet helemaal dus. Kan ik dit makkelijk nog iets extra aandraaien, of laat ik het beste een vetkoord oid (lijkt dit op de vetgesmeerde schroefas?) vervangen?

Bedankt!

Afbeelding
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Lekkage bilge tijdens varen

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jul 2016, 22:51

Zolang er nog voldoende ruimte tussen pakkingdrukker en pakkingbus zit (tussen de flenzen) mag en kan je nog aandraaien.

Bij een roeras is iets te vast aandraaien geen probleem omdat het geen schroefas is die hard ronddraait.

Als de ruimte te klein wordt of is dan moeten er 1 of 2 pakkingringen bij.
Dat kan je prima zelf doen.
-Moeren los en pakkingdrukker optillen.
-Ongeveer iedere blokpakking is voor een roeras geschikt.
-Je snijdt de ringen op maat en maakt de snede onder een forse hoek.
-Die stop je er in (met wat vet).
-De zgn. slotopeningen (het afgesneden deel) verdeel je onder de omtrek.
-Aandraaien tot de lekkage tot 99% is gereduceerd.

Klaar voor 10 jaar en wat je hebt bespaart mag je met mij verdelen :D
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten