tikkende stuurpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jul 2016, 21:09

Bij het filmpje is een hoop lawaai waarneembaar maar ik kan het niet thuisbrengen.
Een grommend geluid geeft aan dat er wervelingen zijn (die zijn er altijd maar de mate daarvan bepaalt wat er mee gebeurt).
Bij jou is dat waarschijnlijk vrij stevig omdat je roer er hevig van in de war raakt.
Dan is de aanstroom naar de schroef niet ideaal (zoals ook bij vele ander schepen).
Of de schroef is toevallig helemaal verkeerd.

Het balansdeel inkorten naar 'normale waarden' maakt het roer wat kleiner.
Ik zou het eerst zo eens proberen omdat het roer dan ook wat verder zit van directe wervelingen van de schroef.

Een 1 blad schroef heeft het beste rendement maar kan niet worden toegepast, een 5 blad past men toe als de diameter van het schroefraam tekort schiet voor een 3 of 4 blad.
Wel kan een 5 blad schroef stiller zijn dan 3 of 4 blad.

Net Zoals iedere andere schroef andere ervaringen zal geven.
Een (heel) goede jachtschroef haalt 50% rendement en heeft dus minimaal 50% verliezen die omgezet worden in andere ongewenste energie.
Zoals slip, cavitaie, lawaai, trillingen, zingen, grommen, etc..
Op de TU Delft is er een schroeftunnel met schroeven exact op schaal om allerlei effecten te onderzoeken.
O.a. beelden worden met een high speed camera vastgelegd en dan zie je prachtig wat er allemaal gebeurt en ook dat je minimaal 50% aan motorvermogen kwijt raakt aan eerder genoemde zaken die niet bijdragen aan de effectieve voortstuwing..


De volgorde:
- Een roer volgens standaard ontwerp toepassen met een kleiner balansdeel dan nu.
- Als dat niet helpt de schroef eraf halen en met Hartogh & Zn. in Dordrecht gaan praten over deze situatie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 06 Jul 2016, 23:07

Ik heb vandaag met Hartogh uit Dordrecht gebeld, volgens mij had ik wel de juiste man te pakken. Heb met hem kort dit topic op dit forum doorgelopen. Volgens hem was het geluid wat je bij het vlak achterin hoort cavitatie wat verooorzaakt of versterkt word door de hekschroeftunnel welk vlakbij de schroef zit (een van de eerste foto's die ik geplaatst had). Volgens hem gaven hekschroeftunnels bijna altijd problemen afhankelijk van grootte en plaats. Aan de schroef zag hij zo op de foto niks vreemds. Eigenlijk is het geluid mij nooit opgevallen omdat het geluid alleen in de slaaphut is en daar kom ik eigenlijk nooit als ik vaar. Verder is de boot gewoon stil. Het geluid in de stuurhut stoort mij niet echt, het getik van de stuurpomp wel.
Zijn eerste advies was het dichtlassen van de hekschroeftunnel . Het roer vond hij ook een vreemd profiel hebben en hij vond het een goed idee om inderdaad eerst het roer te vervangen.

Ik heb vanmiddag het snijpakkekt besteld, ik kan de gesneden onderdelen maandag op komen halen en dinsdag ga ik de helling op voor het aanpassen van het roer. Het snijden en buigen kost me ongeveer € 300 inclusief materiaal, ik kan het waarschijnlijk zelf goedkoper uit een plaat slijpen maar zelf 5 mm plaat buigen zie ik niet zitten.

De tweede aansluitpunt op de liever was van de kleinere cilinder, ik heb die toevallig afgelopen weekend van de liever afgeslepen omdat die zowiezo een te kleine diameter had voor het oog van de nieuwe cilinder. De uitslag van mijn roer hoef ik niet te vergroten, die is ongeveer 40 °C terwijl volgens mij Vetus max 35 ° aanbeveelt. ik zou de uitslag eventueel nog 5 °kunnen vergroten mocht dit nodig zijn.

Mijn nieuwe roer wordt niet echt kleiner, het balansdeel wordt kleiner en het deel achter het balansdeel wordt groter, ik zal wel wat foto's maken en uploaden. Ook zal ik als ik op de kant sta de ruimte bij de schroef meteen goed opmeten.

Wordt vervolgd !
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 06 Jul 2016, 23:38

Ik denk dat je op de goede weg bent.

Duidelijke geluiden van een schroef geven aan dat er nog meer energie verloren gaat dan normaal en dat heeft zijn uitwerking op andere dingen.
Je moet dan wel even je oor op de juiste plek te luisteren leggen.

Een optimale aanstroom naar een schroef is erg van belang maar vaak niet helemaal haalbaar.
Als de oorzaak weg kan worden genomen dan ben je klaar maar vaak lukt dat niet.
Dan wordt het proberen en hopelijk kom je dan ervaringsdeskundigen tegen die je de goede kant op sturen.

Hartogh is een gedreven man en een familie bedrijf (met de oorsprong bij Jooren).
Onze ervaring is dat ze daar goed met je meedenken, ook in bijzonder situaties.

Een hekschroeftunnel is een gat in de kiel en verstoort de aanstroom naar de schroef waardoor er meer cavitatie kan ontstaan maar ook andere wervelingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 06 Jul 2016, 23:47

Nog even teruggekeken naar eerder geplaatste foto's:
-
Ik zie de hekschroeftunnel niet direct als een heftige storingsbron voor jouw problemen (ik sluit het ook niet uit maar denk dat het mee valt).
De tunnel zit feitelijk al achter de schroef en beïnvloedt de aanstroom waarschijnlijk weinig of niet.
-
De schroef ziet er naar mijn idee qua vormen 'onrustig' uit.
(zoals eerder gemeld)

Doe eerst dat andere roer maar en dan horen we het wel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 12 Jul 2016, 22:58

Heren,
een korte update, ik heb het snijpakket van het originele roer gisteren opgehaald. Vandaag ben ik er bij Stevens Nautical in Dintelmond uitgegaan, bouwen al enkele generaties schepen. volgens hun was er weinig goeds aan mijn oude roer, een echt turbulentieroer omdat; het balansdeel ongeveer 30 % was, het roer met 52 cm meer dan 12 cm korter was dan het origineel getekende roer, het visstaat profiel te extreem was, de achterkant van het roer geen water kon lossen omdat het te breed was en omdat de voorkant veel te scherp was. Ik heb een aantal foto's voor jullie gemaakt. Het nieuwe roer gaan ze nu overzetten over de bestaande as en daarna terug het water in.

Lengte roer en balansdeel.
Afbeelding

achterkant roer is 10 cm breed.
Afbeelding

voorkant roer is scherp.
Afbeelding

Hier kan je het profiel goed zien.
Afbeelding

Hier de diepte van de visstaart.
Afbeelding

Dit wordt mijn nieuwe roer, heeft heel ander profiel, balansdeel 19 % en 12 cm langer.
Afbeelding
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor varg » 13 Jul 2016, 08:03

Dank je wel voor je foto's. Dat geeft duidelijkheid! ik heb eens een onderzoek gedaan naar balansroeren (boot Holland, een aantal jaren geleden). Daaruit bleek ook dat een balansdeel van 19% algemeen als maximum wordt gehanteerd door de verschillende werven.
Je roer wordt iig een stuk beter. Ik blijf mijn zorgen houden over het extreme tikken. Je hebt natuurlijk ook gecontroleerd of alles soepel loopt nu je op de kant staat.
Blijf posten, leerzaam!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2016, 20:50

Het oude roer lijkt op een proefexemplaar en het het nieuwe roer ziet er normaal (vertrouwd) uit welk je probleem wel eens volledig uit de wereld zou kunnen helpen.

De engineering hadden we uitbesteed en wilden een relatief groot roer, dat werd 25% balansdeel en ging ook niet goed met de hydraulische besturing.
Daar 5% vanaf gehaald hielp maar dan ga je de beide (bestaande) roerplaten naar elkaar brengen en kan het balansdeel te bol worden.
Het hielp wel maar alleen bij een Vetus stuursysteem, bij een Seastar systeem bleek het probleem niet helemaal weg.

Bij verdere nieuwbouw het roer meteen op 20% balansdeel gemaakt met de juiste stroomlijn en dat was de oplossing.

Hopende op een positieve volgende berichtgeving van je!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 22 Jul 2016, 01:00

Vandaag weer te water gegaan, heb een weekje op de kant gestaan. Was iets meer werk dan gepland omdat we de oude as niet konden gebruiken.
Er zat namelijk geen as door mijn oude roer, alleen een stuk as aan de bovenkant en onderkant erop gelast.
Nu zit er een massieve as van 50 mm door het roer, zeker zo stevig.
Ook de taatspot is vervangen, inclusief bronzen lager en teflon/nylon plaatje op de bodem.

Bij de proefvaart was het meteen een groot verschil, de stuurpomp knettert niet meer.
Achteraf blijkt dat ook vooral het niet meer heen en weer klapperen van het roer veel lawaai in het schip scheelt.
Ik heb een (heel kort) nieuw filmpje van helmstok gemaakt en die staat nu mooi stil. Het stuurwiel draait iets zwaarder maar dat lijkt mij normaal aangezien het roer een stuk groter is met een kleiner balansdeel.

Helmstok bij 1500 toeren bij nieuwe roer.
https://youtu.be/bthoYPhH0ts

Helmstok bij 1500 toeren bij oude roer.
https://www.youtube.com/watch?v=KqIwNxRQCZw

enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Blacktoppie » 22 Jul 2016, 08:21

Netjes hoor,
Hoe zit het met de stuureigenschappen, stuurt het schip ook beter of is daar niks in veranderd?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 23 Jul 2016, 09:46

Het nieuwe roer heeft me ongeveer 1500 euro gekost, inclusief alles. Dit is het achteraf ook zeker waard geweest omdat de boel nu veel betrouwbaarder aanvoelt. Het geklapper van de pomp is weg, en de boot is een stuk stiller geworden. Eigenllijk raar dat de vorige eigenaar er altijd mee doorgevaren heeft.

De draaicirkel is kleiner geworden dus de vaareigenschappen zijn er zeker ook op vooruit gegaan.

Iedereen bedankt voor de tips, deze hebben mij zeker geholpen, vooral ook in de bevestiging om een nieuw roer te proberen. Uiteindelijk was het toch een gok die 1500 kostte en ik wou goed gokken.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten