Bij het filmpje is een hoop lawaai waarneembaar maar ik kan het niet thuisbrengen.
Een grommend geluid geeft aan dat er wervelingen zijn (die zijn er altijd maar de mate daarvan bepaalt wat er mee gebeurt).
Bij jou is dat waarschijnlijk vrij stevig omdat je roer er hevig van in de war raakt.
Dan is de aanstroom naar de schroef niet ideaal (zoals ook bij vele ander schepen).
Of de schroef is toevallig helemaal verkeerd.
Het balansdeel inkorten naar 'normale waarden' maakt het roer wat kleiner.
Ik zou het eerst zo eens proberen omdat het roer dan ook wat verder zit van directe wervelingen van de schroef.
Een 1 blad schroef heeft het beste rendement maar kan niet worden toegepast, een 5 blad past men toe als de diameter van het schroefraam tekort schiet voor een 3 of 4 blad.
Wel kan een 5 blad schroef stiller zijn dan 3 of 4 blad.
Net Zoals iedere andere schroef andere ervaringen zal geven.
Een (heel) goede jachtschroef haalt 50% rendement en heeft dus minimaal 50% verliezen die omgezet worden in andere ongewenste energie.
Zoals slip, cavitaie, lawaai, trillingen, zingen, grommen, etc..
Op de TU Delft is er een schroeftunnel met schroeven exact op schaal om allerlei effecten te onderzoeken.
O.a. beelden worden met een high speed camera vastgelegd en dan zie je prachtig wat er allemaal gebeurt en ook dat je minimaal 50% aan motorvermogen kwijt raakt aan eerder genoemde zaken die niet bijdragen aan de effectieve voortstuwing..
De volgorde:
- Een roer volgens standaard ontwerp toepassen met een kleiner balansdeel dan nu.
- Als dat niet helpt de schroef eraf halen en met Hartogh & Zn. in Dordrecht gaan praten over deze situatie.