Hydraulische boegschroef versus de elektrische

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Mrt 2016, 00:55

broekie schreef:Volgens mij ligt er een 225 6 cylinder in.
Boot is van 2006 een Aquanaut. Zal wel in orde zijn de inbouw.


Wheelhouse?
Veel slaapplaatsen?
Ex-verhuurschip.
Als dat zo is dan istie wel goed onderhouden altijd.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor broekie » 22 Mrt 2016, 07:41

European Voyager van 15 meter. Wordt eind van het jaar gerefit na de verhuur inderdaad.
Pracht schip.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2016, 08:37

broekie schreef:European Voyager van 15 meter.


Ex-huurschip? 14 mtr 99 dus! ;)
En dan begrijp ik ook waarom er een hekschroef in zit. :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor broekie » 22 Mrt 2016, 10:01

Ja, klopt.
Voor de verhuur moet alles idiot proof zijn.
Dus een DC kopschroef is voor sommigen misschien niet zo handig.
Ze gaan door tot er iets verbrand.
Hans v Vuuren zijn ex schip lag vorig jaar naast mij in de Julianasluis.
De dame aan het roer van de DAME liet de boegschroef tollen gedurende de hele schutting om niet tegen mij gedrukt te worden door stroming.
Dat het ding het niet opgaf verwonderde mij. Zeker goed ingebouwd ;) Ze was eerder wel tegen ons aan geklapt door schroefwater van een beroeps.

Dit schip is dus zeer degelijk gebouwd met bv kielkoeling.
Ook iets voor de veiligheid. Een wierpot schoonmaken zal de gemiddelde huurder niet doen als dat nodig is.
Dit weekend kan ik de specificaties bekijken, er is een compleet CE boekwerk bij.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor vuuren1 » 22 Mrt 2016, 22:25

Broekie,
Ben je niet een keer aan boord bij mij geweest op de genoemde boot?
Als je toen onder het motorluik heb gekeken (weet ik niet meer) dan heb je gezien dat de boel niet kinderachtig in elkaar zit).

Een DC boegschroef heeft gebruikstijd beperking waar de bediener rekening mee moet houden, staat in de manual.
Hij kan echter wel te warm worden en stuk gaan als je daar te ver overheen gaat.
In dit geval zal het niet aan de inbouw liggen, dat is allemaal zwaarder dan voorgeschreven. Tevens is alles gezekerd, ook de laadkabel aan 2 kanten.

Er zit een Vetus 55KGF met een 6 blad propeller in die boot.
95mm2 kabel (max. 50 cm).
660 AH voeding.

Algemeen gesteld:
Een elektrische boegschroef is een heel stuk goedkoper dan hydraulisch.
Gaat ook heel lang mee (als je er een beetje normaal mee omgaat).
Vraagt niet om een dieselmotor waar een hydropomp op kan met een extra hoog koppel onderin.
Ook niet om een truuk met een vaag systeem om het motortoerental op te hogen bij gebruik van de boegschroef.

Als er een hydraulisch systeem in een bestaand schip zit heeft een ander het betaald en hopelijk ook de juiste dieselmotor erbij gezocht.
Mooi toch?

nb.
Alles m.u.v. Wolf1, die bedenkt en maakt er zelf een technisch kunstwerk van :D
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor broekie » 22 Mrt 2016, 22:48

Ja Hans, we waren samen aan boord in Maassluis.
De omvormers die we van je overgenomen hebben doen het prima.
De mijne is meeverkocht met mijn vorige schip. Deed het prima, ook op apparatuur.
Mijn broer gebruikt hem nog in zijn huidige schip wat te koop komt.

Ja we hebben ook onder het luik gekeken naar de Yanmar 45 PK was het toch?
Het hele schip zag er piko bello uit. Net ook een nieuwe kap.

Wat mijn broer nu gekocht heeft is weer van een andere dimensie.
Moet binnenkort gaan kijken in Sneek.
Als een a-technisch man is een dergelijk schip voor mijn broer prima. De systemen moeten functioneel en degelijk zijn in een huurschip.
Aquanaut wilde deze nog houden, maar door verkoop kunnen ze weer nieuw bouwen.
Dus na dit seizoen wordt hij voorzien van nieuwe stoffering en een schilderbeurt en gaat hij over.
Technisch worden ze voortdurend nagelopen zegt men, na iedere huurperiode.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor vuuren1 » 22 Mrt 2016, 23:52

54 pk, bijna goed..

Deze serie omvormers deed het eigenlijk prima maar als men hier in algemeenheid advies vraagt over een gemodificeerde sinus omvormer dan hou ik een slag om de arm omdat er ook zijn die de boel slopen.

Met niet al te oude ex huurschepen die ook nog van een gerenommeerd bedrijf komen hoeft niks mis te zijn.
Veel onderhoud om de vloot netjes te houden en vooral technisch betrouwbaar om er niet achteraan te hoeven rijden.
Wel wat meer draaiuren maar dan ook een bewust gekozen motor- en technische installatie die dat gemakkelijk aan kan.
Geen verkeerde keuze.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor Quota » 10 Jan 2022, 16:29

hallo,

Op voorhand excuses, ik vind mijn vraag niet de moeite waard om een nieuw topic te starten. Wij zijn ons aan het orienteren op een (voor ons nieuw) schip. Nu zijn we wellicht geinteresseerd in een schip dat voorzien is van een hydraulische boegschroef. Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten, en hoe onderhoud je zoiets? moet je bijvoorbeeld hydraulische olie verversen oid?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor McBoaty » 14 Okt 2022, 23:08

quichot schreef:Als jochie stond ik vaak bij de Oranjesluizen te kijken hoe geladen sleepkasten op het laatste beetje gang naar binnen schoven en dan met staaldraden werden afgestopt. De matroos bleef maar nieuwe slagen over de vier of soms wel vijf voorbolders gooien. En het schip bleef maar kruipen. Een boeiend schouwspel.
De eerste jaren dat ik in België kwam werd er op spitsen nog veel gewerkt met het koproer.


Eind jaren 70 heb ik op de binnenvaart op een ouwe motor klipper (ex zeil) uit 1890 gevaren als matroos en daar moesten we af en toe het koproer gebruiken om (bijvoorbeeld) de kop bij de kant te krijgen als je leeg moest aanleggen bij harde wind. Werkte heel aardig moet ik zeggen maar vergde wel scheep technisch inzicht en handigheid..
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor kajoe » 15 Okt 2022, 10:23

tja koproeren waren een oplossing maar die dingen hadden alleen werking als men nog een redelijk vaartje liep ,ook wel makkelijk bij het overstuur varen iedere keer op takelen en laten zakken ,maar als je hem bij een leeg schip nog een heel klein eindje in de beun liet was het een pracht scheg om koers te houden vooral bij een beetje wind .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten