Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor sater1957 » 09 Feb 2012, 12:59

Om te beginnen is er niks aan de hand.

Maar ik vroeg me gewoon af wat je na zo'n zware vorstperiode zou moeten doen als je bij de dooi zou zien dat bijvoorbeeld een van je kogelkranen lekt.
Dan dreigt er zinken. Ik kreeg van EFM (de verzekeraar) een brief om een beetje op te letten in verband hiermee.

Zijn er standaard truuks om je dan even drijvend te houden terwijl je volgas naar de havenkraan vaart?
Ueberhaupt zal varen lastig zijn vanwege al het ijs wat nog moet smelten.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Klaas » 09 Feb 2012, 13:20

ik denk dat je dit zodra men dooi aangeeft er boven op moet zitten.
zolang je klem in ijs zit en je bemerkt bij de eerste dooi dat het gebeurd, zweten van de kraan of ligt druppelen, de betreffende kraan meteen vervangen.
lijkt me niet verstandig als je wacht tot al het ijs weg is.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor sater1957 » 09 Feb 2012, 13:39

En hoe vervang je dan zo'n kraan terwijl je nog in het water ligt? Dan spuit het water toch helemaal binnen?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Klaas » 09 Feb 2012, 14:08

als het goed is en het eerste water sijbeld dan zit er nog ijs in, ( en je ligt nog redelijk vast in het ijs)in geval van stukvriezen, en dat zal ook wel wat stoppen lijkt me, verder weet ik niet hoeveel druk er op staat, maar als het goed is is er toch een kant leeg of hoogop met wat terugloop. die draai het eerst los, dan de andere zeide, emmer onder of er bij en zorgen dat alles klaar ligt, zodra de kraan los is de nieuwe er opzetten op de aanvoerzeide met uiteraard ook de kraan dicht en wartels weer aandraaien.
zo worden ook waterkranen vervangen van het waterbedrijf, en daar staat wel redelijk wat druk op. als je het goed doet dan heb je mijn inziens, en wat ik zelf ervaren heb met dat werk, niet meer dan een emmer water.
maar mischien zit ik er wel helemaal naast en wordt mijn verhaal ontkracht door kenners, maar zodra het kan met een lekkend schip varen, lijkt me niet verstandig.
het zal ook nog even duren voor je kan varen, en al die tijd lekt het dan al.
als het dan fout gaat en je bent aan het varen lig je niet aan de kant en altijd waar je net niet wil weze.
maar beter is uiteraard om het te voorkomen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Bejakruiser » 09 Feb 2012, 15:01

Als je zeker weet dat de standpijp verder nog goed is dan zou je wat 7kids zegt kunnen overwegen. Mijn voorkeur heeft het zeker niet maar het zou wel kunnen. Maar je moet er niet aan denken dat je met losdraaien de draad beschadigd of erger dat de standpijp toch slechter is dan je dacht en afbreekt. Dan kun je toch echt gaan zwemmen en daar is het veel te koud voor nu ;) Met zo'n schuit als 7kids heeft zou het kunnen, die blijft waarchijnlijk wel op het ijs liggen. Maar met een motorboot van 7ton of meer zou ik het er niet op wagen. Een paar druppels van een lekkende kraan zijn wel weg te pompen. Maar bij een standpijp zonder kraan....
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor henkvd » 09 Feb 2012, 20:57

Alweer heel lang geleden, gebruikte we voor lekke leidingen fiets binnenbanden om een provisorische reparatie van een lek op te lossen, doorknippen om de scheur knopen evt paar klembanden er omheen en lek opgelost tot er tijd is voor reparatie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor vuuren1 » 10 Feb 2012, 00:13

EFM stuurt ieder jaar keurig zo'n bericht omdat dergelijke schade niet wordt vergoed.

Allereerst is een goede voorbereiding om schade te voorkomen belangrijk.
Alles aftappen, doorblazen en huiddoorvoeren tot en met de kogel van de kogelkraan met antivries vullen.
Alles wat daar onder zit dik inpakken.

Als er toch lekkage met inzettende dooi is is een pomp de enige optie om de boot boven water te houden en als het ijs weg is kan je naar een walkraan varen.
Pas op dat de pomp of de afvoerleiding niet (alsnog) bevriest en de motor doorbrand, met latere nachtvorst en/of terugkerende vorst kan dat allemaal voorkomen.

Toen ik nog een boot had met langere stalen standpijpen gooide ik zonnebloemolie in de afvoeren als het echt koud werd.
Dat wordt bij koude redelijk dik, drijft op water en zet niet uit bij vorst.
De boot is altijd blijven drijven, ook na strenge winters, maar het -zonnebloem olie idee- was slechts een theorie..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Wim Niessen » 10 Feb 2012, 02:53

Ik ga mijn standpijpen vervangen door stoompijp. De wanddikte hiervan is bij mijn weten 3 a 4mm. Wat ik mij afvraag is hoe groot het risico van scheurvorming door vorst is.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Harini » 10 Feb 2012, 11:11

Ik heb al een paar schepen onderwater gezien als gevolg van een lek onder de waterlijn.
Soms een stom dingetje, maar de gevolgen zijn vaak groot en kostbaar.

Dus ik zorg natuurlijk voor preventieve maatregelen om geen vorstschade op te lopen.
Daarnaast heb ik een dompelpompje met een vlotter ingebouwd.
De 12V met een zekering direct op een accu.
Mocht er toch lakkage optreden, zal het pompje in geval van een niet te groot lek, zinken voorkomen.
Ik zal regelmatig even moeten checken, want de accu is natuurlijk niet oneindig.
Als je walstroom heb, kun je het langer uithouden.

Verder vind ik dit veilig als je bv op groter water lekkage oploopt.
Standaard is er een handpomp geleverd. Beide pompen zijn nu bruikbaar.
Nog geen € 100 en wat werk kan veel ellende voorkomen.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor sater1957 » 11 Feb 2012, 00:41

Een van de dingetjes die ik nog wil toevoegen aan mijn motorkruiser is inderdaad een lenspomp. Nu heb ik al een vuilwaterpomp, en ik kan me voorstellen dat er op 1 of andere manier een combinatie mogelijk moet zijn.
Ik wil natuurlijk niet nog een extra huiddoorvoer, dus er zijn wat mogelijkheden:
1) Maak een soort T-stukje op de standpijp waar de vuilwaterpomp op zit(met een goede klep!) en sluit daar een lenspomp op aan.
2) Laat de lenspomp lozen in de vuilwatertank.
3) Laat de vuilwaterpomp zelf lenspomp zijn, dus maak een aftak die ervoor zorgt dat de vuilwaterpomp in normaal bedrijf lenspomp is(met een sensor natuurlijk), en alleen na omzetten van die aftak vuilwaterpomp wordt.

Is een van deze mogelijkheden good practice?

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten