Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Feb 2012, 01:14

sater1957 schreef:Een van de dingetjes die ik nog wil toevoegen aan mijn motorkruiser is inderdaad een lenspomp. Nu heb ik al een vuilwaterpomp, en ik kan me voorstellen dat er op 1 of andere manier een combinatie mogelijk moet zijn.
Ik wil natuurlijk niet nog een extra huiddoorvoer, dus er zijn wat mogelijkheden:
1) Maak een soort T-stukje op de standpijp waar de vuilwaterpomp op zit(met een goede klep!) en sluit daar een lenspomp op aan.
2) Laat de lenspomp lozen in de vuilwatertank.
3) Laat de vuilwaterpomp zelf lenspomp zijn, dus maak een aftak die ervoor zorgt dat de vuilwaterpomp in normaal bedrijf lenspomp is(met een sensor natuurlijk), en alleen na omzetten van die aftak vuilwaterpomp wordt.

Is een van deze mogelijkheden good practice?

Hans


Een mooi theoretisch verhaal waarover serieus is nagedacht, maar feitelijk belachelijk.
Schoenmaker hou je bij je leest..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor sater1957 » 11 Feb 2012, 18:44

Kom op Hans, iets subtieler mag je me wel neersabelen....

Maar zonder dollen, als je een lenspomp hebt heb je een water afvoer nodig.
Ik weet niet wat gebruikelijk is, een afvoer boven de waterlijn zou kunnen, maar wellicht is een afvoer onder de waterlijn ook mogelijk.
Dat bracht me aan het denken over het feit dat ik al een pomp en een afvoer heb. Een combinatie leek me theoretisch in ieder geval kunnen.

En nu ga ik ongetwijfeld horen waarom dit zo'n raar idee is.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor reijmerink » 11 Feb 2012, 22:45

@sater 1957..wat ik niet zo goed begrijp is dat je , straks na deze vorst, zorgen hebt over .hoe nu als VANAF MAANDAG ! het gaat lekken..met goede adviezen over kranen verwisselen, over fietsbanden, over bilgepompen en je blijft een beetje zeuren of eventueel via allerlei loodgieterswerk, een mercator pomp,met een klepje en tegendruk of dat ook allemaal zou kunnen......eventueel een lenspomp overwegend...Als je het nou heel simpel wil doen..koop je een giga dekwaspomp je hangt zomers de slang buiten en wast je dek en hangt swinters de slang in de bilge met een automatische schakelaar...maar je moet wel snel zijn..maandag zijn de winkels dicht een morgenavond begint de dooi.......grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor vuuren1 » 12 Feb 2012, 00:28

Hans,

Mijn reactie was met reden kort en vooral goed bedoeld.
Je bent met dingen bezig waar je kennelijk geen weet van hebt en of ik je het kort en voldoende duidelijk kan uitleggen zal ik proberen.

Ik zal een paar hoofdpunten aanstippen:
Een klep of een terugslagklep is nooit 100% betrouwbaar (ofwel lekt altijd en vooral in de buurt van een vuilwatertank!) en is dus geen goed idee.
Een lenspomp in de vuilwatertank laten lozen kan, mits de vuilwatertank boven de waterlijn ligt (en illegaal een afvoer naar buiten heeft..), of een afvoerpomp met een niveauregeling/schakeling heeft.
Deze optie (en ook het vorige plan) zal in de winter al snel bevriezen.
Wil je optie 3 ook automatiseren? Op dat gebied kan ook alles maar de boel bevriest bij al je opties en dat is nu net wat je wilde bestrijden.

Hoe vul je zoiets in?
Je hebt het over een boot die in de winter te water blijft en je wil eventueel lekwater a.g.v. stukvriezen wegwerken.
Dat is een vrij moeilijke vraag (anders zouden de verzekerings-jongens dit wel even in hun waarschuwingsbrief over vorstgevaar meenemen).

Wat zou kunnen werken:
Een lenspomp van het type centrifugaalpomp met een vlotterschakelaar zo laag als mogelijk in de bilge plaatsen (dieper onder water vriest het niet).
De afvoer naar boven en boven de waterlijn (anders zinkt de boot al direct na de montage) .
De persleiding van een centrifugaalpomp loopt weer leeg (als die goed op afschot ligt!) en zal dan niet dichtvriezen.
Isoleer voor de winter de ruimte boven de pomp met dekens, dekbedden etc.

Tot zover.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor sater1957 » 12 Feb 2012, 12:36

Bedankt Hans,

gelukkig ben ik niet zo gek om in mijn onkunde dit soort dingen te gaan doen. Maar het is winter, ik kan niet varen, dus ik denk zo een beetje na.

Overigens is de boot goed winterklaar gemaakt en is er geen enkele reden om aan te nemen dat er iets mis gaat. Ik was alleen aan het nadenken over potentiele korte termijn problemen en wat je dan doet, en over eventuele lange termijn modificaties.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor vuuren1 » 13 Feb 2012, 00:22

sater1957 schreef:Bedankt Hans,

gelukkig ben ik niet zo gek om in mijn onkunde dit soort dingen te gaan doen. Maar het is winter, ik kan niet varen, dus ik denk zo een beetje na.

Overigens is de boot goed winterklaar gemaakt en is er geen enkele reden om aan te nemen dat er iets mis gaat. Ik was alleen aan het nadenken over potentiele korte termijn problemen en wat je dan doet, en over eventuele lange termijn modificaties.


Hans,

Het is altijd beter om je gedachtenspinsels te delen alvorens dingen te gaan doen die mogelijk niet kloppen. Er wordt al veel te veel aangerommeld.

Nadenken over het drijvend houden van een boot blijft belangrijk, maar alles helemaal voorkomen is toch wel lastig.

Afvoeren van wasbakjes maken wij altijd boven de waterlijn, maar bij een koelwaterinlaat, inlaat voor een watergesmeerde schroefas, zelflozers of een vuilwatertankuitgang kan dat niet.

Tegenwoordig kom je (bij de niet echt grote schepen) meestal bronzen huiddoorvoeren tegen met een kogelkraan. Tot en met de kogelkraan is alles van boven af te conserveren, er onder niet.
Dieper onder water, de ijsdikte is meestal niet meer dan 15 cm, vriest het niet, dus als de geconserveerde kraan daar onder zit zal beschadiging wel meevallen.
Dan omwikkelen we de doorvoer en kraan nog met een dikke laag doeken oid (de kraan zit slechts een paar cm boven het vlak en meestal onder water).

Bij oudere schepen zie je vaak dat doorvoeren van stalen buis zijn gemaakt die ook vrij lang zijn. Dat is een andere situatie.
Vaak maakte de werf die buizen zo lang dat ze boven de waterlijn uitkwamen, dan kwam er een afsluiter op.
Daaronder is antivries vrij kansloos omdat het zich met het water vermengt en snel weg is.

Nog een potentieel probleem bij oudere boten met stalen standpijpen is dat de wat langere buizen vaak nooit behandeld zijn met een coating..
En vaak zijn ze ook niet toegankelijk om te inspecteren, te ontroesten of te behandelen.

Een schip zinkt op de zwakste schakel in de keten, zo zijn er eigenaren die hun oude schip duur laten stralen en en met een prachtig epoxy product laten behandelen waarbij de standpijpen vergeten worden (dat is geen verzinsel).
De rest kan je zelf wel invullen..

Bij een zelf lozende kuip met goten loop je vaak klem in de keuze omdat het altijd open moet blijven.
Dan wordt het hoge-druk buis tussen de afvoergoot en het vlak met minimaal 8mm wanddikte.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Amersfow » 13 Feb 2012, 14:08

Wat heeft "isoleren met dikke doeken" voor zin als je geen warmte toevoegt? Mijn ervaring is dat als het onder nul wordt, gelijk de hele motorkamer onder nul zit. Ik heb geen water in de bilge, dus ik weet niet of dat (>15cm onder waterlijn) niet zo bevriezen, maar het lijkt me heel sterk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor reijmerink » 13 Feb 2012, 15:20

Het hangt er helemaal vanaf hoeveel m3 lucht , in de bilge,je onder de ijsvloer hebt zitten. Na inspectie vanmorgen bleken niet alleen de afsluiters en slangen nog intact, maar zelfs het bier dat in een open koelbox stond was nauwelijks bevroren, laat staan gesprongen. Dus van boven toedekken en de onderwarmte zijn werk laten doen is de remedie.grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor quichot » 13 Feb 2012, 15:37

Als ik het drinkwater aftap vul ik altijd een fluitketeltje om toch een bakkie leut te kunnen zetten. Dat fluitketeltje zet ik op de combuisvloer. Onder de waterlijn dus. Daar bevriest het niet, ik heb dat zaterdag nog gecheckt. Nietbevroren water onder het ijs, 0c of iets daarboven, is, als je dat opbjectief zou kunnen voelen, lekker warm in verhouding tot ijs van -10c. Afdekken met dekens kan dan dus toch nut hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Feb 2012, 00:59

Amersfow schreef:Wat heeft "isoleren met dikke doeken" voor zin als je geen warmte toevoegt? Mijn ervaring is dat als het onder nul wordt, gelijk de hele motorkamer onder nul zit. Ik heb geen water in de bilge, dus ik weet niet of dat (>15cm onder waterlijn) niet zo bevriezen, maar het lijkt me heel sterk.


Volmaakte onzin.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten