sater1957 schreef:Bedankt Hans,
gelukkig ben ik niet zo gek om in mijn onkunde dit soort dingen te gaan doen. Maar het is winter, ik kan niet varen, dus ik denk zo een beetje na.
Overigens is de boot goed winterklaar gemaakt en is er geen enkele reden om aan te nemen dat er iets mis gaat. Ik was alleen aan het nadenken over potentiele korte termijn problemen en wat je dan doet, en over eventuele lange termijn modificaties.
Hans,
Het is altijd beter om je gedachtenspinsels te delen alvorens dingen te gaan doen die mogelijk niet kloppen. Er wordt al veel te veel aangerommeld.
Nadenken over het drijvend houden van een boot blijft belangrijk, maar alles helemaal voorkomen is toch wel lastig.
Afvoeren van wasbakjes maken wij altijd boven de waterlijn, maar bij een koelwaterinlaat, inlaat voor een watergesmeerde schroefas, zelflozers of een vuilwatertankuitgang kan dat niet.
Tegenwoordig kom je (bij de niet echt grote schepen) meestal bronzen huiddoorvoeren tegen met een kogelkraan. Tot en met de kogelkraan is alles van boven af te conserveren, er onder niet.
Dieper onder water, de ijsdikte is meestal niet meer dan 15 cm, vriest het niet, dus als de geconserveerde kraan daar onder zit zal beschadiging wel meevallen.
Dan omwikkelen we de doorvoer en kraan nog met een dikke laag doeken oid (de kraan zit slechts een paar cm boven het vlak en meestal onder water).
Bij oudere schepen zie je vaak dat doorvoeren van stalen buis zijn gemaakt die ook vrij lang zijn. Dat is een andere situatie.
Vaak maakte de werf die buizen zo lang dat ze boven de waterlijn uitkwamen, dan kwam er een afsluiter op.
Daaronder is antivries vrij kansloos omdat het zich met het water vermengt en snel weg is.
Nog een potentieel probleem bij oudere boten met stalen standpijpen is dat de wat langere buizen vaak nooit behandeld zijn met een coating..
En vaak zijn ze ook niet toegankelijk om te inspecteren, te ontroesten of te behandelen.
Een schip zinkt op de zwakste schakel in de keten, zo zijn er eigenaren die hun oude schip duur laten stralen en en met een prachtig epoxy product laten behandelen waarbij de standpijpen vergeten worden (dat is geen verzinsel).
De rest kan je zelf wel invullen..
Bij een zelf lozende kuip met goten loop je vaak klem in de keuze omdat het altijd open moet blijven.
Dan wordt het hoge-druk buis tussen de afvoergoot en het vlak met minimaal 8mm wanddikte.