Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Tjeerd47 » 14 Feb 2012, 11:33

Waarom geen extra huiddoorvoer, maar wel T stukken en kleppen?
Hou het simpel, dan kan er ook minder stuk gaan, bij mij zitten er twee automatische lenspompen in, eentje in de machinekamer en eentje onder de vloer in de kajuit.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor sigdock » 14 Feb 2012, 20:38

vuuren1 schreef:
Amersfow schreef:Wat heeft "isoleren met dikke doeken" voor zin als je geen warmte toevoegt? Mijn ervaring is dat als het onder nul wordt, gelijk de hele motorkamer onder nul zit. Ik heb geen water in de bilge, dus ik weet niet of dat (>15cm onder waterlijn) niet zo bevriezen, maar het lijkt me heel sterk.


Volmaakte onzin.


Beetje cru om iemands persoonlijke ervaringen af te doen als 'Volmaakte onzin'. Hoeveel kennis je ook hebt, als iemand een dergelijk fenomeen heeft ervaren kun je beter uitzoeken hoe dat kan ipv van de persoon in kwestie feitelijk uit te maken voor leugenaar :shock:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor reijmerink » 14 Feb 2012, 22:09

daar gaan we weer op hans van vuuren...ok ok had beter gekund door te verwijzen naar zijn uitvoeige explique hier boven of de ervaringen van quichot en mij...ala dan maar toch een keer een zwolledag deze zomer ??? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Feb 2012, 22:28

Sigdock,

Ik las het als een vage ervaring zonder feiten en alsof het niet uitmaakt of je de geadviseerde maatregelen al dan niet neemt.

Waarom zo direct?
Omdat het niet klopt dat een motorkamer direct de temperatuur van de buitenlucht aanneemt (of de motorkamer moet bevindt zich aan dek bevinden..).
Er van uit gaande dat de motorkamer zich onderin het vaartuig bevindt zal het vlak -warmte- toevoeren omdat het onder water (meestal dieper dan 15 cm) niet vriest.

Daarom leggen we oude dekens of dekbedden over de motor, het leidingwerk, de watergesmeerde schroefas en wikkelen we doorvoeren in doeken.
Als de temperatuur onder de luiken onder nul daalt is dat zo goed als mogelijk geïsoleerd en zorgt de stralingswarmte (warmte is hier een vreemd begrip, maar relatief gezien klopt het) dat de ruimte minder koud wordt.
Ook bij het inpakken / isoleren van standpijpen probeer je dat de pijpen zoveel mogelijk de temperatuur van het onderwatergedeelte vasthouden om bevriezing te voorkomen.

Hoe lager in de boot hoe minder koud is een standaard wetmatigheid.

Uiteraard een voorbeeld:
Vorige winter heb ik mijn drinkwatersysteem niet afgetapt omdat het allemaal vrij laag zit en omdat we die boot (zonder walstroom oid) als verblijf stand-by moesten houden.
Dat is een risico en i.c.m. de zeer koude oosten-wind zijn er 2 kranen stukgevroren (en de rest niet).
Die twee kranen bevinden (bevonden..) zich aan de koude windkant en ruimer boven de waterlijn dan de rest.
Van de drinkwaterpomp was het filterdeksel gescheurd, vergeten in te pakken en die zit vlak bij de scheepshuid aan de -foute- windkant (onder een apart kuipluikje).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor sigdock » 15 Feb 2012, 10:19

Hans, dank je voor de uitleg. Overigens geef je zelf al aan dat er diverse variabelen meespelen, neem je aan dat de motorkamer zich onderin bevindt en gaat het alleen op voor stalen of aluminium boten. In mijn geval bijvoorbeeld, waarbij sprake is van een massieve 20mm polyester romp, zal stralingswarmte veel minder meespelen aangezien polyester een degelijke isolator is.
Ook je wetmatigheid 'hoe lager in de boot hoe minder koud' gaat niet helemaal op, koude lucht zakt en warme lucht stijgt immers.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Wilfried » 15 Feb 2012, 14:23

Mijn luik van de motorkamer ligt 30cm onder de waterlijn. De motorkamer is 1,50m diep; 1,20m breed en 2m lang. De boot is van Polyester.
Buiten was het - 15°, op de motor 0°
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2012, 00:02

Ondanks de variabelen blijft de uitleg gelden, de concrete uitkomst zal altijd een balans zijn tussen toegepaste materialen om te isoleren, diepte, en temperatuursverschillen.
Een dikke polyester romp zal minder (snel) warmte van onderaf doorgeven dan staal, maar isolatie is niets anders dan een vertragende/dempende factor in het temperatuurverloop. Het zal langer duren, maar de balans zal blijven gelden.
De wetmatigheid blijft ook staan, ook dit is een balans die bepaald wordt door de omstandigheden, invloeden van lucht zijn in dit verhaal relatief gering.

De ervaringen van Wilfried zijn (onder zijn omschreven omstandigheden) logisch.
Buiten min 15 en op de motor nul.
Als je op het vlak meet zal het boven nul zijn.

Ik ben van de theorie en van de praktijk, vandaar we ook meten om de theorie te toetsen en vooral omdat e.e.a. van diverse ofwel vele factoren afhankelijk is.
Tijdens de strenge vorst hebben we bij het toilet op het vlak plus 10 graden geregistreerd, het meetpunt zat 50-60cm onder de waterlijn.
Bij komende winters gaan we ook op andere plaatsen meten omdat het de laatste tijd ineens serieus kan vriezen.
Dan nemen we ook de hoger geplaatste doorvoeren mee door er een sensor tegenaan te plakken.

Wordt dus vervolgt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Wilfried » 16 Feb 2012, 09:09

Op alle cruciale punten een temperatuur sensor, centrale eenheid waarop je alles kan uitlezen, historiek, alarm, data verstuurd via internet, verwarming inschakeld .... Bestaat het ????
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Feb 2012, 09:13

Wilfried schreef:Op alle cruciale punten een temperatuur sensor, centrale eenheid waarop je alles kan uitlezen, historiek, alarm, data verstuurd via internet, verwarming inschakeld .... Bestaat het ????


Als je het kunt bedenken dan bestaat het, dus ja dit ook.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen na eventuele bevriezingsschade?

Berichtdoor Klaas » 16 Feb 2012, 10:49

dit systeem bestaal al jaren, alleen wordt het nu toegepast inkoel- en bewaarcellen,ik weet even niet zo gauw hoe het systeem heet, maar daar heb je de mogelijkheid tot alles te controleren en te meten op afstand.
incl controle alarm op je eigen pc met online verbindingen, geschiedenis je kunt je motor er op aansluiten laten om deze te starten om de kachels aan te zetten in geval van te lage tempraturen. ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten