Isoleren plafonds

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Isoleren plafonds

Berichtdoor Yep » 14 Jan 2016, 11:22

De laatste ietwat grotere klus is het (laten) isoleren van de flafonds daar we full time op de boot wonen en er derhalve een flink teperatuurverschil kan ontstaan in de winter tussen buiten en binnen.
Momenteel zit er isolatiewol tussen het staal en de flafondplaten maar dit is een ratjetoe en treedt er condensvorming op.
Hoe pak ik dit aan? Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor broekie » 14 Jan 2016, 11:37

Wij hebben 5 cm steenwol. Ik ben wel in het voor- en naseizoen aan boord, maar woon er niet op.
We hebben geen zichtbare condens. Of er vocht tussen de steenwol en scheepshuid zit, weet ik niet.
Mijn isolatie is hopelijk meer bedoeld in de zomer om het schip koel te houden.

Over isoleren is al veel geschreven en een materiaal dat verlijmt is met het staal is geloof ik het beste.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2016, 22:38

Geen steenwol, dat ligt los, laat vocht door en is er dus damptransport naar de koude staalplaat = condens.

Kan wel maar eerst zorgen dat je direct op de staalplaat een dichte cel structuur isolatie plakt anders wordt het zeiknat (en dat zie je pas als het erg laat is..).
Wij gebruiken 10 mm dikke isolatie, wordt in camperbouw ook gebruikt en dit heet X-treme.
(het is er ook dikker)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor ErikH » 14 Jan 2016, 23:16

Hans,

Kan steenwol wel in combinatie met een dampremmende folie?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor varg » 14 Jan 2016, 23:46

Xtreme plakken of ander rubber dat in de koude-techniek wordt gebruikt (armaflex of firo-cover). Niet te dik, wel goed sluitend, ook over de spantjes. Daarna kan je de rest van de tussenruimte vullen met ieder isolatiemateriaal...het meeste (eigenlijk alle) vocht voorkom je namelijk door de xtreme-laag. Ik gebruik het liefste natuurwol omdat het prettig werkt, prettig ruikt en recyclebaar is. Mag best iets meer kosten, het zit er levenslang.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jan 2016, 00:04

Ook een dampremmende folie krijg je in een boot in de praktijk niet luchtdicht zodat er geen damp / lucht transport meer plaatsvindt.

Lucht verplaatst zich als gevolg van temperatuurverschillen en in de lucht zit vocht wat condenseert op koude delen in je schip.
Als er openingetjes in de folie zijn dan blijf je condensatie houden.

Het is niet zo erg als men het casco binnen ook op laagdikte in de epoxycoating zou spuiten maar dat doet men niet omdat je het later niet meer ziet, de betimmering (en de steenwol) zit er immer voor.
Ik deed dat juist wel, juist omdat je er nooit meer bij kan komen...

Bij oudere jachten waar de betimmering werd vervangen werd schrok ik van de ellende die er tevoorschijn kwam, een en al roest en rottigheid.
Vooral in slaapruimtes en natte cellen.

De betimmering zit met grondhout (meestal goedkoop vurenhout) aan de spanten geschroefd en dat wordt ook nat, vooral in de winter blijft het veelal nat en zal het rotten.
Het grondhout verlijmen we met een vrij stevige lijmende kit zodat de kit het hout isoleert van het staal.
De binnenzijde van (houten) plafonddelen (vooral in slaapruimtes) gaan een paar keer in de transparante beits als vochtwering.

Bij een varende woonboot zou ik het nog serieuzer aanpakken, in de voorbeelden heb ik het over 'gewone' plezierboten.
Ook voor de verwarming halen we 100% buitenlucht binnen, dat is relatief droog maar kost je wel meer brandstof voor de verwarming.

Het is en een uitdaging en een vak apart om een boot droog en fris te houden.

Xtreme is betaalbaar, Armaflex is nog beter maar nogal duur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor ErikH » 15 Jan 2016, 00:40

vuuren1 schreef:Ook een dampremmende folie krijg je in een boot in de praktijk niet luchtdicht


Een rol tape doet wonderen. 100% luchtdicht zal het niet worden, maar 95% moet haalbaar zijn, lijkt me. Dat kleine beetje condens wat er dan nog binnen komt zal er wel weer uitdampen. De goedkope methode die in de woningbouw word toegepast moet toch ook in bootjes mogelijk zijn. Ook de isolatieplaten waar jullie nu mee aankomen krijg je niet 100% sluitend.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor broekie » 15 Jan 2016, 08:35

Ik wist dat de steenwol leuker lijkt dan dat het is.
Gelukkig is de scheepshuid van binnen geheel voorzien van een coating.
De bilge is droog en ik zie nooit ergens vocht onder de isolatie uitlopen.
De mahonie betimmering loopt door tot aan de waterlijn en er is geen vuren gebruikt.

De steenwol isoleert uiteraard wel en ik denk dat de warmte overdracht minder is dan zonder isolatie.
Dan zal er ook minder condenseren op de huid.

Afgelopen zomer was ik op een Mulder luxe jacht van de buurman.
Zijn koelkast moest eruit en zijn ankerlier relais moest worden vervangen.
Achter de keuken zat dus steenwol was een beetje vastgezet. lag meer los, een rommeltje. Hout was inderdaad vuren.
Hetzelfde trof ik aan in de neus bij de ankerlier elektra.
Dan komt de luxe, RVS en mahonie je tegemoet bij een Mulder, maar kijk niet verder.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor varg » 15 Jan 2016, 09:03

vuuren1 schreef:
Xtreme is betaalbaar, Armaflex is nog beter maar nogal duur.


Armaflex zelfklevende platen 10mm per m2: €45,- ex
X-trem zelfklevend 10 mm per m2: ong €10,- ex
Van armaflex heb je ook prettig werkende geisoleerde tape en andere hulpmiddelen.
Het kleefmiddel van Armaflex werkt goed, laat ook niet los als de zon op je dek staat. Staal eerst ontvetten en goed aandrukken. De druk zorgt voor de hechting.
Ach, hoeveel m2 heb je nou helemaal in een scheepje. Als je alleen de horizontale vlakken doet (dekken en gangboorden) gaat het meestal om een 12 m2.
Als je dan ziet hoe makkelijk jachteigenaren geld uitgeven aan gadgets! Deze uitgave komt maar 1 keer langs en als je het achter je betimmering slecht afwerkt zijn de herstelkosten hoog.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor elrenegado » 15 Jan 2016, 12:28

ik heb in mijn boot het plafond van de voorkajuit eruit getrokken.
Dit bestond uit 2 soorten hout, en had een plek van een oude lekkage van het vorige dakluik.

tussen het staal en de houten latten zaten 4cm dikke piepschuim platen (niet het meest ideale isolatie materiaal)
deze zaten gewoon geklemd tussen de spanten en houten regels.
nergens roest of vocht tegengekomen,
behalve bij 1 vak, daar zat geen piepschuim, was het iets vochtig, en zat roest.

Hoe kan dat dan ?
geen vocht bij het piepschuim, en wel waar het kale staal zit (dat laatste is logisch lijkt me)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten