Isoleren plafonds

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jan 2016, 00:17

Als schapenwol vettig is kan ik volgen dat het vocht er niet in gaat zitten, mogelijk is dat een verklaring?
Ik las dat het waterafstotend zou zijn..
Nu zegt 10 jaar nog niet alles, het hangt af van diverse factoren (de aanwezigheidsduur, aantal personen, weersomstandigheden, verwarmingsysteem, ventilatie, ruimte en mogelijkheden om vocht achter de betimmering af te voeren, etc.).

Bij glas- of steenwol wordt een boot (op lange of korte termijn) muf.

Een huis is geen boot omdat een huis uit stenen en beton is opgetrokken, ventilatie openingen buiten heeft, dus niet te vergelijken met een stuk staalplaat met heel andere eigenschappen en omstandigheden.

PUR spuiten is zeer effectief maar blijkt ongezonde dampen te produceren.
Glas- steenwol is in Duitsland wel aan regels gebonden, in Nl niet.
Het zijn idd scherpe vezels die prikken, zo is asbest ook een scherpe vezel die met een bepaalde diameter, vorm en vezellengte in bv. een longblaasje prikt.
Het lichaam probeert dit weg te werken maar bij asbest is aangetoond dat dat niet lukt (asbest is onverteerbaar) en kunnen er tumoren ontstaan.

Dan iets wat ik eerder omschreef dat flink isoleren warmte in de zomer langer vasthoudt en tot slecht slapen kan leiden.
Ik heb verschillende boten gehad met verschillende isolatiemethoden en ben zelf het beste uit geweest met bv. Xtreme of Armaflex direct verlijmen en verder niks.

Bij een varende woonboot zou ik hetzelfde als basis gebruiken met een aanvulling zoals wellicht wel schapenwol (ik had mij daar nooit eerder in verdiept omdat het niet relevant was..).
Daarbij zou ik zeker ruimte "over' reserveren tussen de Xtreme en de betimmering om de aanvullende isolatie te laten ventileren.


Het meest slechte voorbeeld is dat ik in opdracht kajuit zijwanden moest voorzien van triplex met teak fineer zonder isolatie.
Direct op staal geplakt (staal wel goed in epoxy) met constructielijm (mocht niks kosten dus ook niet eens met een dikke laag lijmende kit).
Dat wordt "zeiknat" kan ik je verzekeren.
Die boot zou alleen met mooi weer worden gebruikt, etc..
In de praktijk bleek dat men er tot en met winters op verbleef maar het hout is nu na 15 jaar nog net zo gaaf als na oplevering.

Dat kan eigenlijk echt niet als je (zoals bijna iedereen) het opsluit met vernis / jachtlak, dan heb je binnen een jaar blazen en zwarte plekken.

Het kan blijkbaar toch wel:
Ik was het er niet mee eens en heb het toch gedaan maar dan maar 2x met een vochtregulerende transparante beits behandeld (verdund).
Een keer in de beits, vezels wegschuren, en de tweede keer nog een dun laagje, dan is het mooi strak om te zien.
Daarna opdrachtgever op het hart gedrukt de wanden ieder jaar 3x (niet te zuinig) met teakolie in te smeren.

Dat doet men gelukkig steeds zoals opgegeven en het hout is nog in perfecte staat.
Dat komt dan doordat de transparante beits de boel niet afsluit en het hout de olie goed op kan nemen.
Waar olie is is geen vocht..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor varg » 24 Jan 2016, 08:45

vuuren1 schreef:Als schapenwol vettig is kan ik volgen dat het vocht er niet in gaat zitten, mogelijk is dat een verklaring?
Ik las dat het waterafstotend zou zijn....


Het idee schijnt te zijn dat wol geen water opneemt maar dat waterdamp in de holle wolvezel wel wordt opgenomen. En er wordt veel gesproken over keratine dat zelfs de lucht zou zuiveren. Allemaal mooie groene claims waar ik niet zoveel mee kan. Voor mij speelde dat het een prettig en makkelijk te verwerken product is dat een lange (80+) levensduur heeft en dat gebruikt kan worden voor isoleren in dampopen situaties. Bekend van wol is in iedere geval dat het ook in vochtige toestand nog enigszins isoleert. Ik heb, om in stijl te blijven, de wanden die niet met armaflex waren beplakt, eerst met vet ingesmeerd en daar de wol tegenaan geduwd en afgetimmerd. Als vet heb ik gebruikt lanoline (schapenwolvet) om een beetje in stijl te blijven. Ook dat ruikt prettig en verwerkt prettig (zachte handen). Gekocht bij http://www.fluidfilm.nl/
Lanoline achter je betimmering schijnt al een oude binnenvaart truc te zijn, voornamelijk omdat het beter rook dan aardolieproducten.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor Yep » 06 Jul 2016, 19:35

Het wordt Armaflex en 2e helft september gaat het erin.
Weet iemand een prijsprettig adresje voor dit spul?
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor varg » 06 Jul 2016, 21:29

technischeisolatie.nl
13 mm
€109 voor 8m2 zelfklevend!
koop rollen dunne tape (3 mm / 50 breed) voor spanten (2x) en afwerken
Goed ontvetten kan met een goede waterbasis schildersontvetter (universol) of anders ammoniak verdund in warm water. Liever niet met een oplosmiddel, tast je hersens aan
Aandrukken kan met de hand of met een stevige roller, de druk doet de lijm hechten.
Let nog even op je spantafstand, soms kom je mooier uit als je een andere breedte kiest (150)
mooi werk!

zoek ook eens op: Steve Dashew windhorse insulation
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor Yep » 06 Jul 2016, 22:08

Top en dank je!!
Komende week gaan we achter de plafondpanelen kijken en check ik ook even de spantafstand.
En ik vermoed dat er wel ruimte is voor wat dikkere platen (tot max. 40 mm. is beschikbaar).
Imposante foto's op http://www.setsail.com/fpb-78-1-the-insulation-story overigens!!!

Armaflex heeft meerdere soorten platen en ik heb hen een berichtje gestuurd met de vraag welk type ik nodig zou hebben.

Een snelle berekening leert dat ik toch bijna 30m2 nodig heb.
Maar voor niets gaat alleen de zon op.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor vuuren1 » 06 Jul 2016, 23:23

Armaflex is geen isolatie in de laagste prijsklasse maar wel de beste koop (indien juist verwerkt).

Op schepen waarbij het verblijf langer is dan allen een paar zomerweken en een enkel weekend is juist isoleren erg belangrijk.

Juist isoleren is overigens op alle boten belangrijk voor het behoud van je schip maar de definitie van (op maat) juist isoleren is niet heel eenvoudig gebleken.
Althans, dat blijkt uit de feiten en hoe oudere boten zijn geïsoleerd.

Het is toch heel eenvoudig:
-
Zorg er voor dat er geen damptransport achter isolatie mogelijk is.
-
Zorg voor meer dan zomaar een laagje menie op de binnenkant van de staalplaat, dat voldoet absoluut niet.
-
Wij brengen minimal 300 micron epoxy coating aan op de binnenkant omdat je er nooit meer bij kan komen.
-
Anderen doen dat niet omdat je de binnenkant toch niet meer ziet (ook niet als het roest en je wilt niet weten wat we tijdens refits tegen zijn gekomen..)
-
Na een effectieve behandeling van de staalplaat is direct verlijmen van cel-dichte isolatie het beste.
-Steen - of glaswol is geknoei (ook als er dampremmende folie wordt toegepast wat bij 1 klein lucht lekje niet meer dampremmend is).

PUR spuiten is eigenlijk het beste maar dat kan alleen in een kaal casco.
Alle voordelen hebben weer nadelen en het blijkt dat PUR schuim giftige / ongezonde dampen aan de omgeving afgeeft...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor Yep » 06 Jul 2016, 23:34

Thanks!
Ik neem 'Wij brengen minimal 300 micron epoxy coating aan op de binnenkant omdat je er nooit meer bij kan komen.' even mee naar de heren verwerkers.
Met de rest kan ik het alleen maar eens zijn.
Overigens is de kostenfactor van het materiaal beperkt in relatie tot de arbeid.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jul 2016, 00:01

Bijna iedere spuiter van epoxy verklaarde mij voor gek om 300 mu binnen aan te brengen, hadden ze nog nooit meegemaakt omdat je het toch niet meer ziet...

Juist omdat je het niet meer ziet en er niet bij kan komen dacht ik om de hele binnenkant als een onderwaterschip op zout water te conserveren met voldoende epoxy coating.

Dat kost meer maar op de prijs van een nieuwe boot is dat relatief weinig.

Het klopt dat de opdrachtgever dit soort dingen over het hoofd ziet en dingen 'achter de schermen' zeker niet apart wil betalen.
Dat is lastig want je kan daar ook op besparen en de opdrachtgever "gratis" een radio CD installatie cadeau doen, dan ben je veel minder geld kwijt..
Tevens wordt je dan alom geprezen omdat je een geweldige jachtbouwer bent die gratis dingen weggeeft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor john6121 » 07 Jul 2016, 01:16

Heb 3 jaar geleden de boot (plafond en zijwanden) geïsoleerd met armaflex AF platen van 19mm,ook gekocht bij technische isolatie.
Dikker raad ik echt niet aan.En sowiso niet de zelf klevende pakken,de gewone pakken en dan de speciale lijm
erbij pakken die verkoopt hij ook,scheelt je 25 euro per doos van 6m2.lijm kost 10 euro per pot.de zelf klevende kost 109Euro
en de gewone 75Euro.je kunt ook 2 rollen op elkaar lijmen en hem dan gebruiken voor het isoleren van het motor ruim.is dan 38mm dik
Wat de geur betreft klopt het idd dat de boot heel anders ruikt tegen over vroeger.
succes ermee

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Isoleren plafonds

Berichtdoor Yep » 07 Jul 2016, 13:19

john6121 schreef:Heb 3 jaar geleden de boot (plafond en zijwanden) geïsoleerd met armaflex AF platen van 19mm,ook gekocht bij technische isolatie.
Dikker raad ik echt niet aan.En sowiso niet de zelf klevende pakken,de gewone pakken en dan de speciale lijm
erbij pakken die verkoopt hij ook,scheelt je 25 euro per doos van 6m2.lijm kost 10 euro per pot.de zelf klevende kost 109Euro
en de gewone 75Euro.je kunt ook 2 rollen op elkaar lijmen en hem dan gebruiken voor het isoleren van het motor ruim.is dan 38mm dik
Wat de geur betreft klopt het idd dat de boot heel anders ruikt tegen over vroeger.
succes ermee

M.v.g. john


Thanks John!
Wat betekent 'anders ruikt''?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten