gangbaar maken monokabel

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

gangbaar maken monokabel

Berichtdoor dennis » 31 Jan 2012, 16:31

hallo allemaal,

deze zomer heb ik een andere boot gekocht, die heeft een yamaha 40pk, met mono kabel besturing, toen ik de boot kocht, stond het stuur helemaal vast, er was geen beweging in te krijgen.
ik heb 'm los gekregen door met een spanband de kabel los te trekken. ook heb ik met een vetpers op de vet nippel vet geperst, maar hij stuurt nog steeds zwaar, heeft iemand een tip om de kabel soepeler te laten lopen?
het is een steermaster
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor JOHAN » 31 Jan 2012, 16:41

door spuiten ,spoelen met gasolie,daarna met vet.wil weleens helpen.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor henkvd » 31 Jan 2012, 20:36

kabel uit de bracket van de motor halen en kijken of hij dan wel licht gaat, zo niet proberen de in elkaar schuivende delen gangbaar te maken, als dit geen resultaat oplevert, zit er nog maar een ding op de kabel vervangen
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor vuuren1 » 31 Jan 2012, 22:18

Een nieuw setje kost tegenwoordig weinig en stuurt prettig zonder straks toch ongelukken te hoeven veroorzaken.
Steermaster is zo oud dat er mogelijk een museum is wat er geld voor wil bieden ;)

Ofwel, niet meer gaan rommelen met dingen die de veiligheid in het geding kunnen brengen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor dennis » 01 Feb 2012, 16:15

bedankt voor de reacties,

henk, wat u zij, heb ik al geprobeerd, op de motor zit zo'n kogel, die in het einde van de kabel valt, maar stuurt losgekopeld nog steeds zwaar. er zijn 3 redenen waarom ik de kabel niet weg wil doen, 1: de kabel is ruim 9 meter lang
(binnenbesturing) die kun je niet makkelijk vinden. 2: de buiten besturing is ook steermaster, en heeft de zelfde koppeling ( binnenbesturing via stuurboord, buitenbesturing via bakboord) als ik de binnen kabel moet vervangen, moet waarschijnlijk ook de buiten kabel vervangen worden. 3: de nieuwere kabels hebben een oog aan het uiteinde, geen schroefdraad waar de koppeling op kan.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor henkvd » 01 Feb 2012, 20:31

Ik begrijp je redenatie, alleen zit er niets anders op, de kabel is een geheel en delen zijn niet los verkrijgbaar.
Voor de Steermaster een kabel vinden is lastig. Is het een Steermaster 2 ?
Met heel goed zoeken kan je ze tegen komen bv hier https://www.boatdesigns.com/products.asp?dept=642

Bij vervanging heb je ook een probleem, de gehele stuurinrichting moet vervangen worden, kabels, stuurhuis binnen en buiten besturing. Reken sommetje maken of het niet beter is om van kabelbesturing af te stappen en overgaan op hydraulisch.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor vuuren1 » 01 Feb 2012, 21:38

Een monokabel van 9 meter(!) lengte zal nooit soepel sturen.
Ook al niet als er ook een tweede besturing aan gekoppeld is.

Toch zijn ze van Teleflex nieuw te koop:
Een hele set voor 375 euro (kabellengte 915 cm).

Ik zou ook hydrauliek adviseren en dan niet die Italiaanse setjes uit de aanbieding (zoals bij de Costa Concordia ;) )
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor gast » 01 Feb 2012, 21:46

Ik heb al vaker monokabels gangbaar gemaakt en hiervoor gebruikte ik remmenreiniger, kabel omhoog zodat alles er ook echt doorheen gaat.
Als het wat soepeler gaat zelfde manier maar dan met WD40, vet ben ik geen voorstander van omdat dit ook vuil meeneemt en vasthoud.
Herhaal dit enkele dagen.
Bij geen succes zul je toch iets anders moeten nemen.

Ben zelf geen fan van de monokabel, zit altijd een vrije slag in die krengen en de BB heeft vaak enerzijds meer stuur ruimte dan anderzijds. Hydraulisch of katrol heeft mijn voorkeur.
gast
 

Re: gangbaar maken monokabel

Berichtdoor vuuren1 » 02 Feb 2012, 22:50

chaea schreef:Ik heb al vaker monokabels gangbaar gemaakt en hiervoor gebruikte ik remmenreiniger, kabel omhoog zodat alles er ook echt doorheen gaat.
Als het wat soepeler gaat zelfde manier maar dan met WD40, vet ben ik geen voorstander van omdat dit ook vuil meeneemt en vasthoud.
Herhaal dit enkele dagen.
Bij geen succes zul je toch iets anders moeten nemen.

Ben zelf geen fan van de monokabel, zit altijd een vrije slag in die krengen en de BB heeft vaak enerzijds meer stuur ruimte dan anderzijds. Hydraulisch of katrol heeft mijn voorkeur.


Ook bij kabels van negen meter?
Dan heb je een pand met 4 verdiepingen nodig :D

Monokabels zijn m.i. achterhaalde low-budget dingen die inspanning vergen om een boot op koers te houden (ipv ontspaning).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten