Roest onderwaterschip + lasnaden

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor Marcel010 » 08 Mrt 2015, 18:58

Gisteren is onze boot uit het water gehaald, boven de waterlijn is het allemaal prima echter in de waterlijn schrok ik toch wel een beetje.
Er zit amper AF meer op en naar mijn idee best flinke roest:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is dit zorgelijk?
Schip gaat sowieso helemaal kaal en dan een nieuw verfsysteem.
Als ik op het onderschip druk dan kan ik het staal wel een beetje vervormen/indrukken, sla ik erop met een vuist dan trilt het wat.
Het is een Ten Broeke Kruiser gebouwd van 4 mm, naar zeggen zonder spanten.

Is het normaal dat dit kan of is onze boot helemaal rot van onderen?
Aan de binnenkant staat nooit water (op de bilge na) en zit het nog dik in de menie, het is daar gewoon stoffig.



Verder is er naar mij idee wat gerommeld met het stuk waar de schroefaskoker doorheen loopt, dat is er later opgezet:

Afbeelding
Afbeelding

Het is een beetje knullig gelast en alle lassen zijn afgekit met dikke zwarte kit, ik denk dat het Sikaflex is.
Aan de bovenkant van die bak zit dit:

Afbeelding

Daar is ook duidelijk mee gerommeld, het lijkt mij een soort afdichtingspasta.

Toen we in het water lagen was het daar allemaal droog, maar wellicht is er slecht gelast en hebben ze dit zo proberen op te lossen?
Wat is hiermee het beste te doen, alle lassen uitslijpen en opnieuw laten lassen?
Of heel die bak eruit?

Bvd.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Mrt 2015, 20:33

Pfoe pfoe, wat ziet dat er lekker uit zeg :o

Ik zou beginnen met die zwarte sikaflex oid weg te halen en het hele onderwaterschip eens stevig met een peragoschijf onder handen te nemen tot het echt blank staal is.

Als ik goed kijk meen ik teerresten te zien en als je daar AF op zet pleurt dat er gewoon af. Minimaal 6!!! lagen primacon zetten en niet bij de 4e laag denken dat je het wel best vindt, dan 2 of 3 lagen AF en onder de waterlijn een de eerste halve meter een laag extra.

Wat betreft de lasnaden, ze zullen niet voor niets aan het prutsen geweest zijn daar, vermoedelijk is het lek. Maar ik kan niet door zwarte sikaflex oid heen kijken. Eerst afkrabben/ steken en uitslijpem. Dan opnieuw laten lassen of wat waarschijnlijker is gezien de staat van de rest van je onderwaterschip en het feit dat het een Ten Broeke is: de hoeken dubbelen.

Andere vraag: waarom nu pas het water uit om daaraan te beginnen? Het seizoen begint zowat
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor Marcel010 » 08 Mrt 2015, 20:45

Bedankt Jan, lekker zooitje he ;)

Peragoschijf was al de bedoeling idd, Teerresten denk ik niet, het zwarte wat je ziet is de grondlaag tussen het blanke staal en de AF.
We zullen dan daar beginnen bij de lasnaden om te kijken wat we tegen komen, de boot staat op bokken, het is geen probleem om die lassen in te slijpen toch?
Het is in feite gewoon een bak die in het water hangt waar de schroefas doorheen loopt, dat heeft geen dragende functie toch?


Van de winter zijn we heel druk geweest met werk, plus je staat dan altijd in het slechte weer te sleutelen.
De bedoeling is om over een maand of 3 er weer in te gaan, dan is er nog altijd genoeg tijd om wat te varen.
En anders volgend jaar weer, eerst moet de boot gewoon goed zijn, dat is belangrijker dan varen.
Afgelopen 2 jaar hebben we echt heel gevaren, ook in de winter, en ontzetten veel plezier gehad van de boot.

Nu is het tijd voor groot onderhoud ;), voorlopig staat ze lekker droog:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marcel010 op 08 Mrt 2015, 20:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor gewoonmich » 08 Mrt 2015, 20:47

Ik heb je berichten een beetje zitten volgen, maar is het niet verstandiger om met het project te stoppen. Je hebt een motor met problemen en nu is ook nog eens het onderwaterschip heel erg slecht. Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar wil je zo'n bootje opknappen dan moet je er wel heel erg veel geld en tijd insteken. Het lijkt mij dan verstandiger om eens verder te kijken naar een beter bootje. Die zijn er nog genoeg te koop.

Maar dat is natuurlijk mij mening.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor Marcel010 » 08 Mrt 2015, 20:55

gewoonmich schreef:Ik heb je berichten een beetje zitten volgen, maar is het niet verstandiger om met het project te stoppen. Je hebt een motor met problemen en nu is ook nog eens het onderwaterschip heel erg slecht. Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar wil je zo'n bootje opknappen dan moet je er wel heel erg veel geld en tijd insteken. Het lijkt mij dan verstandiger om eens verder te kijken naar een beter bootje. Die zijn er nog genoeg te koop.

Maar dat is natuurlijk mij mening.


Dat kan altijd, maar dan gooi ik nu ook 6000 euro zomaar weg, dat is eigenlijk geen optie.
Daarnaast is het de vraag of het onderwaterschip slecht is, daar is dit topic voor.

Op lassen na kan ik praktisch alles zelf, en de komende 3 maanden hoop ik aardig wat tijd te hebben.

En ik kan wat anders kopen, maar in dit segment zijn er geen bootjes die 100% zijn, er is altijd wel wat.

Maar door hier kennis op te doen leer ik veel en daar ga ik ook in de toekomst veel aan hebben,daarnaast vind ik het ook erg leuk om aan de boot bezig te zijn!
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor pascall » 08 Mrt 2015, 20:57

Als ik foto 2 bekijk vind ik dit in eerste instantie toch vrij zorgelijk, dit is geen oppervlakkige roest meer.
Is dit plaatselijk of is dit over het gehele onderwaterschip?
Lig je misschien langdurig aan de walstroom?
Is dit in korte of over een langere tijd ontstaan?
Een diktemeting op verschillende plaatsen zal veel helderheid verschaffen.
Je romp handmatig in kunnen drukken klinkt erg vreemd!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor Marcel010 » 08 Mrt 2015, 21:04

pascall schreef:Als ik foto 2 bekijk vind ik dit in eerste instantie toch vrij zorgelijk, dit is geen oppervlakkige roest meer.
Is dit plaatselijk of is dit over het gehele onderwaterschip?
Lig je misschien langdurig aan de walstroom?
Is dit in korte of over een langere tijd ontstaan?
Een diktemeting op verschillende plaatsen zal veel helderheid verschaffen.
Je romp handmatig in kunnen drukken klinkt erg vreemd!

Mvg,

Pascal.


Klopt, er zitten her en der wat putjes.
Het is wel op aardig wat plaatsen aanwezig, maar op een hoop plaatsen zit ook gewoon AF dus daar heb ik nog geen zicht op.

We liggen in het jaar denk ik 3-4 maanden aan walstroom.
Tijd van ontstaan is niet bekend, we hebben de boot nu 2 jaar en die is nu voor het eerst uit het water gegaan.

Diktemeting behoort inderdaad tot de opties, ik zal navragen wat de kosten hiervan zijn.

Ik dacht er ook aan om her en der wat gaatjes te boren, er komt toch een lasser dus die zou het weer dicht kunnen lassen.

Ja de romp indrukken is apart, maar het gaat wel gepaard met kracht en het is niet dat het centimers kan, maar er zit beweging in.
Het is natuurlijk een flinke lap staal van 8 meter, naar zeggen zonder spanten, ik geen idee wat hierbij normaal is.

Edit, ik heb de foto van de verkoopadvertentie er eens bijgepakt:

Afbeelding

Daar zie je ook duidelijk de putjes zitten in het staal.

Tevens extra beugels bij de schroefasconstructie en zo te zien nog geen kit.
Helaas weet ik niet van wanneer de foto is.....
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor gast » 08 Mrt 2015, 21:07

Je boot zit onder de putcorrossie, das ernstig.
Dat betekend dat het ijzer in de putjes flinterdun is geworden en op den duur zal gaan lekken, ik heb eenmaal een "opgeknapte" boot gezien met dit fenomeen die bij de tewaterlating zo lek was als een mandje, allemaal piepkleine gaatjes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Putcorrosie

Tja ik begrijp de hoge kosten die je gemaakt hebt maar, of je moet zeer rigoreus te werk gaan als het bootje je lief is of het betere lapwerk toepassen en anders toch achter je oren krabben of je het waard vindt.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor aquanaut » 08 Mrt 2015, 21:10

Ik ben het met Jan eens, volgens mij zie je gewoon teer.
Corrosieputjes door galvanische corrosie zien er uit als glanzende plekjes.
Pak eerst eens de perrago en probeer eens een stukje.
Die kit troep inderdaad geheel verwijderen, ook binnen.
Daarna op basis van wat je aantreft gaan handelen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Roest onderwaterschip + lasnaden

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Mrt 2015, 21:12

Echt geen teer?, ik bedoel in de putjes ect. De AF komt er echt niet zomaar zo volledig vanaf hoor.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten