opgelost houtsoort

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

opgelost houtsoort

Berichtdoor JOHAN » 22 Jan 2012, 22:44

de zwem plank wil ik met hout bekleden welke soort kan ik hiervoor het beste gebruiken.vrgr johan
Laatst gewijzigd door JOHAN op 31 Jan 2012, 16:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: houtsoort

Berichtdoor sinty » 22 Jan 2012, 22:58

bij mijn vorige schip had ik het zwemplatoo met bankirai delen bekleed, was ook een beetje in de stijl van t scheepje, mar dit is een knoertharde houtsoort met ribbels, gelijk antie slip dus . en dat rot niet meer weg
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: houtsoort

Berichtdoor Klaas » 22 Jan 2012, 23:16

verder met bankirai, het is voor staal niet het beste hout als het nieuw is.
het bevat nartuurlijke zuren welke het staal aantasten. verder is het belangrijk dat je uitgewerkt heb daar het een natuur produkt gebruikt welk werken kan.
Heb dat zelf ook gehad te nieuw bankirai en er gingen 2 delen toneren.
maar als het dat gepasserd is dan is het echt onverwoestbaar.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: houtsoort

Berichtdoor sinty » 22 Jan 2012, 23:39

zit weer een addertje onder t gras, ik had ze ook niet bij de bekende doe het zelf zaken gehaald ,daar is t merendeel van krom of een b keus , voor zoiets ga ik naar de fijnhouthandel en krijg je delen wat perfect is geen b keus voor de doe t zelver . maar dat is eigenlijk met alles bijna zo we willen t goed hebben en zo weinig mogenlijk uitgeven en daar maken we denk ik beslist vaak foute keuzes in goedkoop is vaak ( achteraf ) duurkoop
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: houtsoort

Berichtdoor Klaas » 23 Jan 2012, 00:36

nou ik weet niet, ik had in de tijd een timmerbedrijf en kocht alleen a of b kwalitiet, maar dat garandeerd nog niet dat het wel of niet gaat draaien, ligt hem er echt aan hoe vers, of nat het hout nog is na het terugdrogen.
Zo hebben ik wel na het plaatsen van een simpel velux dakraam na 3 weken terug gekund daar er een van de slapers was gaan toneren, en dat was gewoon bij een pont gekocht welke alleen A en B hout verkopen en dit als A hout was verkocht, we praten dan over een 180 / 75, en dat ziet er raar uit hoor. Was er ook niet blij mee want alles was uiteraard netjes ingetimmerd en kon weer uitelkaar.
bij bijvoorbeeld een karwij licht voornamelijk alleen c hout. de 1na buitenste hout laag van de boom voor de niet kenners.
Kern is A tussen laag is B en de buitenste schil is C het D hout is knoesten hout, al kun je dat eigelijk van c hout ook wel zeggen maar daar zitten nog niet zoveel knoesten in als D.
A en B kom je tegen bij de hout bedrijfen zoals een pont, en de C D soorten bij de doe het zelf zaken. vandaar ook dat een timmerbedrijf duurder is als dat je zelf het hout koopt.
Maar garantie heb je niet of nauwelijks want het is en blijft een natuur product
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: houtsoort

Berichtdoor sinty » 23 Jan 2012, 00:41

ook dat klopt klaas, maar dan hebben we het over lengtes , voor een zwemplateu kun je natuurlijk ook de deeltjes in de lengte van het schip plaatsen ( niet in de breedte ) dat scheelt alweer enorm en is de kans zeer klein dat er iets mee gebeurt toch?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: houtsoort

Berichtdoor Klaas » 23 Jan 2012, 00:48

lengte is indd bepalend, en ik zou er indd niet te dikke delen voor gebruiken en de knoest stukken zoveel mogelijk in het verloren hout houden, m.a.w. wegzagen indien mogelijk. en dan de kortste zeide. Dis zoals sinty ook zegt in het verlengde van de boot en niet in de breedte.
ik weet niet hoelng dat dan moet worden maar iig bij een meter op 3 50 en 97 vast monteren en wel voorboren met een langzaam toerental en een scherpe houtboor. echt niet proberen van kan zo wel. daar is dat type hout veel te hard voor.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: houtsoort

Berichtdoor harry1 » 23 Jan 2012, 19:12

heb het jaren terug gedaan met gewoon geimpregneerde planken met profielen , was ook geen groot opp. vlk.
de meerkoeten schi....op de zwemplateau, maar de hoge druk erop, bij het op de wal zetten, of met een borstel, en het ziet er weer keurig uit
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: houtsoort

Berichtdoor JOHAN » 23 Jan 2012, 19:57

ok bedankt voor tips ,planken komen overde breedte van de boot 2,4mtr x 0,50mtr ,weet nog niet hoeveel afhankelyk van breedte van de plank.worden op 5 punten vastgezet met slotbouten.ga morgen is kyken wat er te koop is aan hardhout.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: houtsoort

Berichtdoor JOHAN » 26 Jan 2012, 19:17

ok ,het gaat bankirai worden,moet alleen nog een handel vinden in rotterdam die ze heeft van 20 mm dik en 80 mm breed en 2,5 mtr lang.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten