onderwaterschip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: onderwaterschip

Berichtdoor JOHAN » 24 Jan 2012, 12:22

hallo allen,ben gisteravond vannacht aan het zoeken gegaan op google en een boel info gevonden.allu,bronz en intertuff worden zowel in de zee als binnenvaart gebruikt.de alluminium laag kan ook over restanten teer ,gelukkig want waar de boot staat mag je niet bikken wel borstelen.moet alleen nog de juiste verdunners zoeken maar dat lukt wel.en wat laagdikte betreft gaan ze uit van 30 a 40 micron,met een roller.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor JOHAN » 24 Jan 2012, 19:40

weet niet hoe ik de opgelost kan plaatsen,maar by deze weet ik genoeg over de produkten die ik ga gebruiken.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jan 2012, 22:45

JOHAN schreef:hallo allen,ben gisteravond vannacht aan het zoeken gegaan op google en een boel info gevonden.allu,bronz en intertuff worden zowel in de zee als binnenvaart gebruikt.de alluminium laag kan ook over restanten teer ,gelukkig want waar de boot staat mag je niet bikken wel borstelen.moet alleen nog de juiste verdunners zoeken maar dat lukt wel.en wat laagdikte betreft gaan ze uit van 30 a 40 micron,met een roller.vrgr johan


Johan,

Het is ook nog niet opgelost.
(dat is simpel: je drukt op wijzigen en zet -opgelost- voor je onderwerp)

Ik weet zeker dat de 2 componenten producten formeel niet over oude teer mogen.
Je haalt een paar dingen door elkaar en dat is 1 comp. en 2-comp.
De laagdikte van 30-40 micron gaat over een 1-comp. coating!
(en dat smeert de gemiddelde DHZ schilder er in de praktijk lang niet op..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor sigdock » 25 Jan 2012, 09:43

Johan, de datasheet van Interspeed heeft het bij de voorbereiding over 'abrasive blast' dus de ondergrond zal toch echt goed schoon moeten zijn. Een komborstel is daarbij niet voldoende, je moet daarbij denken aan stralen. Alternatief is een tussenlaag gebruiken maar daar heb ik zo gauw de naam niet van.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor laserdevil » 25 Jan 2012, 17:38

sigdock: wat jij bedoeld is een onderwater hechtprimer.
Deze wordt ook gebruikt als je niet weet welke antifouling onder je boot zit en je wil nieuwe aanbrengen.
Primocon doet daar z'n werk heel goed.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor sigdock » 25 Jan 2012, 19:42

Primocon.. die bedoelde ik ja.. :D
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor JulienH » 25 Jan 2012, 19:52

Johan, het lijkt er een beetje op dat je het behandelen van je onderwaterschip niet al te serieus neemt. Ik, en zoals je leest vele anderen, raad je dat echter wel aan.
Het gebruiken van een komborstel is een zeer slecht idee. Het werkt om losse verf en roest te verwijderen en als je je best doet, komt er kaal staal tevoorschijn. Helaas
laat het een te gladde huid achter waardoor er geen goede hechting voor je primer is.

Voor de doe-het-zelver (waaronder ikzelf) is zoals Vuuren al aangaf het boekje van Epifanes een goede leidraad. Hierin staat in grote lijnen en met een aantal bruikbare tips
omschreven hoe je het beste te werk gaat. Mocht je het allemaal wel prima vinden, raad ik je aan om er gewoon weer teer op te smeren in plaats van de door jou genoemde producten.
Zonde van het geld, zonde van de tijd!
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jan 2012, 22:43

Fabrikanten van coatings zullen nooit aangeven dat een 2-C coating over oude teer kan, ook niet met een tussenlaag.
Als er eentje is die dat wel aangeeft spelen ze met vuur omdat de eigenschappen van koolteer heel anders zijn dan die van een moderne Epoxy coating.

Maar in de praktijk kan het wel, maar nul garantie...
De oude ondergrond moet echt (enige jaren) oud en volkomen doorgehard zijn.
(Oude anti fouling moet weg)
Als er een 2-C product overheen gaat moeten de oude lagen allemaal en helemaal -op zeker- goed vast zitten.
Als je niet wilt stralen is een Perago schijf een methode om twijfelachtige stukken beet te pakken, de rest mag met grof schuurpapier.
Daarna heel goed afwassen met de verdunning van het 2-C product (= vergif!!).
(Als de ondergrond de verdunning niet verdraagt kan je beter meteen stoppen met deze expirimentele behandeling)
De wind waterlijn altijd helemaal kaal maken met de Perago (anders vriezen de lagen er in de winter mogelijk af).
Dan een universele 2-C hechtprimer voor de toekomstige coating opbrengen (extra verdund).
Daarna kan het werkelijke systeem worden opgebracht.
En als er niet exact aan de voorgeschreven relatieve vochtigheid (het dauwpunt van het schip) wordt voldaan valt alles er gewoon weer af..
(of een boot wel of niet binnen staat maakt geen fluit uit)

Voor de doe het zelver is de beroepsvaart versie van de 1-component Intertuff over koolteer een behoorlijk betrouwbaar product.
Niet in de winkel te koop omdat er veel zeer giftige oplosmiddelen in zitten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor JOHAN » 26 Jan 2012, 00:33

vuuren,de fabrikant zal dat zeker niet aanraden daar brand ie zyn vingers niet aan.maar in de praktyk gaat het anders,ik werk zelf op een dryvende kraan die een aantal jaren geleden is verbreedt aan beide kanten 5mtr over de gehele lengte vanwege meer hys vermogen.die aangebouwde stukken zyn aan de binnenkant toen der tyd in de teer gezet omdat het loze ruimte was.tot iemand op het idee kwam om er bergruimte van te maken voor stroppen e.d.maar de lucht was niet te harden in die gesloten en natte ruimte dus die teerlaag moest ,,afgedekt worden,,dus water eruit pompen drogen met warmte kanon.en je voelt hem al komen,allu ,bronz .en intertuff op het vlak tot een hoogte van 2mtr omdat er altyd water instaat ,zit er al jaren op .vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip

Berichtdoor freekw » 26 Jan 2012, 00:41

Bij mijn boot zat ook koolteer op het onderwaterschip, de reactie van div. verf fabrikanten (de bekende merken) was.
Wil je 2k primer gebruiken dan is er maar een oplossing en dat is stralen.

Met de peragoschijf krijg je niet alle teer er af,ga maar eens met bijv terpetiene of thinner op een doek over het oppervlak wat je net gedaan hebt.Het blijft bruine strepen geven.
Je krijgt de teer er gewoon niet helemaal af. (alleen met stralen)

Het advies was peragoschijf,schuren met korrel 40/60 en 6 lagen Primocon daarna 2 lagen antifouling (international heb ik gekozen)
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten