Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Marcel010 » 24 Sep 2014, 20:21

Over een week of 3 gaan wij op de kant en gaat de buitenkant de boot helemaal kaal.
Dus tot op het blanke staal, dit gaan we doen met de bekenden Tercoo schijven.
Alle accessoires aan de buitenkant gaan eraf en ook de ramen gaan eruit.

Daarna gaan er 2 lagen primer op en daarna 2-3 lagen coating en daarna 2-3 lagen lak.
Alles wordt trouwens 2 componenten.
Onder de waterlijn uiteraard anti fouling.

Nu willen we op het kajuitdak beginnen en dan naar beneden werken.
Gezien kaal staal als een malle roest gaan we dat sectie voor sectie aanpakken.
Dus een flink deel kaal halen in een paar uur, ontvetten en dan gelijk de primer erop.
Als de hele boot in de primer staat dan nog een keer in de primer en beginnen met de coating.

Als de coating erop zit willen we eigenlijk tot maart wachten met het aflakken, de coating zou dan iets kunnen verkrijten door de uv straling, zou dat een probleem zijn?
En verder gaan de ramen er weer in met nieuwe rubbers, alleen wat zou het goede moment zijn om dat te doen?
Het liefs natuurlijk na het lakken maar ik zie het niet zitten om een paar maanden zonder ramen op de kant te staan, dat is eigenlijk gewoon geen optie.
Ik denk eraan om na de 2 lagen primer de ramen weer terug te plaatsen en dan de coating en de lak om de raamrubbers heen te werken, er komt zo ook geen uv straling
bij dus dat lijkt me geen probleem?



Verder nog tips of zaken waar we aandacht aan moeten besteden?

Bvd.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Klaver vier » 24 Sep 2014, 20:37

Marcel.ik denk dat het verkrijten wel mee valt,wat ik nooit zou doen is de ramen er inzetten en dan om de raamrubbers heen schilderen,dat is in mijn ogen knoeien
Ik zie heel vaak mensen boten schilderen om de raamrubbers heen,bij de meeste is dat ook een beetje op de rubbers.
Als ik iets geknoei vindt is het wel schilderen met de raamrubbers er in,maar ja dat is mijn mening doe vooral wat je denkt dat goed is.
Gr René ( De stoere)
Klaver vier
 

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Marcel010 » 24 Sep 2014, 20:53

Je hebt helemaal gelijk, alleen als ik het zo doe dan wordt het knap lastig.
Ik heb iets van 10 ramen en die moeten er allemaal uit.
Die kan ik onmogelijk allemaal gaan afdekken voor een periode van 4 maanden, dan moet ik het ook continue in de gaten houden in de winter met sneeuw e.d.

Ik wil het ook heel graag goed gaan doen, echter het moet wel haalbaar zijn.

Als we nou binnen stonden is het een ander verhaal.....
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Klaver vier » 24 Sep 2014, 21:27

Als je buiten ligt is het inderdaad lastig vier maanden zonder ramen,maar ik haalde ze er toch weer uit na die vier maanden.dan maar 1 of 2 dagen langer werk maar dan is het wel goed.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor JerryR » 24 Sep 2014, 21:28

Ik begrijp dat i buiten staat 2 componenten wordt dan erg lastig houdt daar rekening mee.

Op de delen die glad moeten worden zou ik een "haaienvel" gebruiken op de flex. Daarmee ben je ook binnen notime kaal maar is niet zo grof als de terco schijf, Die zijn leuk voor teer troep Enzo.

Dat zijn deze schijven Afbeelding

Korrel 40 60 80 werken super goed ik heb er in de afgelopen winterbeurd al mn dekken kaal mee gemaakt. Zijn ook niet zo heel duur als een terco.

dus geen lamellen schijf die zitten zo vol!
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Sep 2014, 22:25

Met steigerpijpen of gebruikte tunnenbuizen een tentje bouwen om je boot geen optie? Dan is het probleem van de openliggende ramen opgelost en waait er ook geen vuil in je verf...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Marcel010 » 24 Sep 2014, 22:36

@ Jerry, de grofheid van de Tercoo is juist gungstig aangezien je dan een hele goede hechting van het verfsysteem verkrijgt.
Voor teer en bitumen e.d. weer niet heel geschikt omdat hij daar niet lekker in kan slaan en er weinig materiaal uitgaat.

En je hebt gelijk, maar voor de primer en coating kan je tot 5 graden werken als de buitenkant van het schip vochtvrij is.
Aflakken wil ik daarom in maart gaan doen, als het een beetje mee zit met het weer.
En als er dan wat stofjes in komen soit, dat hou je toch.
Het wordt geen nieuw schip meer, maar het moet er gewoon fatsoenlijk uit zien.

@ Jan,

Dat is zeker een idee, eea is ook afhankelijk van waar ik precies op het terrein kom te staan en hoe dicht op de andere schepen.
Dat weet ik over 3 weken pas, daarom niet bezig met het voorbereiden.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor vuuren1 » 24 Sep 2014, 23:24

Marcel,

Dat je het goed aan wil pakken is te prijzen, echter denk vooral aan het feit dat de staalplaat heel vaak en onzichtbaar vochtig is en vooral epoxycoating er dan na al je inspanningen gewoon af kan vallen.
Ofwel vocht meten en als dat niet kan de boot van binnen uit (meerdere uren tevoren) opstoken met kachels, dan stijgt de dauwpunttemperatuur.

Over epoxyprimer lakken na een half jaar kan niet zomaar omdat je dan weer moet schuren.

Twee lagen zegt mij niets, je moet laagdikte meten of zeker weten dat je voldoende coating aanbrengt (en dat doe je door goed in te dopen en max. 20x20 cm in te rollen, dat 3x herhalen met inachtneming van de droogtijd).
Boven water schuur je de coating weer terug en dan blijft er minder laagdikte over.
Met name bij opstaande randjes schuur je er met een machine zomaar of bijna doorheen en zal er na aflakken weer roest komen.

Neem verder de richtlijnen op de productsheet van de fabrikant in acht.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Blacktoppie » 25 Sep 2014, 00:29

Jan Huibers schreef:Met steigerpijpen of gebruikte tunnenbuizen een tentje bouwen om je boot geen optie? Dan is het probleem van de openliggende ramen opgelost en waait er ook geen vuil in je verf...


gewoon hout gebruiken dat werkt ook perfect.
Ik heb het afgelopen winter zo gedaan(idee had ik afgekeken van een mede werf gebruiker) groot bouwzeil eroverheen en klaar.
Je staat lekker droog, tis redelijk warm te stoken, wat voor je 2k verf belangrijk is en je hebt minder last van stof van buitenaf(wel je eigen stof goed opruimen en schuren met stofafzuiging)
bij mij stond hij wel vrij ruim dus kon perfect om de boot heen lopen..

Afbeelding

Afbeelding
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Totaal nieuw verfsysteem op stalen schip.

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Sep 2014, 14:35

Ook een mooi plan Blacktoppie, en goed uitgevoerd... Zoiets zou de vraagsteller ook moeten doen en anders niet aan deze klus in de openlucht beginnen denk ik.

Zoveel kost het binnen in een loods staan nu ook weer niet toch?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten