Jonge, jonge, jonge, Ik had echt geen idee dat een blikke bus met een condom voor zoveel mensen een probleem kon zijn !
quote chaea Ik wil je graag uitnodigen om lekker even aan mijn cv installatie te lurpen.
Je mag voor de extra smaak een neutraliserend theezakje erin gooien.
Ja jij bent wel het type voor een glimmmende RVS uitvoering.
Heb inmiddels ook allerlei vreemde tekeningetjes voorbij zien komen, is het dus allemaal ook niet.
De “accumelator” is een blikken (afhankelijk van de te gebruiken druk) vat met ronde hoeken en aan één zijde een vlens met deksel, en daar recht tegenover aan de andere zijde een gewoon autoband ventiel.
In deze bus bevind zich een rubberen zak met het zelfde model als de binnenkant van de bus. Aan deze rubberen zak zit een rand welke door het deksel van de bus zit vast geklemd.
Chaea, het water komt dus in de zak en nergens anders, wat doet het dan aan je theewater, waar die zak in zit ?
Voor de oplettende: Het deksel, ja en dat is dan weer meestal verzinkt staal.
Had dus kunststof of RVS moeten zijn !
Quote Noordvaarder
Nee?Geen stikstof?
Dan weet jij schijnbaar niet wat je dagelijks inademt.
In lucht zit 78 % stikstof en maar 21% zuurstof.
En de rest is helium,argon en nog veel meer gassen.
Maar ik hoop dat er nog 6 pagina's bij komen bij dit draadje,en ik kom nog steeds tot de conclusie dat een drukvat in een motorboot, overbodige ballast is,en alleen de kas van de verkopers spekt.
Waar is een drukvat gewenst?
In een flatgebouw met meer dan 3 verdiepingen.
Daar is dat ding zelfs nodig,omdat de druk daar veel lager is.
Maar in een jacht heeft het totaal geen zin,daar kan de pomp het met gemak aan.
Of de pomp nu direct start, of dat hij na 20 seconden start,dat maakt m.i. geen bal uit.
Want hij stopt ook die 20 seconden later,want die die zogenaamde drukvat moet ook weer vol en op druk gebracht worden.
Wat is dan het nut van zo'n ding?
Nul komma nul dus in een boot waar een waterkolom staat van amper 2 meter.
Een lachertje vergeleken met een flatgebouw.
Je vergelijking van boot en flatgebouw slaat echt helemaal nergens op en ook jij, snapt er niets van !
Zal nog een laatste poging doen.
“Vloei en vestenstoffen zijn praktisch niet samen drukbaar !”
Dus één druppel lekkage in pomp of kraan maakt het verschil, druk of geen druk.
Dus presto staat aan of uit.
Dus het verschil tussen draaien en stilstaan van de pomp wordt door die ene druppel bepaald
Zal het betoog over aanloopstromen maar even achterwegen laten, maar dit is iets wat niemand wil.
Om dit te voorkomen, de inbouw van een drukvat.
Een vat gevuld met stikstof (bevat geen zuurstof en voorkomt daarmee corrosie aan de binnenkant van het vat) en een rubberzak om het water van het gas gescheiden te houden.
Dit drukvat geeft de mogelijkheid een bepaalde hoeveelheid water onder druk in voorraad te houden.
Hiermee zijn dan ook bovengenoemde problemen opgelost en hebben we zelfs bij een goed berekend drukvat een vrijwel constante waterstoom zelfs tussen het aan en afslaan van de drinkwaterpomp, een vereiste bij gebruik van een geiser.
Nog één ding plaats het vat nooit zoals het door alle hydrofoor sets leveranciers wordt geleverd ! (horizontaal)
Zolang er water in het drukvat aanwezig is, wordt het rubber van de zak niet mechanisch belast. (druk aan beide zijden gelijk)
Door de water vul aansluiting onder te houden zorgt het gewicht van het water voor een mooie afwikkeling van de zak in de ketel.
Gr. Wolf1