- Opgelost - Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor sinty » 19 Jan 2012, 20:39

sinty schreef:ik maak me niet druk hoor het zijn jou bultjes of druppels of hoe je het ook wilt noemen. vind alleen je reactie een beetje vreemd ik wou bijna zeggen, krijg maar een bult maar ik zeg t niet :) maar wat wil je nou ? een oplossing voor je probleem of een zwabber om je dek droog te maken ?je had ook zelf de moeite kunnen nemen om het duidelijk te maken dat er waterdruppels opleggen het geeft een beetje heel erg vertekenend beeld op deze manier maar ik wens je succes ermee
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor gast » 20 Jan 2012, 01:38

Nou we hebben officieel een oplossing voor het blaasjesprobleem in de vorm van een droge doek. :)
Nu nog het bultjes probleem..iemand??
gast
 

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor sinty » 20 Jan 2012, 01:47

ik durf niet meer te reageren :lol: lach me een bult ,ga er even over nadenken,maar ga eerst me blaas even legen .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 20 Jan 2012, 10:52

Ik denk dat het voor iemand vrij lastig is om een definitief oordeel te vellen, zolang ik nog geen bultje heb doorgeprikt. Er zijn ondertussen diverse suggesties gedaan wat een mogelijke oorzaak kan zijn. Ik wacht nog op een telefoontje van Epifanes en zal kijken of ik vandaag of morgen even langs de boot ga om te kijken wat eronder zit. Wordt vervolgd dus.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Frieslandvaarder » 20 Jan 2012, 14:59

JulienH schreef:Ik denk dat het voor iemand vrij lastig is om een definitief oordeel te vellen, zolang ik nog geen bultje heb doorgeprikt. Er zijn ondertussen diverse suggesties gedaan wat een mogelijke oorzaak kan zijn. Ik wacht nog op een telefoontje van Epifanes en zal kijken of ik vandaag of morgen even langs de boot ga om te kijken wat eronder zit. Wordt vervolgd dus.
,

ik gok op menie
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Wim Niessen » 20 Jan 2012, 19:16

Met Epifanes Forte heb ik op een klein plekje hetzelfde gehad,
De ondergrond is lak, lak, lak, en na vele lagen staal.
Ik heb het gelaten voor wat het is.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 21 Jan 2012, 12:39

Laten voor wat het is, is geen optie aangezien beide daken er volledig onder zitten. Bovendien vind ik het doodzonde van de geïnvesteerde uren...
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Frieslandvaarder » 21 Jan 2012, 15:30

JulienH schreef:Laten voor wat het is, is geen optie aangezien beide daken er volledig onder zitten. Bovendien vind ik het doodzonde van de geïnvesteerde uren...


Klopt, en is waarschijnlijk eenvoudig op te lossen, volgens mij is er geen onthechting van de verf
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 25 Jan 2012, 12:39

Gisteren een vertegenwoordiger geweest. Zeer vriendelijke man die me goed heeft uit gelegd waar het probleem hoogstwaarschijnlijk vandaan komt.
Ik kan het hele verhaal hier opnieuw ophangen, maar ik houd het kort. Het vermoeden is toch microcondens voor het schilderen. Dus ingesloten vocht wat er nu uit komt. Het is gelukkig niet veel werk om het te verhelpen, maar zonde vind ik het wel. Microcondens vormt zich sneller op liggende delen dan staande.
Ik blijf het vreemd vinden dat het verschijnsel zich nu pas voordoet en dat er überhaupt microcondens aanwezig was. Heb destijds "erg goed" opgelet voordat we gingen schilderen. Relatieve luchtvochtigheid van 70% (terwijl het 85% mag zijn max) en temperatuur van 13 - 15 graden (terwijl dat min 10 graden moet zijn). Maar goed, feit blijft dat ik er de bulten van heb. Dit jaar het dak maar lucht opschuren en 2 lagen erover heen zetten. Kreeg van hem de tip om een infrarood thermometer aan te schaffen (paar euro) zodat ik kan controleren of het staal de juiste temperatuur heeft tov de omgeving. Daarnaast een vloeitje op het dak leggen voordat je gaat schilderen. Blijft deze plakken, dan hoef je niet te beginnen. Waait het weg, schilderen maar.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jan 2012, 23:07

.... Had ik dat al niet eerder ongeveer eender uitgelegd?

Wel weer een nieuwe term geleerd -microcondens-.
Zonder te meten kan je -niet goed opletten- omdat de relatieve vochtigheid van de omgeving helemaal niets zegt over het op dat moment geldende dauwpunt van het staal en de omgeving.
Lees alle product sheets van lakken en coatings eens goed (een goede schilder weet dat uiteraard), dan kom je altijd tegen dat het te behandelen object minimaal 3 graden boven de dauwpunt temperatuur moet zitten.

Aan temperatuur en aan de omgevingsvochtigheid heb je erg weinig.
Wij schilderen casco-schepen gerust bij 2 graden celcius met 2-C lak, maar dan worden de raamopeningen afgeplakt en laten we elektrische kachels (in de boot!) 's nachts al inschakelen zodat de boot relatief warmer is dan de omgeving (en dus echt droog).
We zetten de lak dan ook in een (normaal) verwarmde ruimte (op kantoor oid).
Het resultaat is prima en na 10 jaar ziet het er nog prima uit.

Licht opschuren is een vaag begrip, je moet de bultjes echt open schuren, anders koester je de insluiting van het vocht.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten