- Opgelost - Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 18 Jan 2012, 21:50

Waarschijnlijk doen de foto's idd Solvent rentention vermoeden, aangezien dit door meerderen genoemd wordt. Ook Epifanes vermoedt dit.

Maar waar ik absoluut zeker van ben:
- geen dikke lagen aangebracht
- minimaal 3 dagen gewacht tussen lagen
- temperatuur destijds was gemiddeld 16 graden
- geen regen gehad op schilderdagen, luchtvochtigheid rond 70%
- boot heeft niet in de zon gelegen tijdens lakken of drogen, altijd overdekt aangezien we een overdekte ligplaats hebben.

Ik vind het ook erg vreemd dat het alleen op de daken voorkomt en niet op de zijkanten. Die zijn tegelijkertijd geschilderd, op de loodmenie na.

Het lijkt mij dus sterk, maar zeg nooit nooit. Ik zal eerdaags eens een bultje open maken en verder het oordeel van Epifanes maar afwachten.
Had me ingesteld op alleen het vrijboord, maar
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2012, 22:19

Het is gemakkelijk om de schuld toe te wijzen aan Solvent-retensie maar daar zet ik vooralsnog niet op in.

De omgevingstemperatuur en de omgevingsluchtvochtigheid zeggen bijna niets.

Het gaat er alleen om wat de temperatuur van het staal op het moment van conserveren was t.o.v. de omgevingstemperatuur.
Binnen liggen kan zelfs nadelig zijn.

In de nacht koelt de boot af, in de ochtend loopt de omgevingstemperatuur op, maar de boot doet er stukken langer over om die temperatuur te bereiken en blijft kouder tot gelijk aan de omgevingstemperatuur.
Dan is het nog steeds niet goed om te schilderen!

De fabrikant geeft voor een product een -productsheet- uit, die dingen worden nooit gelezen door doe het zelvers (staal conserveren is een niet te onderschatten vak).
Daar staat altijd in dat het te behandelen oppervlak minimaal 3 graden Celcius hoger moet zijn dan de omgevingstemperatuur.
Dan is het -relatief- droog en kan je vochtproblemen (in de meeste gevallen) uitsluiten.
Een echt bedrijf heeft er, ondanks alle kennis zelfs meetapparatuur voor aangeschaft (omdat het bij hun zelfs wel eens fout ging..).

Vocht is een grote onzichtbare vijand.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor boefje » 18 Jan 2012, 22:28

Ik heb het stomme vermoeden dat er daar onder roest bevind.
Steek eens op een kleine plek de verf door dan zie je wat het is.
boefje
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 18:30
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Frieslandvaarder » 18 Jan 2012, 22:35

boefje schreef:Ik heb het stomme vermoeden dat er daar onder roest bevind.
Steek eens op een kleine plek de verf door dan zie je wat het is.


Inderdaad ja
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor sinty » 18 Jan 2012, 22:49

heeft iedereen nu gelezen dat de grote blaasjes waterdruppels zijn ? ik herhaal t maar even t gaat dus om de miniscule dingetjes waar het dek gelijkmatig mee vol zit , de vraagsteller zou dit even duidelijker moeten aangeven want ik en ook henk dachten dat het de grote blasen waren en als ik nu de reacties lees ,van steek er 1 door en kijk wat eronder zit, dan denk ik dat de meeste nog steeds aan de grote blaren denken wat in feite waterdruppels zijn .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Frieslandvaarder » 19 Jan 2012, 09:13

sinty schreef:heeft iedereen nu gelezen dat de grote blaasjes waterdruppels zijn ? ik herhaal t maar even t gaat dus om de miniscule dingetjes waar het dek gelijkmatig mee vol zit , de vraagsteller zou dit even duidelijker moeten aangeven want ik en ook henk dachten dat het de grote blasen waren en als ik nu de reacties lees ,van steek er 1 door en kijk wat eronder zit, dan denk ik dat de meeste nog steeds aan de grote blaren denken wat in feite waterdruppels zijn .


Kan aan mijn beeldscherm liggen, maar ik zie toch echt onder de waterdruppels de blaasjes waar het om gaat hoor.
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Tally » 19 Jan 2012, 10:23

Waarom heb je de plaats waar je de foto"s van hebt gemaakt eerst niet even droog gemaakt, had veel verwarring kunnen voorkomen. Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor sinty » 19 Jan 2012, 12:22

JulienH schreef:Het dak is 100% met een vachtroller gedaan (kortharige mohair). Ik heb Epifanes een mail gestuurd en zij hebben me al gebeld. Er komt een vertegenwoordiger langs om te kijken wat het probleem is.
De man aan de telefoon vermoedde zelf oplosmiddel dat naar buiten wil. Dat zou betekenen dat er tussen de lagen niet lang genoeg gewacht is. Dat lijkt mij zeer, zeer sterk, haast onmogelijk. Tussen elke laag
zit minimaal 3 dagen verschil. De lagen zijn verdund zoals aangegeven en niet te dik opgebracht. Daarnaast zou ik het vreemd vinden dat dat oplosmiddel zich dan nu pas (na bijna een jaar) zou melden. Temperatuur destijds was tussen de 15 en 17 graden. Luchtvochtigheid rond de 70%.

De vermeende grote blazen van Sinty zijn gewoon waterdruppels. Het "enige" wat er mankeert zijn de kleine puntjes in de lak.
Wil er wel bij zeggen dat ik de manier van handelen van Epifanes hier bijzonder netjes vind. De man verwacht dat de vertegenwoordiger in de loop van de week langs komt of in ieder geval een afspraak maakt.tegen mij word gezegd dat het waterdruppels zijn .ik ken t niet meer volgen
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 19 Jan 2012, 19:05

Waar je je al niet druk om maakt. Dat je het een keer noemt... ok! Maar om daar een halve pagina mee vol te spammen... Ik had het toch over kleine bultjes, niet over blaasjes.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor sinty » 19 Jan 2012, 20:26

,,,,
Laatst gewijzigd door sinty op 19 Jan 2012, 21:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten