- Opgelost - Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

- Opgelost - Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 16 Jan 2012, 23:00

Toen ik vorige week bij de boot kwam, viel mij op dat de verf op de daken van onze boot allemaal kleine bultjes bevatte. Ze zijn vrij hard. Ik heb werkelijk geen flauw benul waar dit vandaan komt. De daken zijn afgelopen voorjaar compleet kaal gehaald, voorzien van 1 laag loodmenie, 2 lagen primer en 2 lagen aflak. Allemaal van Epifanes/Werdol en allemaal 1 component. Vreemde is dat de boot al die tijd in een overdekte ligplaats heeft gelegen en na het verplaatsen naar buiten ivm hoogwater is het mij opgevallen. Heb niet het idee dat dit hiervoor al was, maar daar kan ik overheen gekeken hebben. Vorig jaar tijdens het varen in de zomer heeft dit zich ook nooit voorgedaan. Ik heb 2 foto's bijgevoegd en hoop dat iemand kan vertellen waar dit door komt.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JulienH op 26 Jan 2012, 12:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor henkvd » 16 Jan 2012, 23:06

Het ziet er bizar uit, vraag me niet hoe maar er kan kennelijk maar een verklaring zijn in de ondergrond zit duidelijk iets waar de aflak een heel groot probleem mee heeft.

Het vreemde is dat ik begrijp dat je dit nu pas constateert, waarbij voor de winterslaap er geen probleem zichtbaar was.
Normaal zou je verwachten dat de reactie direct zichtbaar geweest zou moeten zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 17 Jan 2012, 08:28

Ja, ik vind het ook bijzonder vreemd. Gedurende het voorjaar, zomer en najaar hebben we er sowieso geen last van gehad.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor gast » 17 Jan 2012, 08:39

Wellicht kun je je vraag neerleggen bij Epifanes.

Het is iig een raar verschijnsel (wel direct antislip)
gast
 

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Frieslandvaarder » 17 Jan 2012, 13:46

naar mijn mening ontstaat dit door z.g.n dampdruk. Vaak veroorzaakt door een te snelle droging waarbij het oplosmiddel blaasjes veroorzaakt, welke verf van epifanes en werdol heb je gebruikt en in welke volgorde?
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 17 Jan 2012, 16:45

Kan dit dan na een jaar pas duidelijk worden? Het is in ieder geval niet te snel opgedroogd aangezien ik meerdere malen heb gecontroleerd.

Systeem:

1 laag Werdol Loodmenie
2 lagen Epifanes Multi Marine Primer
2 lagen Epifanes bootlak

Mail naar Epifanes is inmiddels de deur uit.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Frieslandvaarder » 17 Jan 2012, 16:54

Je schrijft dat je de boel helemaal hebt kaalgehaald, was de ondergrond toevallig voorzien van een zinklaag? Dit was nog niet eens zo lang geleden een algemene conserverings- techniek
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor Bejakruiser » 17 Jan 2012, 16:55

Aangezien er 2 draadjes zijn hierbij dat wat ik op Zeilen heb geschreven:

Als het wat te maken zou hebben met de loodmenie zouden de zijkanten het ook moeten hebben. Ik denk zoals al gezegd is, de temperatuur doordat het dak warmer word door de zon. Dit verklaard in ieders geval waarom de zijkanten het niet hebben.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 17 Jan 2012, 17:37

Er staat nergens dat er op de zijkanten ook loodmenie zit. Dit zit alleen op de daken aangezien die volledige kaal gehaald zijn.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor gast » 17 Jan 2012, 20:02

En zat er ook loodmenie op dat opgelaste stuk buis (weet niet wat het is) op het dak wat ie op de foto zie? Ik zie daar namelijk geen bultjes.
gast
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten