Roest verwijderen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Roest verwijderen

Berichtdoor me66 » 15 Jan 2012, 21:52

Mijn boot staat op de kant en het onderwaterschip word binnenkort gestraald en in de 2 componenten gezet.
Ik kon de romp meenemen voor een relatief gunstige meerprijs maar hier heb ik toch maar een grens getrokken.

dit betekend dat ikzelf wat roestplekjes moet gaan bijwerken/bewerken op de romp en aan de onderkant van het gangboord.
Ik heb geen idee hoe diep de roest zit.. vooral onder het gangboord is het lastig werken.
Ik probeer mijzelf in te lezen over behandelmethoden van het staal.
Ik lees over antiroestmiddelen zoals rustyco. Heeft iemand hiermee misschien ervaring met dit soort middelen?

alle tips welkom

Gr,
jan
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jan 2012, 23:15

Plekken waar je lastig bij kan zijn dan ook lastiger met succes te behandelen.
Roest moet gewoon weg en zeker de meer dan oppervlakkige roest.
Alle middelen die roest omzetten in een zgn. inerte laag werken aan de oppervlakte en zijn dan (soms) nuttig voor redelijk oppervlakkige roest.
Vooral onder een gangboord die met een buis is aangesloten op de romp is stralen eigenlijk de enige goede methode.

Als je de romp ook mee laat stralen kan dat ook meteen in de epoxy en in 2 componenten aflak.
Vooral als de boot binnen staat is het gunstig om dat aan te brengen.
Dan ben je voor minimaal 10 jaar klaar (mits het allemaal onder de juiste condities wordt uitgevoerd).

nb.
Is er ook gedacht aan de huiddoorvoeren onder de waterlijn?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor me66 » 16 Jan 2012, 19:30

Ik weet nog niet precies hoe diep de plekken zijn, 1 plek lijkt wat verder en een aantal anderen lijken mee te vallen.
ik heb geen idee of er is gedacht aan de huidtoevoeren..??
het word uitgevoerd door een watersport bedrijf in de haven waar ik lig. ik ga ervan uit dat deze weten waar ze mee bezig zijn.

boot staat nu buiten maar word voor het stralen en lakken naar binnengehaald, geen idee hoe het dan verder gaat.
de romp meenemen is verleidenlijk maar heb nu gekozen voor het meest nodige en wat ik zelf zeker niet vcoor elkaar ga krijgen.

ik ben bang dat het zelf kijken krabben en smeren word op de plekken die over blijven.

dank je wel!
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Jan 2012, 21:40

Ja maar je zou er over na kunnen denken om in ieders geval tot en met de gangboorden te laten doen. De opbouw is nog redelijk zelf te doen. Dat mag ook niet zo veel meer kosten lijkt mij.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor vuuren1 » 16 Jan 2012, 22:55

De huiddoorvoeren bij een oudere boot zijn meestal ingelaste stalen buizen en de openingen zijn zo krap dat stralen en coaten in de relatief kleine buizen echt niks wordt.
Na 30-40 jaar is dat ook vaak (juist!) dun geworden omdat men er vaak weinig of geen goede aandacht aan besteedt. En ook omdat er meestal bronzen afsluiters op zijn geschroefd die het staal hebben -opgegeten-.

Dus de werf / het bedrijf praat hier niet over, maar gaat wel het onderwaterschip stralen en coaten???
Dan kan je het hele verhaal van stralen en coaten net zo goed laten, want een boot zinkt als gevolg van de meest slechte plek en dat is vaak een huiddoorvoer (of van binnen uit bij het toilet of onder in een schip waar water heeft gestaan).

Je bent m.i. zeer onvolledig voorgelicht als bovengenoemde zaken niet besproken zijn.
Of je hebt hier en daar specifiek gevraagd alleen het onderwaterschip te behandelen en voor de laagste prijs gekozen?
Ik heb geen idee, maar kloppen doet het niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor antonh » 16 Jan 2012, 23:05

Wat Hans van Vuuren hier aangeeft werd ik voor gewaarschuwd.

Dan kan je het hele verhaal van stralen en coaten net zo goed laten, want een boot zinkt als gevolg van de meest slechte plek en dat is vaak een huiddoorvoer (of van binnen uit bij het toilet of onder in een schip waar water heeft gestaan).


Wij hebben onze boot nu 2 jaar en ik wilde de wc er uit halen.
Op de werf waarschuwde ze me voor de plek waar de aanvoer van water en de afvoer van de wc zat dat die slecht zouden zijn.
Op die plek was het vanbinnen bijna doorgeroest.
Dat is een plek van condens in al die jaren met stof en vuil hoopt zich dat op als een vochtig randje.
Je komt er bijna niet aan dus roest.
De wc afvoer en de spoelwater afvoer zijn weg en er is een plaatje opgelast.
Nu kan het schip weer jaren mee.
De romp was voor de rest heel goed.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor me66 » 17 Jan 2012, 01:19

De schilder / straler heeft wel gesproken over een aantal punten zoals de wc en nog wat punten die kritiek kunnen zijn in het onderwaterschip.
ik, als leek heb gewoon het advies gevolgd van werf.. de boot is uit het water getakeld en men is er omheen gelopen en adviseerde het onderwaterschip te stralen en te coaten met als extra optie de romp mee te nemen.

Ik ben bang dat ik niet veel meer kan dan hopen dat ze gaan doen wat nodig is. Ik heb de prijs vergeleken met een andere spuiter en deze was precies gelijk

Hieronder paar foto's misschien dat dit wat verduidelijkt?

http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0904.jpg
http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0908.jpg
http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0911.jpg
http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0912.jpg
http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0913.jpg
http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0918.jpg
http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0919.jpg
http://members.casema.nl/plien68/Temp/IMAG0931.jpg
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor antonh » 17 Jan 2012, 11:43

Zit het roer onderaan nog wel mooi opgesloten in dat "lager", ik weet niet precies hoe dat heet.
Ik had speling er in en er is een nieuwe bus ingezet, 30 minuten werk.
En je anodes zijn die geverfd?
Vindt ook dat er wel weinig opzitten.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor me66 » 17 Jan 2012, 16:04

Speling schroef is gecontroleerd en schijnt in orde te zijn. de as schijnt wel behoorlijk opgevreten te zijn maar hij zal er niet gaan afvallen is mij beloofd.
Verder zitten de anodes vast op de bodem en zijn inderdaad overschilderd. ik heb begrepen dat de anodes hun werk totaal niet hebben kunnen doen en dat het goed is dat ik de boot eens van onderen ben gaan bekijken :|

de boot is mij vorig jaar overigens verkocht als helemaal geschilderd ook onderwater.. ik heb het idee dat bovenkant gedaan is maar onderwater zeker niet. ook de antifouling over de teerlaag slaat nergens op.

ik heb naar aanleiding van het verhaal van Vuuren1 nog even opgebeld over de doorvoeren.. ze vertelden mij dat ze niet zomaar zouden gaan afwerken als ze het idee hadden dat dit niet in orde zou zijn.. bij slecht nieuws of twijfel word ik gebeld en dan zien we verder.
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor Klaas » 17 Jan 2012, 17:23

ik zou meteen die annodes verf vrij maken iig, die zijn zo alleen maar geconserfeerd, maar doen uitraard niets zo
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten