Roest verwijderen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor me66 » 17 Jan 2012, 17:59

anodes worden vernieuwd en bevestigd zoals het wel hoort
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor Klaas » 17 Jan 2012, 18:12

nog beter :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2012, 22:00

Bij de verkoop worden de meest fraaie leugens verteld...
Een voorgenomen aankoop laten keuren is natuurlijk broodnodig om later veel geld te besparen.

Meegecoate anodes is helemaal fout en wellicht zijn het ook nog zinkanodes omdat ze er als nieuw uitzien?
Die hadden indien blank gelaten toch niet gewerkt.

Ik zie op de plaatjes allerlei ingelaste standpijpen.
Een bedrijf met enige kennis had je al veel eerder moeten wijzen op al die stalen doorvoeren.
Verder kunnen ze echt niet zien hoe die doorvoeren er aan toe zijn, dan moet je in de boot de wanddikte ultrasoon laten meten.

Dus: stralen en coaten ziet er weer leuk uit, maar die doorvoeren blijven (zoals waarschijnlijk al 40 jaar lang het geval is) een ondergeschoven kindje en vooral nu de zwakste schakel...
Het verhaal / antwoord na het opbellen gaat echt nergens over.
Ze kunnen immers helemaal niet in die doorvoeren komen met hun apparatuur.

Voordat je een schip opnieuw wilt conserveren is het een logische volgorde om eerst de algehele situatie in kaart te brengen:
- Huiddoorvoeren-standpijpen laten meten (of, beter, na 30-40 jaar gewoon vervangen).
- Hetzelfde met koelpijpen.
- Het onderwaterschip van binnen uit in kaart brengen.

Ik ben bang dat ik niet veel meer kan dan hopen dat ze gaan doen wat nodig is.

Dat is een triest uitgangspunt..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor me66 » 19 Jan 2012, 00:13

Hans, ja, een keuring was handiger geweest maar dat had ik al eerder in een andere discussie op het oude forum toegegven.
Eerder is ook gesproken over de doorvoeren maar ik herkende het niet en het is langs me heen gegaan, pas door deze draad werd ik mij hiervan bewust en ben gaan bellen. Het bedrijf gaf aan dat ze nooit zomaar zonder eerst te controleren aan het stralen/coaten gaan.
En wie weet/hopelijk doen ze dat wel op de manier zoals jij dit aangeeft.. ik kan er alleen maar naar raden omdat ik er niet 24/7 naast kan gaan staan.

als de doorvoeren werkelijk heel slecht zijn heb je misschien kans dat men er ook achterkomt door dat ze er doorheen stralen?

Mijn uitganspunt, is dat van iemand die in vertrouwen een klus uithanden geeft waar hij zelf geen verstand van heeft.
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2012, 23:34

Een straler kijkt niet naar huiddoorvoeren en komt er zelfs niet bij.
Men straalt soms (vaak..) door de oude plaat heen en dat is dan bij de WC of waar er langdurig water in de boot heeft gestaan.
Dat zien ze meteen, maar doorvoeren van een paar centimeter doorsnede zijn voor die mannen meestal geen punt van aandacht omdat ze er niet in komen en het ook niet zien.

Voor die duidelijke zaken hebben ze vaak al een lasser in dienst (of een ZZP-lasser in de buurt).
Voor de pijpjes is geen expliciete opdracht gegeven, een stralers is immers ook geen scheepsbouwer of ijzerwerker.

Samenvattend:
Met stralen komt men daar niet bij, kan het niet beoordelen, niet zien etc.
Na 30-40 jaar gewoon alles vervangen.
Een klus uit handen geven wil niet zeggen dat de aannemer ook weet heeft van huiddoorvoeren die op leeftijd zijn.

Ik hoop dat mijn betoog nu wel duidelijk voor je is?
(zie ook mijn vorige reactie, ander verval ik in nog meer herhalingen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor me66 » 20 Jan 2012, 01:18

Hans, duidelijk. Ik zal nog eens contact met ze opnemen om te vragen of het niet beter is de zooi te vervangen.
dank je wel voor je informatie!

gr,
jan
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen

Berichtdoor harry1 » 22 Jan 2012, 20:33

mooie boot, maar het onderwaterschip is treurig
zeker laten stralen, ff aangeven waar de hijsbanden NIET mogen komen, bij het hijsen (druk op de pijpen)
anodes schoonmaken, anders nieuwe zink ann. laten aanbrengen (mischien ook niet de juiste), en meerdere
en rond de doorvoeren zeker goed kontroleren

teer op de ronderwater romp, kan geen kwaad, maar....

suc6
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten