boegschroeftunnel

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

boegschroeftunnel

Berichtdoor jeroenwd40 » 14 Jan 2012, 12:56

in mijn cascaruda 9,20 komt een boegschroef met een tunneldiameter van 185mm. ik heb de prijzen gezien van de vetus stalen tunnel en die zijn behoorlijk hoog, meer als 300euro voor een stuk pijp met een diameter van 185mm. kan ik hier ook een ander soort stalen pijp voor gebruiken en heeft iemand hier misschien ervaring mee?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2012, 22:18

Voor zover ik het uit het hoofd weet past een standaard buis niet.
Wij lassen in geval van Vetus boegschroeven de bijbehorende buis in.
300 euro (bruto) komt mij niet bekend voor.

Waarom deze zware boegschroef?
Een maatje of wat kleiner (35 kgf) doet het prima op die lengte.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor fox4you » 14 Jan 2012, 23:23

Afhankelijk van de lengte van de pijp klopt die prijs wel.
Maar waarom geen boegschroef met een 150mm tunnel en een vermogen die meer bij de lengte van je schip past?
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor jeroenwd40 » 15 Jan 2012, 15:43

De boegschroef is een bow50kgf van vetus, ik heb de boegschroef liggen.maar kan natuurlijk nog kiezen voor een ander type boegschroef. Zitten er trouwens nadelen aan een boegschroef met "teveel" vermogen?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor fox4you » 15 Jan 2012, 19:01

Alles is op het hogere vermogen afgestemd, dikkere kabels, accu capaciteit etc. en zoals je al met de tunnelbuis gemerkt hebt ook een stukje duurder.
De grotere diameter van de tunnelbuis moet je in het voorschip kwijt kunnen en deze zal de lijn van het onderwaterschip ook meer verstoren dan een kleinere buis maar hoeveel dat in brandstof gaat schelen???
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2012, 22:27

De tunneldiameter voor een Vetus 55 kgf is 150 mm en geen 185.
Ik ken geen 50 kgf van Vetus, is de boegschroef al erg oud?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor harry1 » 22 Jan 2012, 20:06

heb een belgisch team, op de jachthaven, een tunnel zien aanbrengen, zoiets als de uitbouw v.e wielkast, gestroomlijnt dus...zou het een praktische idee zijn geweest, of alleen het "gezicht"
tevens van de week , een intrekbare boegschroef, af te sluiten met een klep
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor jeroenwd40 » 22 Jan 2012, 22:15

Het is een vetus 50kgf tunneldiameter 185mm. Hij is inderdaad al een paar jaar oud 1998. Ik zie ervan af om deze in te gaan bouwen. Gezien de leeftijd van de boegschroef en de onderelen in de toekomst,en misschien is 150 ipv185mm ook wat beter aangezien de ruimte al niet overhoud.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: boegschroeftunnel

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 23:38

Een -paar- jaar oud?
1998 is bijna antiek...

Het kan zomaar zijn dat Vetus nog gewoon onderdelen levert voor oudere producten.
Voor hun dieselmotoren doen ze dat ook vrij lang, daarom zijn ze mogelijk iets duurder dan de prijsvechters die na 2 jaar niet meer bestaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten