Toch niet de goeie

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor Kwokko » 07 Mrt 2021, 15:02

Hooveld960 schreef:
Geen idee of ik de 1/4 inch of de 3/8 inch moet hebben.

Er zijn 2 soorten waterleidingbuis.

12 en 15 mm.
Voor 15 mm zilver een 1/2 ruime wartel op ,en voor 12 mm zit erfden 3/8 duims wartel op.
Wat Henk ook al aangaf ,men gaat uit van de buismaat.

Bij jou blijkt een half te groot te zijn ,dus jij moet een 3/8 duims tule met 1/2"IP buitendraad.
Kwokko
 

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor chaea » 07 Mrt 2021, 15:02

Waarom de binnenkant van de tule opmeten?
Henk heeft het over het draad aan de binnenzijde van waar het schroefdraad zit, niet de tule dus.
Ik heb nog nooit problemen met messingwerk gehad, mits je geen inches en duimen door elkaar haalt.
Past een deel niet, dan gebruik je een verloop stuk.
Snap ook niet waarom je een maat meet waarvan de aanduiding reeds op het materiaal staat
chaea
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Mrt 2021, 15:26

Wat een onduidelijkheden allemaal. Ik zal het wel slecht uitleggen denk ik.

@Kwokko:

"Een 3/8 duims tule met 1/2"IP buitendraad."

Met de tule bedoel je het gedeelte waar de slang overheen schuift? Dat moet 13 mm zijn. Geen idee of 3/8 duims hetzelfde is als 13 mm.
Maar de andere kant, de 1/2 inch buitendraad, die heb ik nu. En die is dus te groot!

En @Chea:


"Waarom de binnenkant van de tule opmeten?"

Eh, op de foto zie je toch dat ik niet de binnenkant van de tule opmeet, maar juist de binnenkant van het schroefdraad?

"Snap ook niet waarom je een maat meet waarvan de aanduiding reeds op het materiaal staat."

Die opmerking snap ik niet. Als je doelt op waarom ik de binnenkant hebt opgemeten dat was n.a.v. de opmerking van henkvd dat de maat van zoiets de maat is van de binnendiameter. En voor zover ik kan zien staat er geen maat op het materiaal hoor.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor Kwokko » 07 Mrt 2021, 15:35

Hooveld960 schreef:Op aanraden een messing slangtule, 1x buitendraad, ½" x 13 mm gekocht maar de schroefdraadkant bleek veel te groot.
Geen idee of ik de 1/4 inch of de 3/8 inch moet hebben.


Nu ik er even over na zit te denken, kun je m.i. beter de slangpilaar die je nu hebt, beter gaan gebruiken.
En dan met een verloop naar je 3/8" aansluiting van je wastafelkraan gaan.
Werk vanuit je slang,en niet andersom ,want normaliter werkt men ook vanuit de buis.
Wat jij wilt is niet normaal voor een boot.
Je gebruikt namelijk appendages(kan ook niet anders) die bedoeld zijn voor thuisgebruik.

Als je nu een slangpilaar van 3/8" zou aan gaan schaffen,dan wordt de pilaar(gedeelte dat in de slang moet) ook kleiner,met als gevolg dat de slang te wijd is,of de pilaar te krap.

Dus als die 1/2" wel goed op de slang past,met een verloop naar 3/8"gaan.
Slangpilaren worden in de gassector gebruikt,niet bij wat jij doet.

Jij moet een verloop van een 1/2"BI naar 3/8"BU ( BI en BU staan voor binnen, respectievelijk buiten)
En nogmaals , slangmaat aanhouden,want daar moet de slangpilaar of de slangtule in.
Kwokko
 

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor Kwokko » 07 Mrt 2021, 15:45

Hooveld960 schreef:
"Een 3/8 duims tule met 1/2"IP buitendraad."


De aan duiding 1/2"IP heeft niets met je buitendiameter van de draad op de pilaar te maken,maar met de windingen van de pilaar, hoe het getapt is.
Je hebt verschillende soorten draad.
Een bougie past niet in een moer,al is het gat net zo groot.In een moer is het draad grover,en en in een bougie gat zit fijner draad.
Als je in een bougie gat een bout zou draaien,gaat dat draad naar de gallemiezen,en krijg je er geen bougie meer in.
Hetzelfde geld voor water en gasaansluitingen,en zit verschil( kan verschil in zitten) in de draad.

Hooveld960 schreef:Eh, op de foto zie je toch dat ik niet de binnenkant van de tule opmeet, maar juist de binnenkant van het schroefdraad?

Dat heeft geen nut,want die maat is niet relevant.
Je buitenkant is relevant,die moet in de wartel vastgemaakt worden.
Omdat het een 1/2 duims is, en de wartel een 3/8 duims is,past die niet.
Een 1/2 = 2/4 = 4/8 .
3/8 is dus minder dan een 1/2.
Die zit tussen een kwart en een half in.

Deze moet je hebben:
https://tameson.nl/fittingen/leiding-sl ... 6-bar.html

Ben al een poosje aan het zoeken op het internet om voor jou een passende oplossing te zien .
Je kunt deze https://www.deltainternational.nl/nl/ve ... innendraad ook doen.
Dan kun je de huidige 1/2" slangpilaar houden,en die aan dit koppelen,en de 3/8 aansluiting aan je wastafelkraanslang maken.
Deze is 3/8"BU en 1/2"BI.
Nog geen verkeerde oplossing denk ik.
Wel even zorgen voor een ringetje die in de 3/8 wartel moet.
Maar normaliter zit die bij de kraan.
Kwokko
 

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor henkvd » 07 Mrt 2021, 16:58

henkvd schreef:De ellende met inch maten is, de maten komen van de binnen diameter van een pijp.


Zal me zelf nog eens citeren , omdat er nog een stukje tekst mist, maten kwamen ooit voort uit de binnen maat van een "standaard gas pijp " ,voor de maat de bepalen van wat je nodig hebt, is er maar 1 oplossing die werkt, meten, en tabel erbij pakken, zit je altijd goed, en verder niet afvragen waarom terug rekenen van mm naar inches/ duimen hier niet werkt.
Een duim is voor pijp 33,4 mm een halve duim is 21,3 mm , dus de schuifmaat kan je beter weg laten om met duimen te rekenen, als je geen tabel gebuikt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor eagle » 07 Mrt 2021, 18:21

Het is zoals Henk zegt.
In het British Standard Pipingsystem noemt men de pijpen naar hun binnendiameter.

Dat heeft een praktische reden; de constructeur die pijpen moet dimensioneren, is alleen geïnteresseerd in de doorlaat, met het oog op de hoeveelheid vloeistof of gassen die er doorheen moet. Deze norm stamt uit het stoomtijdperk in Engeland.
Bovendien zijn zo ook de wanddiktes van de pijpen genormaliseerd, en daarmee de buitendiameter, die uiteraard groter is dan de binnendiameter. Deze pijpen heten Gaspijpen.

Vervolgens heeft men schroefdraad geformuleerd, die geschikt was om op zulke pijpen te worden gesneden. Deze draad wordt genoemd naar de pijp waar hij op kan, maar omdat die pijp wordt genoemd naar zijn binnendiameter, wordt de draad ook genoemd naar die binnendiameter van de pijp, waarop hij gesneden kan worden..
Daarom is de gemeten maat niet gelijk aan de naam van de draad, maar kleiner: BSP of ook wel Gasdraad heeft niet de met een schuifmaat gemeten waarde!

Een Gasdraad-tabel geeft uitkomst..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor bas » 07 Mrt 2021, 18:29

Afbeelding


Beetje off-topic maar mag ik vragen uit welk boek deze tabel afkomstig is?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor chaea » 07 Mrt 2021, 18:33

@hooveld, ik zie wat je opmeet en dat is onnodig. Voor mij is het binnengedeelte tule omdat daar je vloeistof doorheen gaat. Een slangpilaar gaat vaak op een knie of bocht met dezelfde maat, langere stulken met messing draadeind om te overbruggen.

Ik heb heel veel van dit spul aangesloten en als je je aan de geldende maatvoeringen houdt kan je alles perfect aansluiten. In jouw geval is een verloop de oplossing.
De slanpilaren of welk ander messing stuk die ik gebruikte waren allemaal voorzien van maat aanduiding, op de kleinere delen na.

Je moet echter wel werken naar waar het voor bedoeld is, want anders kom je in de problemen.
chaea
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Toch niet de goeie

Berichtdoor eagle » 07 Mrt 2021, 18:47

eagle
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten