Hulp gevraagd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Hooveld960 » 17 Feb 2021, 18:07

Wolf: misschien omdat het een aftakking is van een bestaande leiding? Goed kijken!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Wolf1 » 17 Feb 2021, 20:24

Hooveld960 schreef:Wolf: misschien omdat het een aftakking is van een bestaande leiding? Goed kijken!

Dacht gekeken te hebben en zie een bende, kom tot de conclusie dat de aanvoer onder door het schot binnen komt, dat de topic maker het verschil tussen links en rechts niet kent, dat er op de koud wateraansluiting nog een kraan op een muurplaat is gemonteerd en dat er aan de RVS slangen hoogst waarschijnlijk nog een onzichtbare mengkraan is aangesloten !
Wat mis ik ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1868
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor eagle » 17 Feb 2021, 21:31

De gewapende slang(en) die bij kranen horen, zijn bedoeld om te worden aangeslopen op een zg stopkraan. De wartelmoer zit achter een rand, de rand is aan de aansluitzijde vlak. De stopkraan heeft 1/2 " buitendraad, en eveneens een vlakke aansluitzijde. Tussen de beide vlakken komt een platte rubberring, die in de wartelmoer wordt aangebracht, en ingeklemd wordt als de wartelmoer wordt aangedraaid,

Maar in dit geval is er geen stopkraan; in plaats daarvan komt het schroefdraad-deel van de slangpilaar in de wartel. Dat uiteinde daarvan is ook vlak, zei het dat het door de grotere binnendiameter een wat kleiner oppervlak heeft. De rubberring zorgt ook hier voor de afdichting. Het schroefdraad-deel van de pilaar moet wel rechte draad hebben, geen conische, want die loopt halverwege vast in de wartel, voordat de rubberring geklemd wordt..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 17 Feb 2021, 21:58

Hooveld960 schreef:Ik heb aan de ene kant een staalgevlochten slang die aan de kraan vastzit met aan het einde een koppelmoer (tenminste, weet niet hoe z'n ding officieel heet, dus noem ik het maar zo). Op die moer past een steeksleutel 19. En ik heb een waterleidingslang met binnendiameter van 13 mm. Nu zoek ik iets om die twee aanelkaar te verbinden.

Wat je nodig hebt is het onderdeel dat hierboven al eerder vermeld, je koppelmoer van de gevlochten kraanslang past op het draad van de slangtule. De koppelmoer is voorzien van rubber en die sluit af.
https://www.slangenboer.nl/slangpilaar- ... PEQAvD_BwE
That's all folks.
PS: Ik heb exact dezelfde toegepast onder de kranen.
aadbloem
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Feb 2021, 16:56

@Eagle: helemaal top je reactie. Zo,n koppelmoer (mijn benaming) heet dus een wartelmoer. En inderdaad, in mijn keuken hier in huis zitten de gewapende slangen aangesloten op stopkranen.

@aadbloem: gezien ja. Heb nog even geinformeerd bij de plaatselijke bouwmarkten Hubo en Praxis, maar die hebben dit onderdeel niet in het assortiment. Moet dus twee van deze gaan bestellen, zijn de verzendkosten hoger als de onderdelen zelf, maar ja, het is niet anders.

@wolf tenslotte: je hebt het helemaal goed gezien. Zelfs dat ik inderdaad links en rechts door elkaar heb gehaald. Ik bedoel natuurlijk het t-stuk rechts op de foto. Dat jij een bende ziet, tja, ik zie een netjes aangelegd geheel. Niks mis mee hoor. Jij kreeg zeker vroeger in dienst ook een pluim bij je kastinspectie? :-)
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Solita74 » 18 Feb 2021, 21:48

Als ik je foto zie dan vind ik het zonde het kan veel netter en beter als je met 12 of 15 m/m pijp werk dan ben je gelijk standaard en hoef je niet te vragen hoe te verlopen. En het scheelt nog in prijs ook , ik ben voor de knel koppelingen aan boord ,dat je voor langere lengtes slang gebruikt dat kan vooral als je door schotten hem moet maar ieder z’ijn vak sucses verder
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Kwokko » 18 Feb 2021, 22:14

Gelijk wat Wolf en Solita ook schrijven.
Ik vind het ook een raar zootje.
Maar voor de gebruiker geld waarschijnlijk één ding,en dat is dat het moet werken.
En dat doet het.

Hooveld960 schreef: Jij kreeg zeker vroeger in dienst ook een pluim bij je kastinspectie? :-)

Zo te lezen ben jij daar niet geweest,want daar kreeg je geen pluimen.
Eerder een uitbrander ,of de piketpaal trok de kast weer leeg ,en je kon overnieuw beginnen.
(Isabella kazerne - Den Bosch ,zandhaas opleiding :mrgreen: :mrgreen: )
Kwokko
 

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 18 Feb 2021, 23:20

Hooveld960 schreef:Hubo en Praxis, maar die hebben dit onderdeel niet in het assortiment. Moet dus twee van deze gaan bestellen, zijn de verzendkosten hoger als de onderdelen zelf, maar ja, het is niet anders.

Bel even wat plaatselijke installateurs of Warmteservice, https://www.warmteservice.nl/vestigingen daar kan je vast wel afhalen want die zijn open met een balie. Anders bestellen bij George Kniest die heeft volgens mij lage verzendkosten van € 3,95. https://www.georgekniest.nl/artikel/256 ... draad.html
aadbloem
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Feb 2021, 10:09

@Kwokko: zeker wel in dienst geweest, lichting 84-1 Simon Stevin kazerne Ede bij de verbindingstroepen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2021, 10:24

Hooveld960 schreef:@Kwokko: zeker wel in dienst geweest, lichting 84-1 Simon Stevin kazerne Ede bij de verbindingstroepen.

Weet niet wat je daar hebt verbonden, maar zeker geen waterleiding ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1868
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten