Drukvat vraagje

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Drukvat vraagje

Berichtdoor Hooveld960 » 12 Feb 2021, 16:05

Ik heb dit drukvat gekocht:

Afbeelding

Ter vervanging van mijn oude (ziet er ook echt oud uit) en waarschijnlijk niet meer goed functionerend drukvat:

Afbeelding

Nu staat in de gebruiksaanwijzing o.a.:

The accumulator tank is precharched at 0,8 bar. If your pump's cut-in pressure is different you may have to customise the tank to best fit your installation.

En er staat "do not pressure the tank above 0,8 bar".

Nu heb ik geen idee wat mijn "cut-in pressure" van mijn waterpomp is, maar 0.8 bar is toch sowieso niet veel?

De max. operating pressure van de tank is 12 bar. Dat vindt ik dan wel weer een groot verschil met de 0,8 bar, waar de tank niet boven uit mag komen. Ik kan dat niet zo goed rijmen met elkaar.

Anyway, om een beetje in het Engels te blijven. Zou die o,8 bar goed zijn? En zo nee (zonder de boel nog aangesloten te hebben) wat ga ik dan merken?

En wat zou dan de beste druk zijn voor het nieuwe drukvat?

Mijn bestaande waterpomp is trouwens deze:

Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor eagle » 12 Feb 2021, 18:09

Waarom denk je dat je oude drukvat defect is?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 987
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor Yep » 12 Feb 2021, 19:33

En los van de vorige vraag:

Gewoon aansluiten en kijken hoe het werkt.
Mocht de voordruk toch te krap blijken, dan zou ik deze ophogen naar bv. 1,2 bar.
De maximale druk bereik je toch nooit, dus er is wel wat ruimte boven die 0,8 bar om te benutten.

Ik heb een 25 PSI pomp en een klein 0,7 bar druktankje, werkt prima.
En ja, dan heb je een beetje verschil in waterkracht bij kleine volumes.
Maar daar leef je snel mee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3188
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor Hooveld960 » 12 Feb 2021, 20:33

De pomp slaat eigenlijk altijd direkt aan buj watervraag en gaat pas uit als ik de kraan dicht doe. Dat hoort volgens mij niet. En het drukvat wat er nu inzit ziet er gewoon oud uit. Dus ik kan me indenken dat die kapot is.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor Pedro » 12 Feb 2021, 20:46

0,8 bar is de voordruk in het expansievat. Als er geen voordruk in zou zitten heb je ook geen expansie in de waterdruk. Maw dan zou het alleen een tankopslag zijn.
Pedro
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Nov 2018, 23:18
ligplaats: Hoofddorp
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor Kwokko » 12 Feb 2021, 21:42

Hooveld960 schreef:
En er staat "do not pressure the tank above 0,8 bar".

Anyway, om een beetje in het Engels te blijven. Zou die o,8 bar goed zijn?

En wat zou dan de beste druk zijn voor het nieuwe drukvat?


Volgens mij ligt het een ietsiepietsie anders.

Je moet het zo zien.
In dat tankje zit een membraan.
Boven die membraan zit lucht dat een druk van 0,8 bar heeft.
Zet je druk op het systeem,dan gaan die membraan naar boven,en wordt de lucht ruimte kleiner,want lucht is samenpersbaar,en daar wordt de druk hoger. Bij het openen van een kraan ,gaat je pomp niet direct lopen,want de druk wordt geleverd door de membraan.
Voor je nu de voordruk op,dan rekt dat membraan teveel,en kan het na verloop teveel uitrekken,en daarmee zijn functie verliezen.
Ook maak je het verschil in druk tussen pomp en vat kleiner,en dat moet niet.
Ik zou het dus mooi zo laten.

Wat is de inschakeldruk van je pomp?
En wat is de effectieve opbrengst van je expansie tankje bij een pomp druk van 2 bar.
In feite is dat de tijd waarbij de voordruk terug loopt tot 0,8 bar ,en je pomp inschakeld om weer water te leveren.

Een expansietankje dient ervoor om je flow constant te houden,niet om de druk op te voeren.
Je druk zal nooit meer worden,dan dat je Shurflo kan leveren.
Kwokko
 

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor benE » 13 Feb 2021, 09:08

Hallo,je moet de inschakeldruk van de pomp weten,en dan de voordruk van het drukvat 0,2 Bar lager instellen.
Dan krijg je een mooie gelijke uitloop straal.
benE
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Feb 2021, 09:12

Zoals ik al schreef weet ik niet wat de inschakeldruk (de "cut-in pressure") van mijn pomp is.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor Amersfow » 13 Feb 2021, 09:21

Die zal wel variabel zijn, met het schroefje kun je m sneller of langzamer aan laten slaan. Ik heb zo'n ding gewoon uit de doos gemonteerd en het klapperen en aanslaan bij klein stroompje was gelijk over. Probleemloos product.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Drukvat vraagje

Berichtdoor eagle » 13 Feb 2021, 11:23

Over drinkwaterpompen en drukvaten.

De meest voorkomende 12/24 volt drinkwaterpompen zijn 3- of 4 voudige mini- membraanpompjes, samengebouwd in Een huis, en aangedreven door Een el motor.
Op de motor-as zit via een lager een exentriek dat zelf niet meedraait, maar een kantelende beweging uitvoert, die wordt overgebracht op alle mini-membraantjes, en wel in volgorde van hun opstelling, zodat er een flow ontstaat die een saldo is van 3 of 4 pulsen binnen Een omwenteling van de motor-as. Daarbij overlappen de pulsen zich enigszins, zodat de flow redelijk gelijkmatig is (4 kamers beter dan 3..).

Elke pompsectie heeft zijn eigen IN- en UITlaatklep. Elke uitlaatklep levert aan de pomp-uitgang. (gemerkt met een pijl).

Deze pompen hebben een zg Verdringer karakteristiek: Per motor omwenteling leveren ze een vaste hoeveelheid water, onafhankelijk van de druk aan de uitgang. Dat is de opbrengst van Een pompsectie, X het aantal secties X het motortoerental.
Hierbij is helaas het motortoerental enigszins afhankelijk van het motorkoppel (lees Druk), en daarmee de flow! Om deze ongewenste eigenschap zo klein mogelijk te houden is de motor een zg shuntmotor, vaak met permanent magneten als veld.

De hoeveelheid water per minuut is dus vrijwel onafhankelijk van de pompdruk. Het aantal liters per minuut staat op de typeplaat.

De geleverde druk is NIET afhankelijk van de pomp, maar wordt alleen bepaald door de ondervonden weerstand van het water na de uitgang van de pomp!


Natuurlijk is er een maximum aan de te overwinnen druk: Bij volledig afsluiten van de uitgang kan de motor het niet meer trekken, en zal stil gaan staan. (en verbranden, of er tript een zekering..).
Daarom is er een drukschakelaar, die bij bereiken van een ingestelde waarde, de motor uitschakelt. Dat is dan de maximale druk, die op de typeplaat staat aangegeven.

Die drukschakelaar heeft een zg hysterese, dwz dat hij, na uitschakelen, de motor pas weer in zal schakelen als de druk onder een bepaalde waarde, die lager is dan de uitschakelwaarde, is gedaald.

Die drukdaling in een leidingsysteem is afgankelijk van de Stijfheid ervan, ook wel Eigen-capaciteit genoemd. Een stalen- of koperen systeem is stijver als een slangen systeem, omdat slangen onder druk iets uitveren, en dus een kleine hoeveelheid water kunnen opslaan onder druk, bovenop hun normale drukloze inhoud.

Water zelf is niet samendrukbaar, veert dus geheel niet!

Als de pomp afslaat, staat het systeem nog onder druk. Als alles 100% dicht is, zal die druk er blijven, maar dat is een vrome wens; Er is altijd wel een micro-lekje (meestal een van de persklepjes in de pomp zelf, door een vuiltje ertussen).

In een stijf systeem zorgt een minuscule lekkage al voor snelle drukdaling, waardoor de pompschakelaar weer inschakelt. Maar dat zelfde stijve systeem zorgt er ook voor dat er slechts een minimale hoeveelheid water bij in hoeft om de druk weer omhoog te jagen, dus schakelt de pomp vrijwel meteen weer uit enz,enz..

Om hier af te komen is een slap verend element nodig (zg accumulator). Als veer wordt lucht gebruikt (wet v Boyle: PxV=C) .
In zijn simpelste vorm is dit een lege omgekeerde Fles (kunststof!), die ergens in het systeem wordt aangesloten.

Na inschakelen van de pomp vloeit er een constante waterstroom uit de pomp het (gevulde) systeem in. Alle kranen staan dicht; Het water kan nergens heen, behalve de fles in, want die is leeg..
Gestaag vult de pomp de Fles, waardoor de daarin aanwezige lucht wordt samengeperst. De luchtdruk loopt daardoor ook gestaag op.
Die druk werkt ook op het water in de fles, en omdat druk zich in water voortplant ( Wet v Pascal) voelt de drukschakelaar die druk ook toenemen. Als dan op enig moment de afschakelwaarde wordt bereikt, wordt de pomp gestopt.

Het systeem staat nu onder druk, zowel het water als ook de lucht in de fles, die nu deels gevuld is met water.
Ten gevolge van het kleine lekje ontwijkt er ook nu iets water uit het systeem, maar dat zorgt nu voor het minuscuul dalen van de waterspiegel in de Fles.
Dat heeft vrijwel geen luchtdrukdaling tot gevolg, en dus ook geen waterdrukdaling meer!
De drukschakelaar houdt de pomp afgeschakeld, totdat uiteindelijk, na verloop van (veel) tijd er dermate veel water is weggelekt, dat de lagere Inschakelwaarde weer wordt bereikt. Pomp wordt gestart, tot fles weer op uitschakeldruk. Pomp uit..enz enz .
Het duurt nu lekker lang voordat de pomp weer aanslaat..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 987
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten