gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

gasbun plaats...

Berichtdoor Daxiepaks » 18 Jan 2019, 19:05

Hallo, ik zou mijn gasbun een goede plaats willen geven (ze stonden gewoon open en bloot in een keukenkast bij aankoop..;-( )
In bijlage zie je een zijaanzicht van een ruimte die zich onder het gangpad bevind, en enkel langst opzij bereikbaar is vanaf de stuurcabine/open kuip. Ik kan hier mooi een uitlaat naar buiten boren ( 30 cm boven de waterlijn) en er passen makkelijk 2 gasflessen in... De onderste 10 cm van deze ruimte zijn volledig rondom dicht, en daarboven zie je de opening.. Wat moet ik nu nog doen om dit tot een 'wettelijke' gasbun om te toveren ?
Afbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jan 2019, 20:14

Daxiepaks schreef: De onderste 10 cm van deze ruimte zijn volledig rondom dicht, en daarboven zie je de opening.. Wat moet ik nu nog doen om dit tot een 'wettelijke' gasbun om te toveren ?

Een goede gasbun is een bun dat zich buiten de kuip bevind.
Er mag geen gas kunnen ontsnappen naar de binnenzijde boot,ook niet naar de open kuip.
Onderin, maar dan ook echt onderin dient zich de opening te bevinden,waaruit ontsnapt gas naar buiten kan wegvloeien.
Gas gaat namelijk niet omhoog,maar verspreid zich over de grond,dus gaat ook onderin de bun zitten.
Zit de opening 2 cm vanaf beneden? Dan loopt je de kans bij een calamiteit,dat er zich gas bevind in de onderste 2cm .
Het is daarom van belang dat dat het gat zich direct boven de bodem bevind.
En de bediening van de gasfles mag niet mogelijk zijn,direct van binnenuit.
Alleen het laaste stukje van fles vaan wanddoorvoer mag bestaan uit een flexibele leiding.
Vanaf verbruiker binnenin naar wanddoorvoer vam de gasbun dient voorzien te zijn van een metalen leiding.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 20 Jan 2019, 10:17

Daxiepaks schreef: Wat moet ik nu nog doen om dit tot een 'wettelijke' gasbun om te toveren ?

Harry Potter bellen. Misschien dat hij de wettelijke voorschriften kan omtoveren. :mrgreen:

Gasbun moet volgens de voorschriften aan dek, of althans zodanig boven de waterlijn dat de onderste ventilatiegaten onder de gasflessen zitten, en er geen enkele opening is naar binnenruimte of kuip. Verder wat @noordvaarder ook zegt.
Zelfs wanneer jouw onderdekse bun relatief veilig is, zal deze nooit aan de voorschriften kunnen voldoen.
Dat is op zichzelf voor jachten onder de 20 mtr nog geen ramp (als in: niet strikt verboden), maar ik zou wel nog even de clausules van je verzekeraar er op naslaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Daxiepaks » 20 Jan 2019, 20:30

quichot schreef:Harry Potter bellen. Misschien dat hij de wettelijke voorschriften kan omtoveren. :mrgreen:

Gasbun moet volgens de voorschriften aan dek, of althans zodanig boven de waterlijn dat de onderste ventilatiegaten onder de gasflessen zitten, en er geen enkele opening is naar binnenruimte of kuip. Verder wat @noordvaarder ook zegt.
Zelfs wanneer jouw onderdekse bun relatief veilig is, zal deze nooit aan de voorschriften kunnen voldoen.
Dat is op zichzelf voor jachten onder de 20 mtr nog geen ramp (als in: niet strikt verboden), maar ik zou wel nog even de clausules van je verzekeraar er op naslaan.


Harry potter is misschien niet nodig ..;-..
Als ik alles zo lees , hoef ik dus de opening naar de open kuip dicht te maken , afvoer op laagste punt naar buiten voorzien, verluchting bovenaan naar buiten, een vlonder erin zetten en een luik in het gangpad maken , zodat ik er nog aankan...

Daar moet ik nog juist niet voor naar Zweinstein ;-p
(Maar toch al ingrijpend...vooral het luik in het gangpad staat me niet aan ;-O )
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Yep » 20 Jan 2019, 23:36

Even een zijlintje.
Buurman heeft LPG als verwarming met de fles buiten.
En ja, dan wordt het koud en stopt de levering vanwege bevriezing met de fles nog half vol.....
Er zijn elektrische dekentjes verkrijgbaar maar heeft iemand een alternatief idee?
Thanks.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Arthur » 21 Jan 2019, 09:43

Idee ja, maar levensgevaarlijk, de gasfles in een verwarmde ruimte zetten zoals sommige campers doen die op LPG stoken en koken, of toch wat meer geld uitgeven en op propaan stoken.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 21 Jan 2019, 10:51

Daxiepaks schreef:Harry potter is misschien niet nodig ..;-..
Als ik alles zo lees , hoef ik dus de opening naar de open kuip dicht te maken , afvoer op laagste punt naar buiten voorzien, verluchting bovenaan naar buiten, een vlonder erin zetten en een luik in het gangpad maken , zodat ik er nog aankan...

Daar moet ik nog juist niet voor naar Zweinstein ;-p
(Maar toch al ingrijpend...vooral het luik in het gangpad staat me niet aan ;-O )


Zo te zien komt alles goed. Maar ook onder dat vlondertje mag geen zich geen gas ophopen. Dus zit de opening op de bodem van je bun dan nog wel boven de waterlijn?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor kajoe » 21 Jan 2019, 11:32

tja wij mochten van de scheepvaart inspectie geen butagas of lpg gebruiken ,maar op verschillend zeil charterschepen gebruikten ze het wel en lagen die tanks los aan dek ,wij moesten voldoen aan het binnenschepen besluit voor passagiers schepen ,en zo doe ik het nog op mijn bootje ,kan haast niet beter dacht ik maar het blijft voor ieder hoe hij het wil ,maar als ik dan geregeld lees hoe het mis kan gaan ?? slangklemmetjes ,gesoldeerde leidingen enz lek zoeken met een lucifertje en ach het kan geen kwaad dus heel goed dat sommigen de zaak willen veranderen ondanks de moeilijkheden die je op veel bootjes kan tegen komen .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 21 Jan 2019, 11:50

Yep schreef:Even een zijlintje.
Buurman heeft LPG als verwarming met de fles buiten.
En ja, dan wordt het koud en stopt de levering vanwege bevriezing met de fles nog half vol.....
Er zijn elektrische dekentjes verkrijgbaar maar heeft iemand een alternatief idee?
Thanks.
LPG?? Dat is toch alleen voor voertuigen, auto's?? LPG voor auto's is een mix van butaan en propaan, 's-winters wat meer propaan en 's-zomers wat meer butaan.
Voor huis- en ander recreatief gebruik is er gewoon Butaan of Propaan. Je buurman kan dus het beste voor propaan kiezen, dan heb je in nederland echt geen last van bevriezing.
Zelf gasflessen vullen met LPG bij het benzinestation, fles achterin je auto en een zelfgebouwde aansluiting die op de fles past, wordt veel gedaan en ook voor ski-boten maar is feitelijk niet toegestaan vanwege veiligheid. Bij gewone gasflessen bij het reguliere vulstation waar je ook de groene 5kg eigendom gasflesjes voor boot en caravan laat vullen spreken we nooit over LPG maar altijd over propaan of butaan. LPG (ondanks dat het Liquid Propaan GAZ) getekent is echt een mix dingetje voor wegvervoer.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 21 Jan 2019, 12:01, in totaal 5 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Yep » 21 Jan 2019, 11:54

Eensch maar de centjes zijn wat krap, vandaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten