vleugelpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

vleugelpomp

Berichtdoor Martine » 19 Jan 2019, 15:58

Hallo allemaal,

Ik heb een bijbootje gekocht waarin zo'n mooie vleugelpomp zit, met van die klepjes die open en dicht vallen. "Natuurlijk" zat ie helemaal vast, en ik hem uit elkaar weten te krijgen, grof schoongemaakt, en weer in elkaar geschroefd. Alleen, hij doet het nog steeds niet. Wanneer ik pomp hoor ik ook geen "gesuis", dus het is alsof ie helemaal niet zuigt.

Heeft iemand ervaring met deze pompen, moet er ergens vet op, of moet ie helemaal brandschoon zijn ?

linkje naar bouwtekening van een vleugelpomp : http://www.sleeptros.com/technieken/html/de_vleugelpomp.html

groetjes Martine
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: vleugelpomp

Berichtdoor Popeye » 19 Jan 2019, 16:29

Martine schreef: "Natuurlijk" zat ie helemaal vast, en ik hem uit elkaar weten te krijgen, grof schoongemaakt, en weer in elkaar geschroefd.

Met schoonmaken ben je er denk ik niet. De klepjes moeten denk ik heel licht open en dicht kunnen gaan. Misschien de scharnieren inspuiten met WD 40,en handmatige een flink aantal keren open en dicht doen. Daarna zou je eerst misschien wat dieselolie kunnen rondpompen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: vleugelpomp

Berichtdoor kajoe » 19 Jan 2019, 16:51

als er ook maar iets van lucht dooe een pakking komt doet hij niets meer en zo als al gezegd moeten de klepjes heel precies sluiten iets van een hobbel er in is het vaak mis .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: vleugelpomp

Berichtdoor jkos » 19 Jan 2019, 17:21

Even opvullen met water wil ook wel eens helpen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: vleugelpomp

Berichtdoor varg » 20 Jan 2019, 00:40

de vleugelpomp is een dubbel werkende zelfaanzuigende handpomp.Dat is dus de theorie.....met heel snel pompen en weinig opvoerhoogte wil dat in de praktijk ook wel lukken, maar meestal moet je toch eerst wat vloeistof in de pomp zien te krijgen voordat hij gaat pompen. Ik heb wel eens een bootje gezien waarin net boven de vleugelpomp een kogelkraan gemonteerd was. Aan het einde van het pomproces werd de kraan snel dicht gezet en bij de volgende keer dat er gepompt moest worden werd de kraan geopend en de vloeistof liep terug in de pomp....goed voor een makkelijke start. groet, Arnold
Laatst gewijzigd door varg op 20 Jan 2019, 16:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: vleugelpomp

Berichtdoor Martine » 20 Jan 2019, 11:11

Bedankt voor de reacties. Ik vermoed dat ik hem idd. niet genoeg schoon heb gemaakt. Ik had verwacht dat dat niet nodig zou zijn, juist omdat het een bilgepomp is. Ik denk dat ik toch maar beter een andere pomp kan gebruiken.
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten