Schip van Staal / RVS / Aluminium

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Erik Snellens » 13 Aug 2018, 12:48

Ik heb eind vorig jaar mijn boot verkocht en ben nu bezig met de aanschaf van een andere boot, de boot waar ik mee bezig ben en welke ik binnenkort laat keuren heeft een romp van Staal, dekken van RVS met daarop teak en een opbouw van Aluminium.

Het schip ziet er redelijk netjes uit want de aluminium opbouw is vorig jaar geverft maar ik vraag mij af of verf eigenlijk wel goed kan hechten/houden op een boot gebouwd uit deze drie materialen ivm spanningsverschillen.

Heeft iemand van dit forum ervaring met verf in combinatie met deze drie materialen ?
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Marie Christina » 13 Aug 2018, 12:59

Pfoe.
Staal, aluminium en RVS en dat lekker bij elkaar gezet.
Ik zeg: kathalitische werking 2.0.
Ik denk dat de verf je minste probleem zal zijn.

Hoe dan ook, op de oude Tridens (NIOZ),
[https://goo.gl/images/n9z2H4] hadden we te maken met een gegalvaniseerde stalen romp en een aluminium opbouw.
Op beide ging gewoon International.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor bas » 13 Aug 2018, 13:21

Correct me when wrong maar volgens mij gaan die spanningsverschillen pas een rol spelen zodra er een geleider bij komt kijken, (zout) water in de meeste gevallen en in beperkte mate (vochtige) lucht.
Volgens mij niks meer of minder dan een zinkanode en die functioneerd ook niet als je hem mee verft met de romp.

RVS heb ik geen ervaring mee maar ken een paar bootjes met alu opbouw en die worden gewoon met dezelfde verf geverft als de rest.

Ik ken het bootje niet en ik weet niet hoe oud het is maar als dit problemen op zou leveren dan zou ik heel kritisch kijken naar de aanhechting van de alu opbouw aan het rvs dek. Deze materialen zitten een behoorlijk eind van elkaar in de spanningsreeks dus als het al problemen op zou leveren dan zou je dat daar als eerste moeten kunnen zien.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Klaver vier » 13 Aug 2018, 13:28

Bij sommige schottelboten is de romp van staal en de opbouw van aluminium maar deze zijn wel los van elkaar.
Ik denk dat als het maar goed in de verf staat er niks aan de hand is
Wel mooi trouwens teak op een ondergrond van rvs,daar gebeurd nooit meer wat mee.
Bij ons zit het teak op een stalen ondergrond gescheiden door een soort asvalt papier.
Maar naar 36 jaar gaf dat toch wat problemen,die inmiddels herstelt zijn,het lijfhout kwam los,dit is nu vernieuwd.
En het hele achterdek is opnieuw gerubberd,maar met het hele droge weer zag ik toch weer hele kleine naadjes tussen het rubber,ik ga het heel dik in de teakolie zetten,dan loopt het vocht er goed af en dan krimpt het ook niet hoop ik
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor henkvd » 13 Aug 2018, 13:34

Geen probleem als de juiste constructie methode is toegepast ( triclad tussen stuk). Op bv oude kotters was het brugdeel aluminium geklonken op de rest van de stalen opbouw op den duur kreeg je dan bloemkolen op de overgang van staal naar aluminium.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Marie Christina » 13 Aug 2018, 13:51

Exact wat op die Tridens 1 gebeurde.
Eind jaren 90 stond de accommodatie feitelijk los op de romp.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor henkvd » 13 Aug 2018, 14:04

Rank bootje Tridens I , verder is een aluminium opbouw zo goed als standaard in de visserij en dat gaat allemaal prima, alleen opletten als er zaken worden aangebracht op de opbouw, dat de spelregels voor verschillende metalen in acht worden gehouden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Erik Snellens » 13 Aug 2018, 15:03

Het is een vrij zwaar gebouwde vlet gebouwd door Damen in 1985 op basis van een reddingsvlet maar als jacht toen afgewerkt voor de huidige eigenaar.
Ik zal bij de keuring extra aandacht geven aan de overgang tussen stalen romp en RVS dek en aan de overgang tussen RVS dek en de aluminium opbouw.
Ik laat hem bij de keuring ook uit het water halen om de onderkant goed te beoordelen.
Schip heeft volgens mij ook wel vaak op zee gevaren.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Erik Snellens » 27 Aug 2018, 20:34

Vorige week vrijdag de boot gekeurd samen met een jachtexpert, er zat een TRICLAD strip van 4 cm tussen het ijzer en het aluminium. Zelf had nog nooit van dit material gehoord. Volgens de keurmeester was dit een prima oplossing om aluminium aan staal te lassen.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor henkvd » 27 Aug 2018, 21:40

Ik gaf het al eerder aan triclad is de oplossing die daarvoor gebruikt wordt en de gavanische problemen oplost tussen de verschillende materialen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten