vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor jkos » 15 Jul 2018, 21:08

Ik heb 33 jaar gevaren met vet gesmeerde schroefassen.
Met daarop drie aansluitingen van de vetpomp; net voor de binnen gland een in het midden en een net voor de buiten gland.
De koker zat altijd vol vet, zolang er vet in zat nooit geen problemen, het ging pas geld kosten wanneer bleek dat tijdens het dokken er water uit kwam lopen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor elrenegado » 16 Jul 2018, 09:36

Bij mijn boot zit het ook zo.
1 smeerpunt net achter het binnen glandt, en 1 bij het buiten gland.
En die loopt ook met een pijpje door het vlak.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 11:51

De koker zat altijd vol vet, zolang er vet in zat nooit geen problemen, het ging pas geld kosten wanneer bleek dat tijdens het dokken er water uit kwam lopen.


Maar wat kostte er dan precies geld? Niet het feit dat er water in je koker zat neem ik aan?

En het gaat mij er niet om dat er vet in die koker zit, dat maakt geen reet uit en dat komt er vanzelf wel in alleen nodig is het daar niet. Grosso modo van de vetgesmeerde assen werkt niet eens met een achtergland maar enkel met een lagerbus. Dat is nooit 100% waterdicht dus zal er altijd een slurrie van water en vet in je koker zitten
Punt is meer de functie van vet en de manier van smeren. Met een nippel/leiding smeer je gericht in je lager met schoon vet wat zich door het draaien weer naar buiten werkt naar buitenboord en je koker waar je afgedraaid vet overhoud. De vetfilm tussen je as en lager zorgt voor de smering net als olie dat doet. Dat je daarop iets van waterdichtheid kunt winnen is mooi meegenomen maar niet de functie van vet/smeren en duid er dan eigenlijk op dat je gland niet 100% is.
Als je nu halverwege je koker gaat smeren ga je eigenlijk het hele principe van lagerbussmering om staan draaien. Je smeert naast je lager, laat mooi schoon vet eerst slurrie worden en hoopt dan uiteindelijk dat er door het draaien van de as wat van die slurrie meegnomen wordt naar binnen in je lager en daar zijn werk doet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor Daxiepaks » 16 Jul 2018, 18:00

hier wat duidelijkere foto's en je ziet goed het gaatje waar het vet uitkomt (een 5 cm boven de as)
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 18:47

Das als je het mij vraagt gewoon doorgerot. iig niet iets van een overstortgaatje is die vorm en op die plek
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor smeukel » 16 Jul 2018, 18:53

En het gaat mij er niet om dat er vet in die koker zit, dat maakt geen reet uit en dat komt er vanzelf wel in alleen nodig is het daar niet. Grosso modo van de vetgesmeerde assen werkt niet eens met een achtergland maar enkel met een lagerbus. Dat is nooit 100% waterdicht dus zal er altijd een slurrie van water en vet in je koker zitten
Punt is meer de functie van vet en de manier van smeren. Met een nippel/leiding smeer je gericht in je lager met schoon vet wat zich door het draaien weer naar buiten werkt naar buitenboord en je koker waar je afgedraaid vet overhoud. De vetfilm tussen je as en lager zorgt voor de smering net als olie dat doet. Dat je daarop iets van waterdichtheid kunt winnen is mooi meegenomen maar niet de functie van vet/smeren en duid er dan eigenlijk op dat je gland niet 100% is.
Als je nu halverwege je koker gaat smeren ga je eigenlijk het hele principe van lagerbussmering om staan draaien. Je smeert naast je lager, laat mooi schoon vet eerst slurrie worden en hoopt dan uiteindelijk dat er door het draaien van de as wat van die slurrie meegnomen wordt naar binnen in je lager en daar zijn werk doet.[/quote]

En dan zijn er mensen die beweren dat er water moet druppelen uit je binnengland om je gland te koelen..........
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor Arthur » 16 Jul 2018, 20:10

Kijk maar eens wat er gebeurt als de schroefas bij de binnen gland niet meer gekoeld wordt, ik zit er met mijn neus boven op en weet hoe heet het kan worden a!s de gland te strak wordt aangetrokken.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 23:12

Kijk maar eens wat er gebeurt als de schroefas bij de binnen gland niet meer gekoeld wordt, ik zit er met mijn neus boven op en weet hoe heet het kan worden a!s de gland te strak wordt aangetrokken.

Maar er zit nog een stadium tussen het druppelen voor koeling en het heet lopen door te strak aan te draaien in.

Hoe onlogisch is het: Vaak een achtergland om water buiten te houden, een achterlager met vetfilm waar amper water doorheen kan, een voorlager met vetfilm waar amper water doorheen kan, vaak de rest van de koker ook vol met vet ( hetzij moedwillig, hetzij door afgedraaid vet uit de lagers door de tijd heen) maar dan toch graag dat druppeltje water willen hebben bij je voorgland voor koeling?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor jkos » 17 Jul 2018, 01:45

Bas,

De binnenland is/was gewoon een stopbus pakking de achterkant was een bus.
De afdichting aan de achterkant was door middel van een zandring en een rubberpees.
Als de schroef op zijn plaats zat drukte deze de rubberpees iets in zodat deze dicht was.
Het vet kwam er aan de achterzijde uit en niet aan de binnenkant, mits de pakking goed werd onderhouden.
Als tijdens het dokken er geen vet aan de achterkant uit de koker kwam maar water dan moest van de SI de schroef eraf.
Ook ging er dan een vetpomp op van de werf en werd de schroefaskoker weer volledig volgepompt met nieuw vet.
De laatste twee schepen waren gewoon standaard geleverd met drie aansluitingen op de schroefaskoker.
Als alles eenmaal vol zat met vet was het gewoon een kwestie van bijhouden.
Ook op mijn sloep zit de schroefaskoker volledig vol met vet, en geen mengsel van water en vet.
De as is kogellager gesmeerd en zit er nu voor het derde seizoen in, tot nu toe probleemloos.
Als ik de as smeer zie ik aan de achterkant een klein beetje vet uit mijn kering komen (moet je hem wel juist monteren)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: vetpotten vetafsluiters vetgesmeerde schroefas..

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2018, 08:33

Jkos helemaal mee eens,zo gaat het jarenlang goed.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten