Boot aflakken 2K

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Boot aflakken 2K

Berichtdoor Leverg » 15 Jul 2018, 23:28

Vraagje aangezien we vandaag voor het eerst ervaring hebben opgedaan met 2K verf.

De boot hebben we voorzien afgelopen week van een multi marine primer van Epifanes. Dit is een 1/2 k hechtprimer.
Daarna hebben we de primer licht geschuurd met P320. (advies van de verfwinkel). Daarna afgespoeld met water en gisteren volledig schoongemaakt met wasbenzine.

Bij de verfwinkel kregen we te horen dat we de verf (polyurethaan 2k van epifanes ) moesten opzetten met mohair rollers en daarna met een kwast rechttrekken van boven naar beneden.
Dat met die kwast natrekken liet strepen achter dus daar zijn we mee gestopt. Daarna zijn we verder gegaan met de mohair roller alleen.

Op zich redelijk resultaat, alleen we krijgen idioot veel hele hele kleine "belletjes". Op afstand zie je het niet, maar dichtbij wel.
Sowieso hadden we te weinig verf.

We moeten komende week nog een 2e laag erop gaan zetten en hopen dat de belletjes dan niet komen, maar vraag me toch ten zeerste af hoe dit nou kan.
We hebben het advies van de winkel gedeeltelijk gevolgd ( op de kwast na). Maar voor de rest zijn we niet afgeweken.

We hebben vanmorgen onze wekker om 7:30 gezet om zo vroeg en koel mogelijk te gaan verven, dus aan de temperatuur ( ongeveer 17/18 graden ) kan het niet liggen denken we.
Om 10:00 uur was de verf op.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2018, 06:39

Dit komt mij bekent voor, met volgende heb ik de belletjes weg kunnen krijgen:
Zodra je een stuk geverfd hebt en de lak nog nat is kun je met dezelfde roller (zonder verse verf) er heel zachtjes zonder druk nog een keer overheen rollen. De roller letterlijk tussen duim en wijsvinger vasthouden.
Het is hetzelfde als nastrijken met een zachte kwast maar dan gewoon met de roller.

Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn en het is en geduldig werkje. Probeer eerst een proefstukje te zetten om te zien of het zo gaat lukken.

Mohair rollers:
Er zitten altijd losse haartjes in een nieuwe roller. Voor je deze in de verf dompelt eerst schilders tape om de roller draaien en er weer vanaf trekken, dan verwijder je nagenoeg alle losse haartjes zodat deze niet in de verf terecht komen.
Succes.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jul 2018, 08:51

Leverg Ik ben bang dat je het te vroeg op de dag doet dan is de boot nog niet voldoende uitgedampt.
Het mooiste is om een uur of 12 en 2 uur klaar
Doe je het te laat heb je ook gauw vocht.
Wij hebben de ijssel gebruikt en geen Epiphanis,de reden ik vindt die epifanis erg dun.
Ik schuur het veeg en zuig het zo goed mogelijk schoon, dan een kleefdoek en schilderen,dus geen wasbenzine.
Ik zeg niet dat het zo moet,maar zo gaat het bij mij goed.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor henkvd » 16 Jul 2018, 19:51

Verf voldoende voor gereageerd na mengen componenten, bij de meeste 2k soorten ca half uur
Verf voldoende verdunt ( din cup handig) zeker bij huidige temperaturen.
Sta je binnen of buiten, voor buiten is het nu veel te mooi weer, zeker bij een donkere kleur wordt de zonkant dan zeer lastig
Niet hard drukken met de roller en een te dikke laag aanbrengen, feitelijk is het bijna water wat je smeert, heel licht in één keer opzetten, daarna weg wezen, verf vloeit zelf wel.

Persoonlijk vond ik een mohair roller niet fijn, een epoxy geschikte schuimroller met ronde kant vind ik persoonlijk een stuk lekkerder werken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2018, 21:30

henkvd schreef:Verf voldoende voor gereageerd na mengen componenten, bij de meeste 2k soorten ca half uur
Verf voldoende verdunt ( din cup handig) zeker bij huidige temperaturen.
Sta je binnen of buiten, voor buiten is het nu veel te mooi weer, zeker bij een donkere kleur wordt de zonkant dan zeer lastig
Niet hard drukken met de roller en een te dikke laag aanbrengen, feitelijk is het bijna water wat je smeert, heel licht in één keer opzetten, daarna weg wezen, verf vloeit zelf wel.

Persoonlijk vond ik een mohair roller niet fijn, een epoxy geschikte schuimroller met ronde kant vind ik persoonlijk een stuk lekkerder werken.


Ik ben het (bijna) helemaal eens met Henkvd.
Niet in de brandende zon gaan schilderen, de staal temperatuur wordt dusdanig hoog dat de verf te snel droogt en z'n werk niet meer kan doen, ook wordt het door (te) hoge temperaturen te vloeibaar.
(te) Hoge temperaturen kunnen de verse verf ook beschadigen, een donkere kleur versterkt dit.
Houd je aan de richtlijnen van de data sheets maar controleer ook de staal temperatuur (temp. van de scheepshuid) voordat je begint met schilderen. Uiteindelijk bepaald dit de reactietijd van de verf.
Indien de verf sneller droogt dan de opgave van de fabrikant is het niet goed voor de verf en de reactie hiervan. Beter stoppen en wachten tot de temperaturen lager zijn.
Met de huidige temperaturen kan de staal temperatuur in de volle zon makkelijk oplopen naar 50 of 60 graden. Hier is reguliere verf niet voor gemaakt.

Idd kunnen 2K schuimrollers een oplossing bieden (had hier niet aan gedacht :oops: ).

Verdunning zie ik anders.
Thinners beschadigen bepaalde bestanddelen in de verf waardoor de glans (op termijn) en hechting negatielief kunnen worden beïnvloed.
Zeker bij de huidige temperaturen is de verf vloeibaar genoeg om zonder thinners te kunnen verwerken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor Leverg » 16 Jul 2018, 23:10

henkvd schreef:Verf voldoende voor gereageerd na mengen componenten, bij de meeste 2k soorten ca half uur
Verf voldoende verdunt ( din cup handig) zeker bij huidige temperaturen.
Sta je binnen of buiten, voor buiten is het nu veel te mooi weer, zeker bij een donkere kleur wordt de zonkant dan zeer lastig
Niet hard drukken met de roller en een te dikke laag aanbrengen, feitelijk is het bijna water wat je smeert, heel licht in één keer opzetten, daarna weg wezen, verf vloeit zelf wel.

Persoonlijk vond ik een mohair roller niet fijn, een epoxy geschikte schuimroller met ronde kant vind ik persoonlijk een stuk lekkerder werken.


Op de pot stond 15/20 minuten. Timer gezet op 20 minuten en daarna gaan verven/
We staan buiten ( zie oude heck kruiser topic in projecten).
We waren speciaal vroeg ons bed uit gegaan om de hitte te voorkomen. iets na 08:00 begonnen, rond 10:00 klaar. De zon kant hebben we als eerste gedaan.

Dat harde drukken kan nog wel iets zijn. Komend weeken waarschijnlijk in de herhaling :) Wederom vroege sessie.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jul 2018, 23:20

Leverg het is gewoon nu het weer er niet voor en nogmaals je begint veel te vroeg,midden op de dag is het mooist
Voor 12 uur zou ik zeker niet beginnen en met dit weer kan het gewoon niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2018, 23:47

Als de boot buiten staat zou ik met dit weer helemaal niet gaan schilderen.
Het klimaat en de staal temperaturen kunnen goed zijn als je begint maar gaande weg kan het snel veranderen als je bezig bent.
Midden op de dag is het al bijzonder warm en de zon op de boot help niet mee voor een stabiel klimaat.

Ik zou graag binnen en binnen en buiten willen tercoo'en en schilderen maar het huidige weer houdt mij tegen. Ik wacht tot de temperaturen wat lager worden en hoop dat het dan niet gaat regenen.
Als de boot binnen staat is het klimaat gelijkmatiger en heb geen last van een brandende zon. Dat geeft meer mogelijkheden om te schilderen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jul 2018, 08:10

Twee jaar geleden met dit weer mijn schuifluik geschilderd.
Het bladdert allemaal los, nu.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Boot aflakken 2K

Berichtdoor ajvanschaik » 18 Jul 2018, 14:56

Het opzetten met roller en nastrijken met kwast klopt in principe wel. Zorg wel dat je dit nastrijken direct na het opbrengen doet. Bovendien krijg je het beste resultaat met een zogenaamde Poly-Brush waarbij je nagenoeg geen druk uitoefent. Dan krijg je een strak resultaat.
NB: op YouTube kun je hier verschillende video's van vinden.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 11:19
ligplaats: Huizen
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten