Raamrubbers in goede hoek buigen

Raamrubbers in goede hoek buigen

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:15

Bericht door Edwin » wo 15 mei 2013, 11:04

Hallo allemaal,

Ik ben, na lang zoeken voor de juiste raamrubbers, bezig met het vervangen van de raamrubbers van onze Skibsplast 550 uit de jaren '70, de Chardaz.

De Chardaz (nog in prima staat) heeft ramen welke alleen in een U profiel raamrubber vast zitten, er zit dus geen pees omheen. Het raamrubber wordt met raam en al vastgezet/geklemd in een aluminium lijst. Deze aluminium lijst wordt met popnagels vast gezet aan de boot.

Op zich een prima constructie, maar het lukt mij nog niet om het raamrubber goed in de aluminium lijst te krijgen. Wat is het geval? In de hoeken van de aluminium lijst gaat het rubber trekken en open staan. Hierdoor ontstaat er druk op het aluminium en kan de aluminium strip niet goed "gesloten" worden in de hoek welke open is.

Wij zien dat het oude raamrubber in de hoeken op de een of andere manier in de juiste hoek is gebogen zodat de hoek exact in de aluminium strip past. Dit is niet gedaan met inknippen of met snijden. Dit zal de oplossing geven voor het openstaan/niet kunnen sluiten/spanning geven op het aluminium zijn.

Wij hebben het raamrubber al verwarmd met een verf afbrander, maar dit levert alleen maar verbrand rubber op. Weet iemand hoe het maken van een hoek in een raamrubber gedaan moet worden. Is hier een oplossing/middel voor?

Mocht er behoefte zijn aan foto's/verdere uitleg dan ben ik daar uiteraard graag bereid toe.

Met een hele hartelijke watersport groet,

Edwin
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers in goede hoek buigen

Berichtdoor Lucter » 22 Dec 2013, 22:16

Bericht door Lucter » wo 15 mei 2013, 14:21

Hallo Edwin,

Is het geen idee het rubber te verhitten in (bijna kokend) water, of indien hogere temp. nodig in olie; en het vervolgens voor te vormen aan de hand van de aluminium lijst?

Zo niet, is de hardheid van het rubber niet te hoog?

Bij Haaglanden rubber (effe googlen) kunnen ze je zeker adviseren!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers in goede hoek buigen

Berichtdoor laserdevil » 22 Dec 2013, 22:16

Bericht door Laserdevil. » wo 15 mei 2013, 18:09

Zoals lucter zegt in heet water.
Dan in het profiel zetten en fixeren met tie-wraps of sterke tape.
Laat dit een tijd zitten en dan moet het lukken.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Raamrubbers in goede hoek buigen

Berichtdoor eagle » 22 Dec 2013, 22:16

Bericht door eagle » wo 15 mei 2013, 22:39

Skibsplast 550 heeft vanaf ca 1985 ramen in alu-profiel van fa Golar (het latere Colt-Ertec). Dat systeem kennen we. Maar dat komt niet overeen met je beschrijving...

Hoe het bij oudere schepen is weet ik niet; Kun je detailfoto,s maken ? Dan weet ik waar we het over hebben, zodat we een oplossing kunnen zoeken.

Algemeen: Rubber is een zg elastomeer; die kun je niet plastisch vervormen, zoals zg thermoplasten (PP, PE, PVC enz). Bij te sterke verwarming verbrandt het!
Als test neem je een soldeerbout: schroeit het materiaal, maar "smeert" het ook aan de bout, dan is het een thermoplast. Schroeit het alleen maar, en blijft de bout "schoon", dan is het elastomeer ( rubber; natuur of synthetisch). Dat kan na het extruderen niet meer plastisch vervormd worden...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten