kwast of rol

kwast of rol

Berichtdoor MARC33 » 22 Dec 2013, 21:24

Bericht door MARC33 » wo 06 feb 2013, 12:27

Vraag : Afwerking romp uit te voeren met een borstel/kwast of rol ?
Is er in de schilderij een verschil tussen kwast en borstel ?
Moet de kwast rond of plat van vorm zijn ?
Mijn inziens leg je meer verf op de romp met een borstel dan met een rol .
Zijn er rollen die voldoen ?
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: kwast of rol

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 21:24

Bericht door Doodle » wo 06 feb 2013, 17:25

Ligt er allemaal een beetje aan wat je gaat lakken, verven.

Ga je aan de slag met transparante lakken, vernis dan heb je een platte kwast nodig. Waarbij je de lak, vernis met lange halen mooi in elkaar laat vloeien. Tevens is dit ook met de juiste roller te doen maar resultaat is vaak minder en een ander nadeel je krijgt minder laagdikte dus minder bescherming en diepte in de lak, vernis.

Ga je met gekleurde of witte lakken aan de gang, pak je een mooie ronde kwast die afgebonden is met touw dan weet je dat je een goede kwast in de hand hebt.
Gebruik de kwast om de lak op te brengen en doe dit met lange halen om een mooie overgang te krijgen. Gebruik andere kleine kwastjes voor de kleinere stukjes waar je met de grote jongen niet bij kunt komen. Het grote voordeel van de kwast is dat je een mooie laagdikte aanbrengt.
Met de roller is leuk voor grote oppervlakten maar kies hierbij wel de juiste roller!
Bij een hoogglans lak en een Anza gold roller bestaat snel de kans dat er een sinaasappel effect is je lak ontstaat omdat je hem simpelweg te dik op zet. Pak je een schuimroller met afgeronde hoeken dan heb je dit effect niet maar zul je vaker in het bakje moeten om verf in de roller te krijgen.

Al met al is het een kwestie van gevoel dat je wel even moet krijgen, je kunt aan de weerstand van de kwast voelen wat er gebeurt. Vliegt de kwast er overheen zonder verf te lossen heb je er vocht of vet onder zitten en is je hechting nul. Je moet een bepaalde weerstand voelen zeg maar. Voel je heel veel weerstand ben je bezig in verf die al aan het verharden cq drogen is en als je dat doet trek je er strepen in.

Gebruik Google eens om verf tips te zoeken.

Na gebruik kan je je kwasten in een pot zetten met daarin lijnolie, gewoon direct na het schilderen hopla zo in de pot en klaar. Zorg er wel voor dat de haren van de kwast goed vol zitten met de olie. Ga je weer beginnen de kwast aan de rand goed uitdrukken en hopla in de pot met verf ermee, dit kan omdat lijnolie een onderdeel is van verf :)
Lijnolie kun je ook toevoegen aan je verf om de open tijd groter/ langer te maken.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kwast of rol

Berichtdoor MARC33 » 22 Dec 2013, 21:25

Bericht door MARC33 » wo 06 feb 2013, 18:55

@Doodle?
Inderdaad had ik moeten vermelden dat het lakverven voor de romp/metaal zijn .
Bedankt .
Kan dit ook met 2C verf ,het wegzetten van borstel in lijnolie ? Of heb ik dat ergens verkeerd gelezen ?
Ik zal ook even Googlen

Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: kwast of rol

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 21:25

Bericht door Doodle » wo 06 feb 2013, 20:29

@marc33 met 2k verf zal dat niet gaan lukken omdat de verharder gewoon zijn proces verder af zal maken en zullen dus de kwasten hard in de olie staan verwacht ik.
Met 1k gaat het prima, zelf doe ik het ook altijd. Met 2k heb ik het nooit geprobeerd.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kwast of rol

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 21:25

Bericht door henkvd » wo 06 feb 2013, 20:35

2C met de rol, kwasten lukt niet als niet schilder, je bent dan gewoon te traag, rollen moet je al heel snel doen,opzetten uit rollen en afblijven, vloeien doet het vanzelf, maar ga er niet nog een keer overheen, dat lukt niet meer.

Kasten en rollers kan je weg gooien, krijg je niet goed schoon, rollers moet je op het moment dat ze uit gaan zetten weg gooien, die vallen daarna snel uit elkaar, de enen rol kan er beter en langer mee overweg dan de ander.
Verf bakjes uitlaten harden, de vel trek je als het hard is er zo uit en je bakje is weer als nieuw.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kwast of rol

Berichtdoor MARC33 » 22 Dec 2013, 21:26

Bericht door MARC33 » wo 06 feb 2013, 22:20

dacht het al zenne ,
Bij 1C heb je meer tijd dan met 2C en borstel of kwast soepel houden vond ik al raar . kan zijn ,hé . leer nog alle dagen bij ;)
Heb vorige verfactiviteit met de rol gedaan en was tevreden met het resultaat maar inderdaad moest er nadien niet terug overgaan .
Op de potten staat de hoeveelheid te schilderen oppervlakte en kan altijd veel meer schilderen dus ben iets te zuinig ,daarom deze vraag .
Wanneer je rollekes koopt moet je vragen naar diegene die tegen verdunner kunnen want anders gaan ze maar even mee totdat de verdunner de rollekes oplost .
Ik had Sigma verf ( 2C) gebruikt en verkoper had me rollekes meegegeven met haartjes .( lossen niet op )
Zouden de gladde beter resultaat geven ivm hoeveelheid verf dat het rolleke afgeeft ?
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: kwast of rol

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 21:26

Bericht door henkvd » wo 06 feb 2013, 22:36

Heb diverse rollen geprobeerd, de schuim rolletjes met ronde kanten die tegen de 2C redelijk bestand zijn ( nylon) gaven de beste resultaten, snelheid blijft het tover woord, opzetten en afblijven, vloeien doet het zelf wel. Lichte kleuren zijn eenvoudiger aan te brengen dan donkere kleuren de eerste vloeien langer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kwast of rol

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 21:26

Bericht door vuuren1 » wo 06 feb 2013, 23:12

Het is onmogelijk om hier een schildersopleiding plus 20 jaar ervaring neer te zetten..
De vraag -kwast of rol- is dan ook niet zomaar te beantwoorden.

Ik rol zelf gerust 2 componenten lak en ga er na 20 minuten nog overheen zonder dat je het later terug kan vinden.
Zoiets is niet in drie regels te verklaren; schilderen is ook een vak apart (anders zouden schilders geen bestaansrecht hebben...).

Ik durfde ook niet met 2-C lak te schilderen maar na nogal wat leergeld te hebben betaald gaat het mij heel aardig af.
Na een stuk of 5x mislukken (weer terugschuren en weer overdoen...), heel goed nadenken en de juiste informatie weten te verzamelen gaat het meestal wel ietsje beter ;)

Een 2-C lak moet binnen verwerkt worden (andere lakken eigenlijk ook).

Een dak buiten lakken met wind en zon vraagt wel enige ervaring en dan kan het nog vaak mis gaan (met 1-C lak).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten