VDO instrumenten

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Dec 2013, 20:43

Bericht door Wim Niessen » zo 01 jul 2012, 22:45

Hans, ik heb inmidddelsw twee nieuwe oliedrukmeters evenals twee nieuwe koelwtrtemp.meters.
Dan kan ik toch volstaan met alleen gevers die geschikt zijn voor twee instrumenten.

En uh ....nee Reijmpje, verder geen problemen met het nieuwe spul. Maar ik moet nog gaan varen!!!!!!
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 20:44

Bericht door henkvd » zo 01 jul 2012, 23:12

Bij de Ocean Line staan de temperatuur meters in serie en wordt een 4 - 20 mA sensor gebruikt, dit is meten met het stroom principe
Voor de Ocean Line oliedruk meter heeft men het oudere meet principe toegepast de meters staan parallel met een sensor voor 2 meters.

Een onhandige keuze aangezien het er niet eenduidiger wordt op deze manier.

Persoonlijk ben ik een voorstander van het stroom principe er kunnen meerdere meters worden gebruikt die in serie staan, het enige nadeel van dit principe is een draadbreuk ergens in het systeem zorgt ervoor dat geen enkele meter werkt.
Dit meetprincipe wordt in de professionele sfeer veel toegepast, oa voor roerstand aanwijzers en div andere meet instrumenten, tevens om eenvoudig gegevens om te zetten in digitale vorm een z.g 4-20 mA naar NMEA converter.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 20:44

Bericht door vuuren1 » zo 01 jul 2012, 23:57

Wim Niessen schreef:
Hans, ik heb inmidddelsw twee nieuwe oliedrukmeters evenals twee nieuwe koelwtrtemp.meters.
Dan kan ik toch volstaan met alleen gevers die geschikt zijn voor twee instrumenten.

En uh ....nee Reijmpje, verder geen problemen met het nieuwe spul. Maar ik moet nog gaan varen!!!!!!




Wim,

Weet je nog dat ik je voorspelde dat de 2 bestaande instrumentenpanelen een potentieel probleem zouden kunnen geven?
Dat is meer dan uitgekomen...
Hopelijk heb je -inmiddels- instrumenten waar Henk steeds uitleg over geeft?
De uitleg van Henk zal niet voor iedereen boekdelen spreken maar het zegt wel veel over de -inmiddels- verschillende technieken.

Uiteraard heeft jouw deskundige motorleverancier dit probleem meteen voor je opgelost zodat jij nu heerlijk kan varen en ook de juiste gegevens kan aflezen op je instrumenten.
Of toch niet..?
Een klein foutje van een leverancier moet soms kunnen, niet iedereen haalt een 10 op zijn examen. Met gemiddeld een 5.5 krijg je immers al felicitaties en kan de schooltas in de vlaggenmast ;)
In een dergelijk gevalletje moet de leverancier m.i. zijn tekortkoming naar de consument toch wel naar tevredenheid oplossen.

(ik was niet enthousiast over deze klus met behoud van je bestaande instrument die samen moesten gaan werken en daarom heb ik mij terughoudend opgesteld)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Dec 2013, 20:44

Bericht door Wim Niessen » ma 02 jul 2012, 12:35

Hans, ik begrijp er nog steeds geen snars van waarom niemand kennelijk enthousiast is - of liever gezegd afwijzend is - over het gebruik maken van mijn bestaande instrumentenpanelen met VDO instrumenten in combinatie met een nieuwe motor. Dat er problemen - liever gezegd probleempjes - kunnen ontstaan begrijp ik. Wat ik niet begrijp is dat iedereen huiverig wordt om deze instrumenten te koppelen aan een nieuwe motor die geen ingewikkelde maar - zeg maar conventionele - elektronica heeft (ik laat hier de discussie over de VDO instrumenten onderling en het niet monteren van de juiste sensoren even buiten beschouwing).
Mijn motorleverancier adviseerde mij om de bij de motor behorende panelen te gebruiken. Hier heb ik van afgezien omdat ik twee nieuwe instrumentenpanelen heb. De leverancier raadde het mij af en heeft niet gezegd dat doen we niet. Mijn conclusie is derhalve dat het uitvoerbaar is.
Als ik de importeur bel en vraag naar de mogelijkheid om twee bestaande instrumentenpanelen met VDO meters op de motor aan te sluiten zegt deze : "geen enkel probleem, doen wij vaker".
So what's the real problem? Iets lastiger dan standaard? Gebrek aan kennis? Te veel werk? Moet er worden nagedacht?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor Lucter » 22 Dec 2013, 20:45

Bericht door Lucter » ma 02 jul 2012, 14:05

Hoi Wim, ik denk niet dat het over wel of niet enthousiast gaat. Het meegeleverde motorpaneel met bijbehorende kabelboom kan wellicht foeilelijk zijn, maar is in geval van storing wel makkelijker
als een selfmade paneel.
Met VDO is uiteraard niets mis :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 20:45

Bericht door vuuren1 » ma 02 jul 2012, 22:03

Wim,

Heel erg vaag, maar mijn gevoel zei dat het toepassen van bijbehorende panelen een stuk simpeler zou zijn en mogelijke problemen zou voorkomen.

In jouw geval (en ook in andere gevallen) met een bestaande situatie zou ik nooit aangeboden hebben een schema aan te leveren waarmee je externe electriciën aan de gang kan.
Dat gaat immers nooit werken en ik denk dat daar de basis van je problemen ligt.

Zelf zou ik het gerust uitvoeren met je bestaande instrumenten maar dan zou dat gedeelte op basis van gewerkte uren moeten plaatsvinden. Ik speel immers ook nooit in een loterij.
Pas daarna komt er een passend schema (op basis van een meteen werkende installatie).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Dec 2013, 20:45

Bericht door Wim Niessen » di 03 jul 2012, 01:01

vuuren1 schreef:
Wim,

Heel erg vaag, maar mijn gevoel zei dat het toepassen van bijbehorende panelen een stuk simpeler zou zijn en mogelijke problemen zou voorkomen.

In jouw geval (en ook in andere gevallen) met een bestaande situatie zou ik nooit aangeboden hebben een schema aan te leveren waarmee je externe electriciën aan de gang kan.
Dat gaat immers nooit werken en ik denk dat daar de basis van je problemen ligt.

Zelf zou ik het gerust uitvoeren met je bestaande instrumenten maar dan zou dat gedeelte op basis van gewerkte uren moeten plaatsvinden. Ik speel immers ook nooit in een loterij.
Pas daarna komt er een passend schema (op basis van een meteen werkende installatie).




Het zogenaamde "aangepaste" schema is niets anders dan het originele schema van de motorfabrikant. Alle benodigde draden die van de motor afkomen zitten op twee stekkers en het enige wat mijn monteur heeft gedaan is elektrische touwtjes aan de kontrastekkers knopen en alles doormeten
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor reijmerink » 22 Dec 2013, 20:46

Bericht door reijmerink » di 03 jul 2012, 19:53

@wim..als je echt een forummer bent...dan check je even welk serienr vdo viewline...oud is...en welk nr nieuw is..dan help je ook onwetenden........de naam is niet reijmpje, maar reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 20:46

Bericht door vuuren1 » di 03 jul 2012, 21:07

Wim,

Ik weet dat je dat eerder hebt verteld en zelfs hebt laten zien.
Ik meen mij te herinneren dat je met de leverancier had afgesproken dat er een schema bijgeleverd zou worden waardoor jullie de motor(gevers) op de bestaande instrumenten konden aansluiten?
Dan is een standaard schema van de motor zelf uiteraard onvoldoende.
Tevens bleken de meters niet te combineren en dan gaat het helemaal mis.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Dec 2013, 20:46

Bericht door Wim Niessen » di 03 jul 2012, 22:55

reijmerink schreef:
@wim..als je echt een forummer bent...dan check je even welk serienr vdo viewline...oud is...en welk nr nieuw is..dan help je ook onwetenden........de naam is niet reijmpje, maar reijmerink




O.K. Reijmerink, daar komen ze.
VDO nummers Viewline instrumenten: Oud nummer oliedruk A2C5951260 Nieuw nummer oliedrukmtr.: A2C59514123
Oud nummer kolewtrtmprtr: A2C59512548 Nieuw nummer koelwtrtmprtr.: A2C59514170

De oude instrumenten waren voor 12 V en middels een weerstand te gebruiken op 24V.
De nieuwe meters zijn geschikt voor zowel 12V als 24V
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten