defecte gasdruk regelaar?

defecte gasdruk regelaar?

Berichtdoor reijmerink » 22 Dec 2013, 19:39

Bericht door reijmerink » za 05 mei 2012, 11:49

lui,nu het voorjaar is plaats ik mijn 3,5 kg propaanfles in de boot,zet de gasfles kraan open, hoofdkraan dicht en de drukmeter springt naar 5 bar....na 24 uur staat deze op 3,5 bar....dat is dus iets van lekken. Het zou in de dure zeewaterbestendige drukregelaar met manometer en afblaas kunnen zitten. Deze heeft de winter doorgebracht op zolder dus wellicht is het membraan ietsjes uitgedroogd..iemand nog een idee of?? is ietsjes drukverlies in 24 uur normaal ? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: defecte gasdruk regelaar?

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 19:40

Bericht door henkvd » za 05 mei 2012, 12:33

De manometer heeft geen functie wat betreft vullingsgraad van de gasfles en is naar mijn mening alleen geschikt als lek indicatie waarbij druk verlies geconstateerd kan worden bij gesloten afsluiter van de gasfles zelf, blijft de druk aanwezig dan zou het systeem dicht zijn.

De procedure zou dus zijn hoofdkraan open, gasfles afsluiter open , en systeem staat op druk, vervolgens de afsluiter op de fles dicht zetten en nu kijken of het systeem op druk blijft, zakt deze dan is er uiteraard een lekkage die verholpen dient te worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: defecte gasdruk regelaar?

Berichtdoor Bejakruiser » 22 Dec 2013, 19:40

Bericht door Bejakruiser » za 05 mei 2012, 13:15

Maar beter is om de kranen open te draaien en het systeem na te lopen met een sopje.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: defecte gasdruk regelaar?

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 19:40

Bericht door vuuren1 » za 05 mei 2012, 20:57

We hebben tig regelaars met drukmeter gemonteerd en allemaal lopen ze in de tijd iets terug (nadat je de kraan op de fles dicht hebt gezet).
Waar het in zit weet ik niet omdat al die installaties volledig gasdicht zijn (zijn getest).

Als proef op de som heb ik bij de eigen boot alle kranen al 5 jaar open staan en de eerste (6kg) groene fles staat er nog steeds op.
Ook is er een gasdetector en alle verbindingen zijn steeds getest.
De gasfles is na 5 jaar nog steeds niet leeg.
Als ik de kraan op de fles dichtdraai loopt ook de meter na een dag iets terug.

Of die meters zijn onbetrouwbaar of de terugloop heeft iets te maken met de temperatuur (een gas reageert daar vrij snel op).
Ik ben absoluut niet bang dat er ook maar iets is wat bij mij aan boord gevaarlijk is en slaap er niet minder om.

nb.
Dit geval / deze ervaringen zijn uiteraard niet maatgevend.
Bij twijfel dus altijd de installatie (laten) testen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: defecte gasdruk regelaar?

Berichtdoor BB motor » 22 Dec 2013, 19:41

Bericht door BB motor » za 05 mei 2012, 21:07

De druk ( dampdruk) is sterk afhankelijk van de temperatuur, zo even uit het hoofd tussen 10 en 20 graden stijgt de druk ruim 1.5 Bar. De druk zegt verder niets over de vullingsgraad en tevens is de toenemende druk bij stijgende temperatuur de reden dat LPG installaties maar tot 80% gevuld worden.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: defecte gasdruk regelaar?

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 19:41

Bericht door vuuren1 » za 05 mei 2012, 21:19

BB motor schreef:
De druk ( dampdruk) is sterk afhankelijk van de temperatuur, zo even uit het hoofd tussen 10 en 20 graden stijgt de druk ruim 1.5 Bar. De druk zegt verder niets over de vullingsgraad en tevens is de toenemende druk bij stijgende temperatuur de reden dat LPG installaties maar tot 80% gevuld worden.




Ik ga er vanuit dat dat bij mij het geval is maar ik blijf erg voorzichtig als iemand iets over gas vraagt.
De meter zit in mijn geval in het lage druk gedeelte en ik lees van Reijmerink dat hij het over 5 bar heeft... Die combinatie meter en regelaar ken ik niet.

In het 30 mBar gedeelte neem je al heel snel kleine wijzigingen waar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: defecte gasdruk regelaar?

Berichtdoor reijmerink » 22 Dec 2013, 19:41

Bericht door reijmerink » zo 06 mei 2012, 11:19

na een tweede test van 24 uur blijft de druk op peil. Ik wijt het dus maar aan de relatief warme drukregelaar die buiten tot bijna het vriespunt afkoelde. bedankt voor het meedenken, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten