Loopplank maken

Loopplank maken

Berichtdoor Bonkstmeister » 14 Apr 2024, 11:36

Dit jaar gaan we op vakantie naar Italië. Daar waar we naartoe gaan zijn we 2 keer eerder geweest. Maar nu nemen we de nieuwe boot mee.

Het is een QuickSilver 470.

Daar moet je achterwaarts afmeren. Op zich geen problemen. Maar bij deze boot heb je aan de achterkant niet veel ruimte om op te stappen. Mede omdat de bb motor ook een afstand tot de kade inneemt.

Nu is mijn idee om een soort loopplank te maken. Die rust op de zwemtrap aan de achterzijde. Om zodoende het op en afstappen te vergemakkelijken. Deze te voorzien van wat haken zodat die goed blijft zitten.

Heb al gekeken of zoiets te koop is, maar niets gevonden.

Het is niet de bedoeling om de plank tijdens het liggen er aan te laten. Puur voor het op en afstappen.

Is dat een idee? Of heeft iemand nog tips?

Zie foto van een vergelijkbare boot:

https://images.app.goo.gl/eGwrLgyKQ2cad7ts5
Bonkstmeister
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Apr 2024, 19:46
ligplaats:
info: Quicksilver 470 active cabin

Re: Loopplank maken

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Apr 2024, 16:00

Al eens gedacht aan een (stuk) aluminium ladder. Daar is best wel iets aan te bevestigen voor het aanhaken aan de zwemtrap. Op de sporten moet je dan iets fabrieken dat het een beetje beloopbaar is.
Toen wij onze boot kochten zat daar ook zo'n van een stuk aluminium ladder gemaakte loopplank bij. OP zich lekker licht ware het niet dat men over de sporten een loopdeel gemaakt had van een paar geprofileerde stalen oprij-platen die gebruikt worden om iets zwaars op een aanhangwagentje te rijden. Loodzwaar bij een lengte van 3 m. voor dat loopdeel zou ik dus iets anders bedenken. Succes ermee
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Loopplank maken

Berichtdoor Bonkstmeister » 14 Apr 2024, 16:08

Het idee is niet slecht. Bedankt! Maar heb ook niet zo een oude ladder liggen. Mijn idee is een stevige plank. Daaronder 2 haken die ik kan borgen om de zwemtrap.

Aan de andere kant 2 kleine wieltjes er onder.

Anti slip spul er op en klaar. Hoop ik.

Denk dat een meter of anderhalf wel voldoende is.

Het Sluizenfront schreef:Al eens gedacht aan een (stuk) aluminium ladder. Daar is best wel iets aan te bevestigen voor het aanhaken aan de zwemtrap. Op de sporten moet je dan iets fabrieken dat het een beetje beloopbaar is.
Toen wij onze boot kochten zat daar ook zo'n van een stuk aluminium ladder gemaakte loopplank bij. OP zich lekker licht ware het niet dat men over de sporten een loopdeel gemaakt had van een paar geprofileerde stalen oprij-platen die gebruikt worden om iets zwaars op een aanhangwagentje te rijden. Loodzwaar bij een lengte van 3 m. voor dat loopdeel zou ik dus iets anders bedenken. Succes ermee
Bonkstmeister
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Apr 2024, 19:46
ligplaats:
info: Quicksilver 470 active cabin

Re: Loopplank maken

Berichtdoor Bonkstmeister » 15 Apr 2024, 18:38

Welk materiaal / houtsoort kan ik het beste gebruiken?
Bonkstmeister
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Apr 2024, 19:46
ligplaats:
info: Quicksilver 470 active cabin


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten