Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor p0wmia » 16 Jan 2024, 15:16

Zeker! Hier is een herschreven versie van je bericht voor een forum:

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel aan het verkennen wat de beste opties zijn voor het aanschaffen van een nieuwe sloep (tender) en ben geïnteresseerd in de Maxima 630. Graag zou ik wat advies en ervaringen van jullie willen horen over een aantal punten:

1. Heeft iemand ervaring met de Maxima 630? Zou het misschien beter zijn om voor de 620 te gaan?
2. Is het gebruikelijk om te onderhandelen over de prijs bij de aankoop van een nieuwe boot?
3. Is de Garmin 9 een waardevolle toevoeging voor een beginner? Zou dit ook van invloed kunnen zijn bij eventuele doorverkoop?
4. Is een boegschroef een goede toevoeging voor boten van dit formaat? Mijn vrouw, die minder ervaring heeft met varen, is ook benieuwd naar jullie mening hierover.
5. Ik zie dat er veel nieuwe modellen op voorraad zijn in Nederland. Ze zijn snel leverbaar en iets voordeliger (kleine korting), maar bieden minder flexibiliteit qua specificaties. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
6. Is het nu een goed moment voor de aanschaf of kan ik beter wachten (ivm bijvoorbeeld dalende prijzen)?
7. Ik zie bij de voorraad modellen zelden tot nooit een radio geinstalleerd. Is daar een specifieke reden voor?

Ik kijk uit naar jullie tips en ervaringen. Alvast bedankt!
p0wmia
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Jan 2024, 15:11
ligplaats: nvt
info:

Re: Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Jan 2024, 17:06

Ad. 7. Je maakt je met een radio in een open sloep niet populair op het water.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor Amersfow » 16 Jan 2024, 17:53

Het is allemaal erg klein, hoe groter hoe comfortabeler, en dan met name de breedte. No offense, maar een boegschroef in zoon bootje vind ik nergens op slaan. Met een pikhaak of zelfs peddel kun je m op een postzegel landen. Garmin lijkt me ook overkill. Tegenwoordig heb je goeie apps, en die verouderen niet.

Altijd onderhandelen over de prijs. Beste moment net na het seizoen, als er weer een dure winterstalling aankomt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor p0wmia » 16 Jan 2024, 18:57

Mopolcamper schreef:Ad. 7. Je maakt je met een radio in een open sloep niet populair op het water.


Helder dank.

Amersfow schreef:Het is allemaal erg klein, hoe groter hoe comfortabeler, en dan met name de breedte. No offense, maar een boegschroef in zoon bootje vind ik nergens op slaan. Met een pikhaak of zelfs peddel kun je m op een postzegel landen. Garmin lijkt me ook overkill. Tegenwoordig heb je goeie apps, en die verouderen niet.

Altijd onderhandelen over de prijs. Beste moment net na het seizoen, als er weer een dure winterstalling aankomt.


Dank voor je antwoord. Groter zie ik vooralsnog niet zitten. Het is mijn eerste boot en deze gaat (als ik hem online samenstel) al richting de 50k nieuw. Ik wil eerst proberen of ik dit iets vind en dan eventueel (na x jaar) overstappen op groter als dat nodig is.

Goeie opmerking van de boegschroef. Ik heb daar ook mijn twijfels bij.

Zelfde geldt voor de Garmin, dan kan ik die overslaan ook. Die zijn ook redelijk duur dus voegt onvoldoende toe.

Voor wat betreft het aankoopmoment. Ik wil er toch graag deze zomer mee varen dus neig wel naar de aanschaf ergens deze komende maanden. Goed om te weten dat ik dus ook kan onderhandelen over een nieuwprijs.

Verder nog tips obv eerdere opmerkingen?
p0wmia
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Jan 2024, 15:11
ligplaats: nvt
info:

Re: Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor Oeverloos » 16 Jan 2024, 19:04

Als je geen ervaring met een boot hebt kun je overwegen eerst een paar sloepen te huren
en je vaargebied te verkennen.

Een sloep die op het IJsselmeer gaat varen is een heel ander scheepje dan
de sloep die voor het Sneekermeer bedoeld is.
Er gaat een wereld voor je open als je ziet wat er allemaal mogelijk is op het gebied van boten.

Wel eens een Kapiteinssloep gezien?

Op een sloep hoort tenminste een anker met ketting voorloop,
zwemvesten en een emmer met een prettige rand.
Soms een vaarbewijs.

Als je ruzie wil moet je de radio aanzetten in de natuur.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor chaea » 16 Jan 2024, 20:01

Het is vooral waar jij je prettig bij voelt, zowel de 620 als de 630 zien er kwalitatief goed uit.

Een boegschroef zal het varen zeer zeker fijner maken, het maakt niet uit of je boot " slechts" een bepaalde lengte heeft. Het zal je zeer zeker bevallen en gaat echt makkelijker dan met een pikhaak.

Een radio zit vaak genoeg in een open boot, of het nu een sloep, console of speedboot is en veelal weggewerkt in een waterdicht compartiment. Logischerwijs op normaal volume zodat de rest niet hoeft mee te genieten van bastonen.

Een Garmin is leuk, maar bij verkoop van de boot is de extra waarde echt nihil ofwel je zal zonder dezelfde prijs krijgen.

Onderhandelen altijd doen, maar wel naar rato, ik was als verkoper altijd snel klaar met " klanten" die ver van de vraagprijs zaten. Als korting moeilijk is kan je vaak wel accesoires erbij ritselen( bijv die Garmin)

Kijk bij het uitzoeken van goedkoper modellen echt naar de kwaliteit, er zijn veel Poolse sloepen die echt matig zijn, dun polyester en tijdens het varen niet in balans ( bijv achterkant hoger dan voorzijde waardoor je water kan scheppen.

Februari is de kickoff van het watersportseizoen, dan gaat het ook steeds meer kriebelen en grote kans op minder aanbiedingen. Grote kans dat je nu nog een leuke deal kan maken.

Veel succes
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor p0wmia » 17 Jan 2024, 09:14

Oeverloos schreef:Als je geen ervaring met een boot hebt kun je overwegen eerst een paar sloepen te huren
en je vaargebied te verkennen.

Een sloep die op het IJsselmeer gaat varen is een heel ander scheepje dan
de sloep die voor het Sneekermeer bedoeld is.
Er gaat een wereld voor je open als je ziet wat er allemaal mogelijk is op het gebied van boten.

Wel eens een Kapiteinssloep gezien?

Op een sloep hoort tenminste een anker met ketting voorloop,
zwemvesten en een emmer met een prettige rand.
Soms een vaarbewijs.

Als je ruzie wil moet je de radio aanzetten in de natuur.


Ik ga varen in de binnenstad van Leiden met uitstapjes naar bv de Kaag. Ik ben wel bekend met sloepjes, alleen nog niet met de aanschaf er van.

chaea schreef:Het is vooral waar jij je prettig bij voelt, zowel de 620 als de 630 zien er kwalitatief goed uit.

Een boegschroef zal het varen zeer zeker fijner maken, het maakt niet uit of je boot " slechts" een bepaalde lengte heeft. Het zal je zeer zeker bevallen en gaat echt makkelijker dan met een pikhaak.

Een radio zit vaak genoeg in een open boot, of het nu een sloep, console of speedboot is en veelal weggewerkt in een waterdicht compartiment. Logischerwijs op normaal volume zodat de rest niet hoeft mee te genieten van bastonen.

Een Garmin is leuk, maar bij verkoop van de boot is de extra waarde echt nihil ofwel je zal zonder dezelfde prijs krijgen.

Onderhandelen altijd doen, maar wel naar rato, ik was als verkoper altijd snel klaar met " klanten" die ver van de vraagprijs zaten. Als korting moeilijk is kan je vaak wel accesoires erbij ritselen( bijv die Garmin)

Kijk bij het uitzoeken van goedkoper modellen echt naar de kwaliteit, er zijn veel Poolse sloepen die echt matig zijn, dun polyester en tijdens het varen niet in balans ( bijv achterkant hoger dan voorzijde waardoor je water kan scheppen.

Februari is de kickoff van het watersportseizoen, dan gaat het ook steeds meer kriebelen en grote kans op minder aanbiedingen. Grote kans dat je nu nog een leuke deal kan maken.

Veel succes


Dank voor je aanvullende info, wordt zeer gewaardeerd.

Boegschroef vind ik dat wel de moeite waard, ook omdat het het varen voor mijn vrouw vereenvoudigd.

Garmin lijk mij ook een overkill, dus die laat ik vallen. Radio vind ik wel nog te overwegen. Al kan ik die waarschijnlijk later ook nog installeren.

Nog tips tav nieuw of voorraad in NL modellen? De voorraad modellen geven vaak online best wat korting en zijn snel leverbaar. De volledig nieuwe is natuurlijk helemaal zelf samen te stellen...
p0wmia
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Jan 2024, 15:11
ligplaats: nvt
info:

Re: Aankoopadvies gevraagd Sloep 6 meter

Berichtdoor chaea » 17 Jan 2024, 19:20

Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord mbt laatste vraag ;)
Als ik puur voor mijzelf zou kopen zou ik altijd naar de mooiste aanbieding voor de laagste prijs kijken.
Natuurlijk is een product geheel naar jouw wensen het mooiste maar de prijs gaat daarbij vaak recht omhoog en ben je zo een paar duizend euro verder.
Terwijl juist een demo, voorraad of overjarig model weer een heel stuk lager is in aanschaf.
Ik kan mij echter wel voorstellen dat als het nieuwe 2024 model zodanig anders en moderner is dat dit het overwegen waard zou zijn, maar vaak is het slechts een ander kleurtje of een hoekje die net wat anders is.

Maar de keuze is natuurlijk persoonlijk en u zal zelf deze ( leule) keuze zelf moeten maken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten