waterfilter

Re: waterfilter

Berichtdoor pascall » 09 Jan 2024, 06:00

Buisje Steradent in de lege tanken gooien, vullen, spoelen en klaar!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor aadbloem » 09 Jan 2024, 11:02

rene79shovel schreef:ik moet zeggen dat ik ook anti chloor ben hoor

Ben wel heel benieuwd waarom. Als er een goede reden is waarom dan moet ik misschien stoppen. Maar tot nu toe elk jaar 1 kopje Natriumhypochloriet (verdund is slechts 5%) en kraakhelder water, de hele zomer. Wel belangrijk: dunne bleek, dus alleen Natriumhypochloriet 5% plastic fles bij de Hoogvliet, zonder allerlei toevoegingen. Nu moet ik ook zeggen dat we veel tijd in Frankrijk doorbrengen en dan gaat het drinkwater aldaar ook weer naar chloor ruiken, de fransen doen er veel meer chloor in dan de nederlandse waterleidingbedrijven. We kopen daar dan ook van die 5L drinwatervaatjes voor koffie, thee en limonade.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor rene79shovel » 09 Jan 2024, 17:58

aadbloem schreef:
Ben wel heel benieuwd waarom. Als er een goede reden is waarom dan moet ik misschien stoppen. Maar tot nu toe elk jaar 1 kopje Natriumhypochloriet (verdund is slechts 5%) en kraakhelder water, de hele zomer. Wel belangrijk: dunne bleek, dus alleen Natriumhypochloriet 5% plastic fles bij de Hoogvliet, zonder allerlei toevoegingen. Nu moet ik ook zeggen dat we veel tijd in Frankrijk doorbrengen en dan gaat het drinkwater aldaar ook weer naar chloor ruiken, de fransen doen er veel meer chloor in dan de nederlandse waterleidingbedrijven. We kopen daar dan ook van die 5L drinwatervaatjes voor koffie, thee en limonade.


geen gegronde reden , heb het gewoon altijd vies spul gevonden , maar dunne bleek is geen chloor toch ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor aadbloem » 11 Jan 2024, 10:57

rene79shovel schreef:geen gegronde reden , heb het gewoon altijd vies spul gevonden , maar dunne bleek is geen chloor toch ?

Jawel, het is verdunde Natriumhypochloriet 5% en 95% water.
Natrium­hypochloriet:
Ook bekend als: Chloorbleekmiddel, Natriumhypochlorietoplossing, Werkzaam chloor.
https://waarzitwatin.nl/stoffen/natriumhypochloriet
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor elrenegado » 11 Jan 2024, 13:54

Er zit bij mijn 1 filter, 5 of 1 micronm weet niet precies wat.
Tank is 2800 liter, word voor alles gebruikt, ook toiletten spoelen ermee.

Ik heb het water eerst eens getest, en was prima kwaliteit aldus mijn buurman met een profi test set omdat hij rivierwater filtert voor consumptie.
Filter vervuilt niet, en ik vul hem 1x per 7 a 14 dagen weer af.
Juist doordat we hem het hele jaar door gebruiken, en ik goed oplet hoe/en wat ik erin gooi is de kans op vervuiling of erger vrij klein.
ik gebruik geen toevoegingen of wat dan ook.

Voorheen op vorige boten, als de tank de hele winter leeg was, dan had ik nog wel eens gedonder met geurtjes, smaakjes e.d. Dat water dronken we dan ook nooit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: waterfilter

Berichtdoor bas » 12 Jan 2024, 12:35

Tank schoon houden, veel verversen en eventueel een sediment filter ertussen om wat vaste stoffen eruit te kunnen filteren en dan heb je leuk water voor de toilet of vaat.
Dat je met de temperaturen van zowel lucht als buitenwater in de zomer water uit je kraan krijgt wat bacteriologisch ook nog een beetje klopt is eigenlijk onmogelijk, dus voor de koffie en de piepers flessenwater.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor Yep » 12 Jan 2024, 12:46

elrenegado schreef:Er zit bij mijn 1 filter, 5 of 1 micronm weet niet precies wat.


Ik gebruik 1 micron bij een 10'' filter.
Het verschil in drukverlies tussen 1 en 5 micron is relatief klein.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor elrenegado » 12 Jan 2024, 13:49

bas schreef:Tank schoon houden, veel verversen en eventueel een sediment filter ertussen om wat vaste stoffen eruit te kunnen filteren en dan heb je leuk water voor de toilet of vaat.
Dat je met de temperaturen van zowel lucht als buitenwater in de zomer water uit je kraan krijgt wat bacteriologisch ook nog een beetje klopt is eigenlijk onmogelijk, dus voor de koffie en de piepers flessenwater.


Dat ligt natuurlijk geheel aan de inrichting van je schip.
Afgelopen zomer bij 30+ graden was het water uit de kraan nog steeds koel, hooguit het eerste beetje niet wat in het laatste stukje naar je kraan zit.
Maar dat had ik in een woning ook, het eerste beetje wat warmer daarna koel.
Liggen je waterleidingen op een plek waar ze op kunnen warmen, ja dan moet je oppassen.

Af en toe eens testen kan geen kwaad.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: waterfilter

Berichtdoor Beemer » 12 Jan 2024, 22:42

bas schreef:Dat je met de temperaturen van zowel lucht als buitenwater in de zomer water uit je kraan krijgt wat bacteriologisch ook nog een beetje klopt is eigenlijk onmogelijk, ......

"onmogelijk" :roll: :roll:
Al een kleine 30 jaar drinken we het water uit onze gecementeerde 500 liter tank, dit zonder filters of wat dan ook. Om de 5-10 jaar een nieuw Portland cement-papje tegen de wanden, soms dat ik dan ook de leidingen eens doorspoel.
Nog nooit een bijsmaakje geproefd, ook onze gasten niet (als ze om 'gewoon' water vragen).
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor kajoe » 13 Jan 2024, 12:53

wij kregen altijd een flesje natron loog zo noemden zij het en dat was uitgerekend voor 5 ton water per flesje dus iedere keer 3 stuks aan boord tank moest dan driekwart vol zijn en die flesjes er in kiepelen dan 24 wachten en de tank leeg pompen ,maar ondertussen de leidingen door spoelen met dat water ,daarna alles leeg en opvullen tot vol leidingen goed door spoellen dus ook de hydrofoor en drinken maar .
maar je kan eens vragen aan de drinkwater maatschappij wat het beste is chloor zeker niet .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten